Maserati Bora slaví padesátiny
Zlatý rok rock-and-rollu, který ovládly hvězdy, jako byl David Bowie, Led Zeppelin a Pink Floyd, byl také rokem zrození vozu Maserati Bora. Vůz charakteristický svými elegantními zužujícími se liniemi s futuristickou a hluboce „rock-and-rollovou“ duší debutoval před 50 lety na Ženevském autosalonu.
Vliv Maserati Bora se vine historií značky až do dnešních dní, které jsou úsvitem nejnovější kapitoly příběhu vozů s trojzubcem ve znaku. První silniční Maserati s motorem vzadu uprostřed představoval zároveň první vůz s klíčovými vlastnostmi, kterými se všechny modely Maserati vyznačují dodnes: výjimečnost, sportovní duch a vynikající design.
V duchu revolučního trendu předchozích let v oblasti závodních vozů Formule 1 požádala značka Maserati Giorgetta Giugiara z firmy Italdesign, aby navrhl sportovní vůz s motorem vzadu uprostřed, s vylepšeným výkonem, designem, pohodlím a bezpečností.
Silueta vozu Bora zdůrazňuje jeho čistě aerodynamickou a sportovní duši doplněnou o elegantní detaily. Jedním z mnoha prvků, díky kterým je vůz na první pohled rozpoznatelný, jsou „mrkací“ čelní světlomety snižující aerodynamický odpor.
Maserati Bora poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, známý už z Ghibli, tentokrát umístěný podélně před zadní nápravou. Při objemu válců 4719 cm3 a se čtyřmi dvojitými spádovými karburátory Weber 42 DCNF a elektronickým zapalováním Bosch dosahoval výkonu 230 kW (310 k) při 6000/min. S pohotovostní hmotností 1425 kg dosahovala Bora rychlost až 280 km/h. Velká pozornost byla věnována snížení hluku a vibrací. Motorový prostor byl obložen těžkým kobercem a přepážka, oddělující motor od prostoru pro cestující měla dvojité sklo.
Konstrukce vozu byla prací Giulia Alfieriho, kdežto autorem aerodynamických a stylingových prvků byl Giorgetto Giugiaro. Bora představovala vůz proudnicového tvaru s futuristickým přesahem, který určoval trend dokonale ikonického rock-and-rollového ducha 70. let.
Maserati 18.3.2021
V duchu revolučního trendu předchozích let v oblasti závodních vozů Formule 1 požádala značka Maserati Giorgetta Giugiara z firmy Italdesign, aby navrhl sportovní vůz s motorem vzadu uprostřed, s vylepšeným výkonem, designem, pohodlím a bezpečností.
Silueta vozu Bora zdůrazňuje jeho čistě aerodynamickou a sportovní duši doplněnou o elegantní detaily. Jedním z mnoha prvků, díky kterým je vůz na první pohled rozpoznatelný, jsou „mrkací“ čelní světlomety snižující aerodynamický odpor.
Maserati Bora poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, známý už z Ghibli, tentokrát umístěný podélně před zadní nápravou. Při objemu válců 4719 cm3 a se čtyřmi dvojitými spádovými karburátory Weber 42 DCNF a elektronickým zapalováním Bosch dosahoval výkonu 230 kW (310 k) při 6000/min. S pohotovostní hmotností 1425 kg dosahovala Bora rychlost až 280 km/h. Velká pozornost byla věnována snížení hluku a vibrací. Motorový prostor byl obložen těžkým kobercem a přepážka, oddělující motor od prostoru pro cestující měla dvojité sklo.
Konstrukce vozu byla prací Giulia Alfieriho, kdežto autorem aerodynamických a stylingových prvků byl Giorgetto Giugiaro. Bora představovala vůz proudnicového tvaru s futuristickým přesahem, který určoval trend dokonale ikonického rock-and-rollového ducha 70. let.
Maserati 18.3.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout