Mezi „böhmerlanďáky“ je dobře
Již poosmé se sjeli majitelé motocyklů Böhmerland – Čechie na devátý mezinárodní sraz do Šluknovského výběžku. Tradičním místem srazu byl opět hotel JEF v Doubici, odkud vyrazili nejdříve do Krásné Lípy.
Právě tady totiž vyráběl unikátní stroje Albin Liebisch od roku 1925. Stroje si získali svůj zvuk jako výkonné a úsporné, přestože jejich konstrukce v typickém červeno-žlutém nebo zeleno žlutém laku byla na svoji dobu hodně ojedinělá. Dlouhý rám byl vyroben z ocelových trubek a umožňoval dopravu až tří osob, existovaly však také jedno nebo dvoumístné verze, a na rám o délce 350 cm se vešly dokonce čtyři osoby.
Přední vidlice byla řešena nekonvenčně pomocí vodícího ramene a odpružení předního kola pracovala v závislosti na napínání vinutých tažných pružin. Zadní kolo bylo uchycené v rámu bez odpružení. Později byly používány také kratší rám a hliníková kola nahradila lisovaná ocelová.
A co o jednoválci hlásal dobový leták: „Shora řízený čtyřtaktní motor s ventily šikmo visacími a příčnými řezy. Dlouhý zdvih se silným záběrem také při malých obrátkách. Zdvih 120 mm, vrtání 79,95, obsah 600 ccm, výkonnost 24 HP při 3600 obrátkách Těhlice a hlavní ložiska na kotoučcích a kuličkových ložiskách. Všechny orgány pohonové v olejové koupeli.“
Během jízdy se pětadvacítka účastníků z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska a Maďarska zastavila také v Kunraticích, v místě kde kdysi stávala dílna Albina Liebische na výrobu motocyklů Böhmerland (pro německy mluvící zákazníky) nebo Čechie pro českou klientelu.
Poslouchat historky „böhmerlanďáků“ a odborné diskuse pánů Václava Slováka, Karla Horkého nebo Karla Mareše a dalších veselích chlapíků je neopakovatelným zážitkem a člověk mezi nimi úplně zapomene na denní starosti. Ač se scházejí pravidelně, tak si vždy mají co povídat a navzájem okukují své stroje, protože co kus to vlastně originál.
A jak říká Míra Lochman, pravidelný účastník srazu z německého Wiesbadenu, na sraz si vždycky musím udělat čas, protože to je takové odreagování od každodenního srazu. Čechie – to je také jediná milenka, kterou mi manželka dovolí. Když ji vytáhnu v Německu a jedu s ní po ulici, tak si všichni myslí, že je snad konec světa. Za zvukem motoru se ohlédne každý.“
Jedním z oblíbených modelů byl Touring o němž se v dobovém prospektu dočteme například: „Touring model Čechie byl vytvořen za tím účelem, aby se hodil a vyhovoval co nejlépe jak pro cesty za obchodem a povoláním, tak i sportovcům. Poskytuje velmi pěkný vzhled a jeho obsluha a ošetřování je velmi snadné a pohodlné. Je výhodnější než jiné modely pro denní cesty n.př. stavitelů, lesních úředníků a živnostníků. Hodí se však i pro velké cesty n.př. do ciziny, které s tímto strojem byly již podniknuty s nejkrásnějšími výsledky…Zajímavá je též statistika za rok 1928, kdy kupujícím byla ponechána volba barvy nátěru. Bylo shledání, že 2/3 kupujících přáli si míti červenou barvu a zbývající třetina barvu zelenou. Ty dvě třetiny zákazníků, kteří si přáli barvy červené skládaly se ponejvíce z mladších lidí, zatím co ostatní byly starší, usedlejší páni.“
Takže za rok, o prvním zářijovém víkendu opět v Krásné Lípě a okolí nashledanou.
Jindřich Lasík, 3.9.2007
Přední vidlice byla řešena nekonvenčně pomocí vodícího ramene a odpružení předního kola pracovala v závislosti na napínání vinutých tažných pružin. Zadní kolo bylo uchycené v rámu bez odpružení. Později byly používány také kratší rám a hliníková kola nahradila lisovaná ocelová.
A co o jednoválci hlásal dobový leták: „Shora řízený čtyřtaktní motor s ventily šikmo visacími a příčnými řezy. Dlouhý zdvih se silným záběrem také při malých obrátkách. Zdvih 120 mm, vrtání 79,95, obsah 600 ccm, výkonnost 24 HP při 3600 obrátkách Těhlice a hlavní ložiska na kotoučcích a kuličkových ložiskách. Všechny orgány pohonové v olejové koupeli.“
Během jízdy se pětadvacítka účastníků z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska a Maďarska zastavila také v Kunraticích, v místě kde kdysi stávala dílna Albina Liebische na výrobu motocyklů Böhmerland (pro německy mluvící zákazníky) nebo Čechie pro českou klientelu.
Poslouchat historky „böhmerlanďáků“ a odborné diskuse pánů Václava Slováka, Karla Horkého nebo Karla Mareše a dalších veselích chlapíků je neopakovatelným zážitkem a člověk mezi nimi úplně zapomene na denní starosti. Ač se scházejí pravidelně, tak si vždy mají co povídat a navzájem okukují své stroje, protože co kus to vlastně originál.
A jak říká Míra Lochman, pravidelný účastník srazu z německého Wiesbadenu, na sraz si vždycky musím udělat čas, protože to je takové odreagování od každodenního srazu. Čechie – to je také jediná milenka, kterou mi manželka dovolí. Když ji vytáhnu v Německu a jedu s ní po ulici, tak si všichni myslí, že je snad konec světa. Za zvukem motoru se ohlédne každý.“
Jedním z oblíbených modelů byl Touring o němž se v dobovém prospektu dočteme například: „Touring model Čechie byl vytvořen za tím účelem, aby se hodil a vyhovoval co nejlépe jak pro cesty za obchodem a povoláním, tak i sportovcům. Poskytuje velmi pěkný vzhled a jeho obsluha a ošetřování je velmi snadné a pohodlné. Je výhodnější než jiné modely pro denní cesty n.př. stavitelů, lesních úředníků a živnostníků. Hodí se však i pro velké cesty n.př. do ciziny, které s tímto strojem byly již podniknuty s nejkrásnějšími výsledky…Zajímavá je též statistika za rok 1928, kdy kupujícím byla ponechána volba barvy nátěru. Bylo shledání, že 2/3 kupujících přáli si míti červenou barvu a zbývající třetina barvu zelenou. Ty dvě třetiny zákazníků, kteří si přáli barvy červené skládaly se ponejvíce z mladších lidí, zatím co ostatní byly starší, usedlejší páni.“
Takže za rok, o prvním zářijovém víkendu opět v Krásné Lípě a okolí nashledanou.
Jindřich Lasík, 3.9.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout