Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mezi „böhmerlanďáky“ je dobře

Již poosmé se sjeli majitelé motocyklů Böhmerland – Čechie na devátý mezinárodní sraz do Šluknovského výběžku. Tradičním místem srazu byl opět hotel JEF v Doubici, odkud vyrazili nejdříve do Krásné Lípy.

Karel Horký

Karel Horký

Martin Miclík

Martin Miclík

Miroslav Lochman

Miroslav Lochman

Václav Slovák

Václav Slovák

Karel Mareš, Miroslav Lochman

Karel Mareš, Miroslav Lochman

Právě tady totiž vyráběl unikátní stroje Albin Liebisch od roku 1925. Stroje si získali svůj zvuk jako výkonné a úsporné, přestože jejich konstrukce v typickém červeno-žlutém nebo zeleno žlutém laku byla na svoji dobu hodně ojedinělá. Dlouhý rám byl vyroben z ocelových trubek a umožňoval dopravu až tří osob, existovaly však také jedno nebo dvoumístné verze, a na rám o délce 350 cm se vešly dokonce čtyři osoby.
Přední vidlice byla řešena nekonvenčně pomocí vodícího ramene a odpružení předního kola pracovala v závislosti na napínání vinutých tažných pružin. Zadní kolo bylo uchycené v rámu bez odpružení. Později byly používány také kratší rám a hliníková kola nahradila lisovaná ocelová.
A co o jednoválci hlásal dobový leták: „Shora řízený čtyřtaktní motor s ventily šikmo visacími a příčnými řezy. Dlouhý zdvih se silným záběrem také při malých obrátkách. Zdvih 120 mm, vrtání 79,95, obsah 600 ccm, výkonnost 24 HP při 3600 obrátkách Těhlice a hlavní ložiska na kotoučcích a kuličkových ložiskách. Všechny orgány pohonové v olejové koupeli.“
Během jízdy se pětadvacítka účastníků z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska a Maďarska zastavila také v Kunraticích, v místě kde kdysi stávala dílna Albina Liebische na výrobu motocyklů Böhmerland (pro německy mluvící zákazníky) nebo Čechie pro českou klientelu.
Poslouchat historky „böhmerlanďáků“ a odborné diskuse pánů Václava Slováka, Karla Horkého nebo Karla Mareše a dalších veselích chlapíků je neopakovatelným zážitkem a člověk mezi nimi úplně zapomene na denní starosti. Ač se scházejí pravidelně, tak si vždy mají co povídat a navzájem okukují své stroje, protože co kus to vlastně originál.
A jak říká Míra Lochman, pravidelný účastník srazu z německého Wiesbadenu, na sraz si vždycky musím udělat čas, protože to je takové odreagování od každodenního srazu. Čechie – to je také jediná milenka, kterou mi manželka dovolí. Když ji vytáhnu v Německu a jedu s ní po ulici, tak si všichni myslí, že je snad konec světa. Za zvukem motoru se ohlédne každý.“
Jedním z oblíbených modelů byl Touring o němž se v dobovém prospektu dočteme například: „Touring model Čechie byl vytvořen za tím účelem, aby se hodil a vyhovoval co nejlépe jak pro cesty za obchodem a povoláním, tak i sportovcům. Poskytuje velmi pěkný vzhled a jeho obsluha a ošetřování je velmi snadné a pohodlné. Je výhodnější než jiné modely pro denní cesty n.př. stavitelů, lesních úředníků a živnostníků. Hodí se však i pro velké cesty n.př. do ciziny, které s tímto strojem byly již podniknuty s nejkrásnějšími výsledky…Zajímavá je též statistika za rok 1928, kdy kupujícím byla ponechána volba barvy nátěru. Bylo shledání, že 2/3 kupujících přáli si míti červenou barvu a zbývající třetina barvu zelenou. Ty dvě třetiny zákazníků, kteří si přáli barvy červené skládaly se ponejvíce z mladších lidí, zatím co ostatní byly starší, usedlejší páni.“
Takže za rok, o prvním zářijovém víkendu opět v Krásné Lípě a okolí nashledanou.


Jindřich Lasík, 3.9.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar