Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda - tři milníky: 110 S Cosmo, RX-7 a MX5

Když v roce 1960 sjelo z pásu první osobní vozidlo značky Mazda – malý R360, načasování bylo naprosto perfektní díky tomu, že se ekonomika Japonska a Německa zrovna pomalu probouzela. Obchod s osobními vozy probíhal ještě v dalších letech v malém a Mazda pokračovala s lehkými užitkovými vozy.

Toto nicméně určitě nebylo nevýhodou, japonská společnost získala čas, potřebný k vytvoření promyšlených vozů, které nabízely víc, než lidé předpokládali. Několik z těchto vozidel změnilo automobilový průmysl.

]b]Mazda 110S Cosmo Sport – 60. léta[/b]

Jedno z nejkrásnějších sportovních aut, které Mazda kdy postavila, model 110S Cosmo Sport s dlouhou kapotou, originálním designem a pohonem zadních kol svým konceptem neznamenalo v roce 1967 žádnou revoluci. Nicméně ta se nalézala pod kapotou – dvourotorový motor Wankel, první svého druhu vyrobený v sériové výrobě. Po neúspěchu NSU Spider s jednorotorovým motorem, inženýři Mazdy dokázali to co mnozí považovali za nemožné – postavili rotační motor, který byl spolehlivý a trvanlivý – i když byl vytáčen do 7000/min. Aby Mazda dokázala, že se motor povedl, vzala v roce 1968 Cosmo Sport na Marathón de la Route, čtyřiaosmdesáti hodinový vytrvalostní závod na německém Nürburgringu, a skončila na čtvrtém místě. Cosmo se stalo první kultovní klasikou Mazdy. Nabízí krásu na pohled, zábavu za volantem a spolehlivost. Cosmo Sport změnilo názor lidí na rotační motor a stalo se základem pro všechny další vozy s rotačním motorem značky Mazda.


Mazda RX-7 – 70. léta

Když se poprvé objevila Mazda RX-7 – přesně pasovala do stylu sedmdesátých let – prostě vyčnívala z davu. Originální karoserie, hatch okno ve dveřích zavazadlového prostoru, „mrkačky“, divoké barvy exteriéru a materiály v interiéru. Přitom koncept byl velmi flexibilní – v dalších třiceti letech byla Mazda RX-7 nabízena se čtyř- nebo pětistupňovou manuální převodovkou nebo s automatickou. Bylo možné si koupit kabriolet, čtyřmístné kupé s třírotorovým motorem nebo přeplňovaným dvourotorovým. Vpředu umístěný motor a pohon zadních kol nabízejí téměř perfektní rozložení hmotnosti a dělají z vozu jeden z nejlépe ovladatelných sportovních aut své éry. Své jméno si udělala také v motoristickém sportu. Vyhrála GTU šampionát na 24 Hours of Daytona v roce 1979, Britský šampionát cestovních vozů v roce 1980 a 24 hodinovku ve SPA, kde porazila i silné BMW v roce 1981. Mazda prodala celkem 1,8 milionu těchto vozů – a tím pádem se z Mazdy RX-7 stalo nejpopulárnější sportovní auto s rotačním motorem na světě.


Mazda MX5 – 80. léta

Pozůstatky ze 60. a 70. let ještě ani nezmizely, když Bob Hall nakreslil malý, otevřený roadster na tabuli v kanceláři Kenichi Yamamota v Hirošimě. Auto, které navrhl nebylo nijak praktické, neexistovaly vlastně ani racionální důvody k jeho koupi. Proto asi Yamamoto-San čekal se schválením uvedení do výroby celou dekádu. Malý roadster byl představen ve světové premiéře na Chicago Motor Show 1989 a Japonci opět ukázali perfektní časování. Bylo moderní vydělávat peníze a základna mladých zákazníků chtěla auto, ve kterém budou vidět. První verze malého roadsteru měla stejně jako RX-7 „mrkačky“ krásně zasazené do roztomilého exteriéru; byla lehký a rychlý – s jednoduchým a klasickým interiérem. Mazda MX-5 byla nesmírně úspěšná a v dalších letech se prakticky každý výrobce automobilů snažil podobný koncept napodobit.


JL, 22.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar