Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Maserati Ghibli - nejkrásnější Maserati

Firma Maserati dala světu mnoho krásných automobilů, z nichž vyniká především model Ghibli, poprvé představený v roce 1966 na autosalonu v Turíně. Pozornost nepoutal ani tak technikou, ale hlavně designem, jenž stvořil návrhář Giorgetto Giugiaro, který tehdy pracoval v karosárně Ghia.

Elegantní tvary 4,59 metru dlouhého a 1,80 metru širokého a jen 1,16 metru vysokého vozu jsou krásné prakticky z každé perspektivy. Ze všech Maserati byl považován za nejvíce charizmatický a nejstylovější. Stejně jako další modely – Bora nebo Mistral nesl název pouštního větru, což bylo pro aerodynamické tvary více než příznačné.
Technicky vycházel z předchozího modelu Mexico, z něhož byly mj. použity zkrácený trubkový rám, zadní hnací náprava a listová pera. Díky motoru se suchou skříní mohl Giugiaro snížit profil kapoty a udržet tak dlouhou a nízkou přední část vozu se zatažitelnými dvojitými světlomety, aby nenarušovaly hladké linie.
Ačkoliv byl vůz poměrně velký, uvnitř poskytoval místo pouze dvěma osobám. Přístrojová deska, jako u většiny tehdejších automobilů, se snažila vypadat jako v letadle, což dokazuje spousta vypínačů, kontrolek a přepínačů. Pod velkým zadním oknem se ukrývá rozměrný zavazadlový prostor, ale malé víko stěžovalo manipulaci s většími předměty. Kdo však vlastnil Maserati, tak ani nepotřeboval s sebou vozit žádné velké kufry. Cena vozu byla poměrně vysoká, za jedno Ghibli bylo možné pořídit dva nejdražší Mercedesy a ještě prý zbyly nějaké drobné.
Jak jsme se už zmínili oproti nádhernému designu nebyla technika na špičkové úrovni, což však neznamená, že by byla špatná. Zatímco konkurenční Ferrari nebo Lamborghini používaly dvanáctiválce uložené uprostřed, Maserati umístil osmiválec dopředu. Vycházel z motoru, který v roce 1954 vytvořil tehdejší šéfkonstruktér Gioacchino Colombo, ale pro Ghibli prošel modernizací. Celoslitinový vidlicový osmiválec DOHC, mimochodem nejsilnější, jaký Maserati vyrobilo, s pětkrát uloženým klikovým hřídelem a suchou skříní, vykazoval z objemu 4,7 litru výkon 340 k při 5500/min, umožňující rychlost až 280 km/h. Zajímavostí byl například kompresor klimatizace nebo dva ventilátory před chladičem.
Na sto kilometrů jízdy udával výrobce spotřebu mezi 15 až 17,5 litry benzinu, jiné prameny mluví dokonce o 25 litrech, což je asi reálnější. Proto byl vůz pro větší dojezd vybaven dvěma nádržemi po 50 litrech, umístěnými vzadu po pravé i levé straně.
Ovšem podvozek byl vzhledem k celkové koncepci vozu poněkud zastaralý. Maserati se u drahého kupé vrátilo k jednodušší variantě s koly upevněnými k tuhým nápravám s listovými pery. Dvouokruhový brzdový systém s posilovačem byl však vybaven kotouči na všech kolech.
Pro americký trh byl v roce 1968 nabízen poprvé s automatickou převodovkou Borg Warner a také v silnějším provedení 5000 SS s objemem zvýšeným na 4,9 litru o výkonu 335 k.
Kromě uzavřené verze bylo vyrobeno ještě 125 otevřených Spyderů buď se shrnovací nebo odnímatelnou pevnou střechou. Maserati Ghibli, které vzniklo v 1149 provedení kupé představuje vrchol výroby vozů Maserati. Žádný jiný model s trojzubcem ve znaku se už také pocty nedočkal.


Jindřich Lasík, 22.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar