Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

MTX slavil padesátiny

V sedmdesátých a osmdesátých letech patřily závodní monoposty z Metalexu (MTX) ke špičce závodů Poháru míru a přátelství. Pamětníci si ale pamatují také na spidery MTX, soutěžní i okruhové Lady MTX, silniční motocykly, prototypy MTX 160 RS a další zajímavé automobily.

zprava: P.Bold, V.Ondroušek

zprava: P.Bold, V.Ondroušek

zprava:M.Velkoborský, P.Dufek

zprava:M.Velkoborský, P.Dufek

J.Moskal, V.Blahna, P.Dufek

J.Moskal, V.Blahna, P.Dufek

K.Jílek s manželkou

K.Jílek s manželkou

A.Patlejch (uprostřed)

A.Patlejch (uprostřed)

A právě uplynulých padesát let, Metalex byl založen v roce 1969, jsme si připomněli na slavnostním večeru v Letenském zámečku. Všechny hosty přivítal ing.Petr Bold, který zavzpomínal na samý začátek, kdy se o vznik zasloužili mj. Václav Bervid a Karel Jílek.
Na setkání jsme potkali mnoho zajímavých osobností, které měly co do činění se závodními automobily Metalex. Například Karla Jílka pamatujeme se spidery MTX nebo s Formulí Easter, dále Mirana Velkoborského s novějším spiderem MTX, nechyběli ani „formulkáři“ Albín Patlejch nebo Jiří Moskal. Václav Blahna startoval se soutěžní verzí MTX 160 RS. Petr Bold jezdil jak okruhy, tak soutěže, mj. s Ladou skupiny B5. Nesmíme zapomenout na závodníka a motoráře Petre Kreibicha. Co jméno to ve své době pojem.


Bohužel konstruktéři Václav Pauer nebo Karel Kleinmond či designér a závodník Václav Král, kteří, stejně mnoho dalších, se zasloužili o rozvoj Metalexu, bohužel už mezi nás nikdy nepřijdou.


Proč vůbec Metalex vznikl. Důvod byl jednoduchý. Parta nadšenců z ASK Stavby Praha chtěla závodit, ale potřebovala k tomu peníze. Tak přišel Václav Bervid s nápadem založit společnost, z které by bylo možné závodění financovat. Nápad se hned zalíbil Karlu Jílkovi, a tak vznikl Metalex. Jak název napovídá, firma se zabývala metalizací. Hned po roce se zrodilo dvanáct monopostů Formule Škoda (MTX 1-01), které byly zapůjčeny jezdcům zadarmo. Ale po šesti letech soudruzi ale usoudili, že si moc vydělají a metalizaci předali do národního podniku. Ale společnost MTX pokračovala dál a dál stavěla závodní automobily. Ale k tomu se vrátíme samostatným článkem.


MTX stavěl nejen speciály, ale také osobní automobily, jako například „české Ferrari“ ´Tatra MTX nebo MTX Buggy od designéra Václava Krále. Program Metalexu byl hodně bohatý a na svoji dobu na vysoké úrovni.


Na závěr jedno motto od Karla Jílka, které mluví samo za sebe: „Ze socialistických dílů jsme dělali skvělá auta.“ A to je pravda. Například okruhový Pohár míru a přátelství měl tak vysokou úroveň, kterou mohou mnohé současné seriály jen závidět.



JL 16.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar