Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz - přepravník Stříbrných šípů

Před druhou světovou války vládly závodům Grand Prix a do vrchu pověstné Stříbrné šípy Mercedes Benz. Do světa Velkých cen se pak vrátil v roce 1954, kdy byl z úspěšného sportovního modelu 300 SL odvozen závodní speciál W 196. Zároveň se objevila myšlenka, jak vůz přepravovat na závody.

Tehdejší šéf sportovního oddělení, zakladatel a propagátor týmové taktiky a vedení týmu, Alfred Neubauer dostal nápad postavit rychlý přepravní automobil. Požadavek zněl – automobil musí být rychlý, hodně rychlý a to včetně naloženého vozu Grand Prix nebo SLR. Motor musí disponovat vysokým výkonem a také brzdový systém musí být na odpovídající úrovni.
Konstrukce vycházela z kombinace trubkového rámu modelu osobního vozu 300 S, výkonný motor ze sportovního 300 SL a interiér z prvního tříprostorového poválečného Mercedesu 180. Rám byl prodloužen, rozvor měřil 3050 mm, čímž vznikl prostor pro přepravní plošinu. Zážehový šestiválec s přímým vstřikem paliva byl umístěn nad přední nápravou, na něj navazovala prostřednictvím jednolamelové suché spojky čtyřstupňová převodovka s upravenými stupni, vzhledem k hmotnosti vozidla a nákladu.
Přední nápravu tvořily dvě příčná ramena, zadní náprava byla kyvadlová a obě byly odpruženy vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči Fichtel Sachs, vzadu doplněné ještě o torzní tyč.
Hydraulické brzdy na všech kolech měly pneumatický posilovač Bosch, což byla záruka spolehlivé jízdy s drahým nákladem, neboť celková hmotnost převyšovala tři tuny. Bezpečnost zvyšovala ještě disková brzda na kloubovém hřídeli a diferenciálu a také motorová brzda.
Výkon třílitrového řadového šestiválce byl snížen z 215 k na 195 k při 5500/min a točivý moment dosahoval hodnoty 258 Nm při 4700/min. Vůz dokázal jezdit s naloženým závodním speciálem až 170 km/h a na 100 kilometrů spotřeboval 25 litrů benzinu.
Interiér byl shodný s modelem 180, stejně jako blatníky, nárazníky i světlomety, oválný kryt chladiče připomínal 300 SL Coupe. Dvě zadní okna byla prohnuta ve dvou na sebe kolmých rovinách, aby vytvořila se zadní částí kabiny tvarovaný protikus pro přední část převáženého vozu. Prostor mezi nápravami, to znamená pod ložnou plochou, sloužil k uložení rezervních kol, na každé straně jedno.
Přepravní Mercedes byl vyroben v roce 1955 pouze v jediném exempláři. Už předem byl předurčen k demoralizaci konkurence. Když přepravní transportér jede tak rychle, potom je třeba obávat se také Stříbrných šípů nebo sportovního 300 SLR, jehož třílitrový osmiválec o výkonu 302 k dosahoval rychlosti přes 300 km/h.
V roce 1967 byl bohužel tento unikát sešrotován ale díky muzeu Mercedes Benz byla postavena jeho věrná kopie, kterou nyní mohou obdivovat návštěvníci firemního muzea.

Jindřich Lasík, 4.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar