MTX slavil padesátiny
V sedmdesátých a osmdesátých letech patřily závodní monoposty z Metalexu (MTX) ke špičce závodů Poháru míru a přátelství. Pamětníci si ale pamatují také na spidery MTX, soutěžní i okruhové Lady MTX, silniční motocykly, prototypy MTX 160 RS a další zajímavé automobily.
A právě uplynulých padesát let, Metalex byl založen v roce 1969, jsme si připomněli na slavnostním večeru v Letenském zámečku. Všechny hosty přivítal ing.Petr Bold, který zavzpomínal na samý začátek, kdy se o vznik zasloužili mj. Václav Bervid a Karel Jílek.
Na setkání jsme potkali mnoho zajímavých osobností, které měly co do činění se závodními automobily Metalex. Například Karla Jílka pamatujeme se spidery MTX nebo s Formulí Easter, dále Mirana Velkoborského s novějším spiderem MTX, nechyběli ani „formulkáři“ Albín Patlejch nebo Jiří Moskal. Václav Blahna startoval se soutěžní verzí MTX 160 RS. Petr Bold jezdil jak okruhy, tak soutěže, mj. s Ladou skupiny B5. Nesmíme zapomenout na závodníka a motoráře Petre Kreibicha. Co jméno to ve své době pojem.
Bohužel konstruktéři Václav Pauer nebo Karel Kleinmond či designér a závodník Václav Král, kteří, stejně mnoho dalších, se zasloužili o rozvoj Metalexu, bohužel už mezi nás nikdy nepřijdou.
Proč vůbec Metalex vznikl. Důvod byl jednoduchý. Parta nadšenců z ASK Stavby Praha chtěla závodit, ale potřebovala k tomu peníze. Tak přišel Václav Bervid s nápadem založit společnost, z které by bylo možné závodění financovat. Nápad se hned zalíbil Karlu Jílkovi, a tak vznikl Metalex. Jak název napovídá, firma se zabývala metalizací. Hned po roce se zrodilo dvanáct monopostů Formule Škoda (MTX 1-01), které byly zapůjčeny jezdcům zadarmo. Ale po šesti letech soudruzi ale usoudili, že si moc vydělají a metalizaci předali do národního podniku. Ale společnost MTX pokračovala dál a dál stavěla závodní automobily. Ale k tomu se vrátíme samostatným článkem.
MTX stavěl nejen speciály, ale také osobní automobily, jako například „české Ferrari“ ´Tatra MTX nebo MTX Buggy od designéra Václava Krále. Program Metalexu byl hodně bohatý a na svoji dobu na vysoké úrovni.
Na závěr jedno motto od Karla Jílka, které mluví samo za sebe: „Ze socialistických dílů jsme dělali skvělá auta.“ A to je pravda. Například okruhový Pohár míru a přátelství měl tak vysokou úroveň, kterou mohou mnohé současné seriály jen závidět.
JL 16.5.2019
Na setkání jsme potkali mnoho zajímavých osobností, které měly co do činění se závodními automobily Metalex. Například Karla Jílka pamatujeme se spidery MTX nebo s Formulí Easter, dále Mirana Velkoborského s novějším spiderem MTX, nechyběli ani „formulkáři“ Albín Patlejch nebo Jiří Moskal. Václav Blahna startoval se soutěžní verzí MTX 160 RS. Petr Bold jezdil jak okruhy, tak soutěže, mj. s Ladou skupiny B5. Nesmíme zapomenout na závodníka a motoráře Petre Kreibicha. Co jméno to ve své době pojem.
Bohužel konstruktéři Václav Pauer nebo Karel Kleinmond či designér a závodník Václav Král, kteří, stejně mnoho dalších, se zasloužili o rozvoj Metalexu, bohužel už mezi nás nikdy nepřijdou.
Proč vůbec Metalex vznikl. Důvod byl jednoduchý. Parta nadšenců z ASK Stavby Praha chtěla závodit, ale potřebovala k tomu peníze. Tak přišel Václav Bervid s nápadem založit společnost, z které by bylo možné závodění financovat. Nápad se hned zalíbil Karlu Jílkovi, a tak vznikl Metalex. Jak název napovídá, firma se zabývala metalizací. Hned po roce se zrodilo dvanáct monopostů Formule Škoda (MTX 1-01), které byly zapůjčeny jezdcům zadarmo. Ale po šesti letech soudruzi ale usoudili, že si moc vydělají a metalizaci předali do národního podniku. Ale společnost MTX pokračovala dál a dál stavěla závodní automobily. Ale k tomu se vrátíme samostatným článkem.
MTX stavěl nejen speciály, ale také osobní automobily, jako například „české Ferrari“ ´Tatra MTX nebo MTX Buggy od designéra Václava Krále. Program Metalexu byl hodně bohatý a na svoji dobu na vysoké úrovni.
Na závěr jedno motto od Karla Jílka, které mluví samo za sebe: „Ze socialistických dílů jsme dělali skvělá auta.“ A to je pravda. Například okruhový Pohár míru a přátelství měl tak vysokou úroveň, kterou mohou mnohé současné seriály jen závidět.
JL 16.5.2019
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout