Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz - 125 let inovací: design

Design vozů Mercedes-Benz je souhrou tradic a orientace na budoucnost. Estetické tvarování automobilu bylo rozhodujícím způsobem ovlivněno modelem Blitzen-Benz, představeným v roce 1909. Inovativní tvary závodního a rekordního vozu se poprvé řídily aerodynamickými poznatky a zároveň vyzařovaly velkou dynamiku.

Zatímco modely Mercedes-Benz 20. let se vyznačovaly mužně a dynamicky modelovanými liniemi, přecházelo tvarování vozů s třícípou hvězdou od začátku 30. let pozvolna k plynulým liniím a zaobleným tvarovým elementům. Vrcholem vývoje byl typ 500 K z roku 1934 a jeho nástupce 540 K uvedený v roce 1936 s dalekosáhle identickým vzhledem. Díky svým jedinečným tvarům a elegantním plynulým křivkám jsou dodnes považovány za ztělesnění dokonalé krásy.
V roce 1953 vykonal Mercedes-Benz s typem 180 krok do moderní doby. Poznávacím znakem sedanu byl tzv. tříprostorový design, přičemž třetím prostorem je po přídi a prostoru pro cestující zavazadlový prostor. Samonosná pontonová karoserie přesvědčila nejen vyšší stabilitou a lepší ochranou při nehodě, ale také modernějším vzhledem. A oproti klasickému tvaru s vytvarovanými blatníky, nezávisle umístěnými světlomety, prahy se stupátky a krátkým zadním převisem nabízejí modely „Ponton“ navíc praktické přednosti v podobě většího interiéru, lepšího výhledu, nižšího součinitele odporu vzduchu, menší aerodynamické hlučnosti a výrazně většího zavazadlového prostoru.
Mnoho modelů ovlivnilo vývoj automobilového designu. Mercedes-Benz 300 SL Flügeltürer s křídlově vyklápěcími dveřmi, považovaný často za designérskou ikonu, ztělesňoval čistokrevný původ a prvotřídní techniku jako žádný jiný vůz své doby. Dodnes jde o velmi žádaný automobil snů a v roce 1999 byl zvolen mezinárodní porotou automobilových expertů „sportovním vozem století“. Jako první silniční vůz Mercedes-Benz nesl 300 SL horizontální otvor pro nasávaný vzduch s hvězdou uprostřed. Nová příď charakterizovala všechny následující cestovní sportovní vozy SL.
Také sedany 220, 220 S a 220 SE uvedené v roce 1959 (s tehdy moderními ploutvovitými zadními blatníky), stanovily měřítka svým nenapodobitelným tvarem, v němž se snoubí funkce s elegancí. Krásné a při parkování praktické zadní ploutve označované oficiálně jako Peilstege (zaměřovače) a velkorysý výhled všemi směry byly včasnou reakcí na měnící se očekávání zákazníků.
Aktuální vozidla často citují stylistické detaily z historie značky. Jako příklad mohou posloužit zakřivené linie kolem blatníků zadních kol u modelů třídy E, které byly použity již na vozech s „pontonovou“ karoserií v 50. letech. Nebo ploutve a boční otvory pro vzduch u typu SL, jejichž základní tvar pochází z 50. let. Tyto klasické prvky jsou však vždy interpretovány nově a moderně.
Mercedes-Benz uplatňuje v oblasti designu dlouhodobou strategii. Jejím cílem je zajistit, aby Mercedes vypadal vždy jako Mercedes. Modely SUV se zřetelně odlišují od sedanů, kupé nebo sportovních vozů. Výsledkem je atraktivní spojení individuálního vzhledu s nezaměnitelnou příslušností ke značce.
Výhledem na budoucí design je výzkumné vozidlo F800 Style, technologická laboratoř a stylistické cvičení v jednom. Jeho vnější vzhled definuje dlouhý rozvor, krátké převisy karoserie a smyslný oblouk střechy. Vzrušující boční profil připomíná kupé a společně s vyváženými proporcemi zajišťuje stylově sportovní vzhled, který dále rozvíjí design značky Mercedes-Benz.

Carl Benz prohlásil: „Touha vynalézat nikdy neskončí.“ A Gottlieb Daimler formuloval svou slavnou mravní zásadu následovně: „To nejlepší nebo nic“. Těmito vůdčími motivy se Mercedes-Benz řídí již téměř 125 let. Inovační duch je pevně zakotven v naší podnikové kultuře jako jedna z nejdůležitějších pohnutek – vždy s cílem zajistit individuální mobilitu i pro budoucí generace a zákazníkovi nabídnout optimální vozidlo pro jeho osobní potřebu. Základem této inovační síly je systematický výzkum značky Mercedes-Benz, který začátkem 70. let vyústil v oficiální založení vlastního výzkumného oddělení. V současnosti Mercedes-Benz disponuje globální znalostní sítí sdružující cca 19 000 výzkumníků a vývojářů po celém světě do mezioborového „mozkového trastu“, překypujícího pionýrským duchem, kompetencí a motivací vyrábět i v budoucnosti nejlepší vozidla na světě.


JL, 14.1.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar