Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz - 125 let inovací: motory

Díky své koncepční kreativitě se značce Mercedes-Benz daří dávat automobilovému pokroku stále nové impulzy, přinášet nové definice individuální mobility a vytvářet nové tržní segmenty. Svou inovační silou se MB vypracoval na pozici výrobce s jedinečnou rozmanitostí nabídky.

Jen značka s hvězdou pokrývá v současnosti neuvěřitelnou šíři vozidel, od kompaktních osobních vozů (třída A) přes luxusní sedany (třída S), sportovní automobily (SLS AMG), lehké užitkové vozy (Sprinter), a autobusy (Citaro), až po těžká nákladní vozidla (Actros). Značka smart doplňuje produktové portfolio o městský automobil. Současný smart fortwo se vyvinul ze studie Mercedes-Benz NAFA, představené začátkem 80. let. Dvoumístné koncepční vozidlo se stalo východiskem pro dvoukolejný vývoj, z něhož v 90. letech vzešly první kompaktní vozy společnosti, třída A a smart city coupé, předchůdce současného typu smart fortwo.
Mercedes-Benz definoval stále znovu nové koncepty individuální mobility a přitom vytvářel také nové tržní segmenty. Např. v roce 1996 představený typ SLK byl prvním kompaktním prémiovým roadsterem s pevnou skládací střechou. O rok později následoval s třídou M první prémiový vůz kategorie SUV, při jehož vývoji mohli inženýři Mercedesu využít zkušenosti s pohonem všech kol získané během vývoje legendární třídy G a Unimogu. Nejmladším příkladem je CLS, který v roce 2004 založil segment čtyřdveřových kupé. Velký počet technických inovací uvedených na trh poprvé v modelech MB dokazuje, že vynálezce automobilu se rozhodujícím způsobem podílel na jeho dalším rozvoji ve všech zásadních oblastech – od pohonu přes bezpečnost a komfort až po design.


Motory Mercedes-Benz
MB vykonává již 125 let pionýrskou práci v oblasti pohonu vozidel. Rychloběžný zážehový motor byl v nejvlastnějším smyslu slova „hybnou sílou“ při vynalézání automobilu. Již v roce 1898 se Daimler 8 PS „Phaeton“ rozjel jako první silniční vozidlo za pomoci čtyřválcového motoru. V roce 1923 představil Benz první nákladní vozidlo se vznětovým motorem. Další pokrokovou inovací byl vznětový motor pro osobní vozy v roce 1936 v typu Mercedes-Benz 260 D, prvním sériově vyráběným osobním vozem na světě poháněným vznětovým motorem.
Později vytvořil MB další milníky ve vývoji vznětových motorů. Početné technické inovace, jako např. vznětový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem (CDI), umožnily zvyšovat výkon a točivý moment při nižší spotřebě paliva a emisí. Dnes nabízí ve všech segmentech modely s kultivovanými, výkonnými a vysoce hospodárnými motory CDI, které, vztaženo k jejich výkonu, spotřebují až desetkrát méně paliva než vznětový pionýr z roku 1936.


BlueTEC
Se systémem BlueTEC vyvinul MB technické řešení pro účinné snižování emisí vznětových motorů, zejména oxidů dusíku. Až 90 % obsahu NOX ve výfukových plynech je redukováno na neškodný dusík a vodu. Mercedes-Benz nabízí osobní vozy se systémem BlueTEC od roku 2006. V současnosti nabídka zahrnuje modely třídy E, třídy S a také SUV třídy GL, R a M. BlueTEC byl původně vyvíjen pro užitková vozidla, v roce 2005 se dočkal první aplikace v nákladním vozidle, a pak byl adaptován pro použití v osobních vozech.
Obrovský potenciál pro budoucí uplatnění spalovacího motoru ukazuje nový model S 250 CDI BlueEFFICIENCY, první „pětilitrový“ vůz luxusní třídy představený v roce 2010. První čtyřválec ve více než šedesátileté úspěšné historii třídy S, velmi hospodárný turbodiesel s dvojitým přeplňováním, dosahuje v kombinovaném cyklu EU spotřeby 5,7 l/100 kilometrů.


Od přeplňování kompresorem až po přímý vstřik
Také vývoj zážehového motoru byl zásadním způsobem ovlivněn vynálezcem automobilu. Již začátkem 20. let upravila tehdejší Daimler-Motoren-Gesellschaft mechanické přeplňování spalovacího motoru, vyvinuté původně pro letadlové motory, pro použití v automobilech. Modely Mercedes 6/25 PS a 10/40 PS nabídly díky kompresorové technice vyšší výkon a účinnost než srovnatelná vozidla bez přeplňování.
V legendárním sportovním vozu 300 SL z roku 1954 použil Mercedes-Benz poprvé čtyřdobý zážehový motor s přímým vstřikováním benzinu. Co tehdy sloužilo především ke zvýšení výkonu, používají dnes inženýři Mercedesu společně s dalšími opatřeními ke zvyšování účinnosti.
Strategie pro současné a budoucí spalovací motory zahrnuje všeobecné používání přímého vstřikování u zážehových a vznětových motorů, downsizing – snižování zdvihového objemu při zachování nebo i zvýšení výkonu, přeplňování turbodmychadlem a variabilní ventilové rozvody. Mercedes-Benz začal tuto koncepci realizovat u nových zážehových čtyřválců s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu, které se poprvé objevily na podzim 2009 ve třídě E, a postupně ji uvádí do významných modelových řad poháněných čtyřválcovými až osmiválcovými motory.


BlueDIRECT
Účinnost na nejvyšší úrovni je společným rysem nové generace motorů s šesti a osmi válci, která byla představena v roce 2010 ve třídě S, třídě CL a v novém CLS. U všech agregátů vzrostl výkon a točivý moment v porovnání s předchůdcem, ale spotřeba paliva klesla až o 25 %, např. v novém CLS. Moderní zážehové motory BlueDIRECT s přímým vstřikováním benzinu se tím z hlediska hospodárnosti opět přiblížily o další kus ke vznětovému motoru. Ke zvýšení hospodárnosti přispívají účinná opatření BlueEFFICIENCY, jako např. funkce ECO Start-Stop, kterou bude MB v polovině roku 2011 nabízet ve více než 50 modelech napříč celým produktovým portfoliem.


Pionýr alternativních pohonů
Rovněž v oblasti alternativních pohonů vycházely od značky Mercedes-Benz již velmi záhy nové impulzy ve vývoji. Už v roce 1906 vybavil Mercedes první osobní vozy, nákladní vozidla, autobusy a hasičská vozidla elektrickým pohonem s akumulátory nebo hybridním pohonem. V 70. letech došlo k obnovení intenzivního vývoje elektrického a hybridního pohonu.
Do této kategorie spadá v roce 2009 uvedený luxusní sedan S 400 HYBRID, první hybridní osobní vůz evropského výrobce a první sériově vyráběný hybrid s nejmodernější technikou akumulátorů Li-Ion. Krátce poté uvedl MB v rychlém sledu do provozu hned tři moderní elektromobily: třídu A E-CELL a lehký užitkový vůz Vito E-CELL s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů a třídu B F-CELL s palivovými články. Portfolio elektromobilů doplňuje smart fortwo electric drive, považovaný za pionýra nové městské mobility bez lokálních emisí.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar