Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MG TD si oblíbili Američané

Kdy se přesně objevil první automobil značky MG lze poměrně těžko zjistit, jisté však je, že to bylo počátkem 20. let minulého století. Speciál na podvozku Morrise Cowleye podstavil tehdy Cecil Kimber (1888 – 1944) v automobilové opravně Williama Morrise.

Díky úspěchu byl nucen roce 1923 postavit další kusy, které s typickým osmiúhelníkem v logu, který se stal symbolem nově založené značky MG (Morris Garage), tedy podniku v němž Kimber získával zkušenosti dílenského mistra.


Právě s podporou Morrise stavěl sportovní modely s komponenty vozů Morris. První MG Sport 14/40, zdokonalená verze předchozího typu 14/28, vznikla v počtu 400 kusů s dvěma nebo čtyřmi sedadly a buď jako otevřený nebo uzavřený. Po něm sice následoval další šestiválec 18/80, ale firmu v první fázi nejvíce proslavil Midget, jenž se objevil přesně před 80 lety.
Automobily MG bychom tak trochu mohli srovnat s Fordem T. Zatímco Ford umožnil motorizaci širokým vrstvám, MG naopak usnadnil lidem přístup ke sportovním automobilům. Mezi nejrozšířenější patřila řada T, jejíž produkce začala před sedmdesáti lety, ale během druhé války byla zastavena, a teprve po roce 1945 obnovena typy TB a TC a později i TD. Vozy se během let zdokonalovaly a modernizovaly.


V roce 1949 nahradil zastaralý TC nový model TD, představující krok vpřed hlavně v komfortu. Pod vedením Jacka Tatlowa, který působil dlouhé roky u značky Riley, vyvinul MG nový sportovní automobil, jenž vidíte na snímcích. Ke konstruktivním změnám moderního konceptu posloužil modifikovaný podvozek modelu Y.


Na pohled se od typu TC lišil nepatrně, teprve při pozorném pohledu najdeme celou řadu detailů. Mezi největší změny patří nezávislé zavěšení předních kol, vylepšený brzdový systém a hřebenové řízení.

Sice se musel spokojit s původním řadovým čtyřválcem s visutými ventily. Z objemu 1250 cm³ poskytoval s dvěma karburátory SU výkon 55 k při 5200/min. To umožňovalo necelých 900 kilogramů těžkému vozu rychlost 125 km/h a zrychlení za 22 sekund.


Ani vzhledově se moc nelišil, tvary zůstaly stejné, přibyly jen těžší pochromované nárazníky vpředu a vzadu, a drátěná kola padla za oběť ocelovým.

Do sériové výbavy patřila jednoduchá skládací střecha, která však byla spíš jen nouzová, protože proti nepřízni počasí posádku vozu moc neochránila.
V roce 1952 se ještě objevil motor s objemem zvýšeným na 1374 cm³, a také verze přeplňovaná turbodmychadlem o výkonu 100 k a s rychlostí 160 km/h.


Jednotlivé spřízněné typy J, PA, PB, TA, TB, TC i TD si byly vzhledově hodně podobné, společným znakem bylo umístění palivová nádrže ve svislé poloze za zadní nápravou.
Během války vozy MG okouzlili Američany natolik, že po obnově výroby jich hodně směřovalo za oceán. Model TD byl jako první MG dodáván s levostranným řízením a s rychloměrem v mílích. Některé prameny dokonce uvádějí, že skoupili vše, co se tehdy vyrobilo.


Slavná značka však skončila poměrně neslavně, ale naštěstí nám po ní zůstala krásná malá sportovní a velice hbitá auta. V roce 1935 převzal továrnu Morris Motor, 1952 se stala součástí koncernu British Motor Corp. (BMC), a v roce 1968 připadl pod British Leyland. V roce 1980 byla výroba zastavena, přesto poté vzniklo ještě několik modelů v režii Roveru. Ke vzkříšení značky došlo v roce 1992 s novým vydáním modelu MGB, ale ani tentokrát nemělo dlouhého trvání. Se zánikem značky Rover před třemi lety zmizela definitivně i britská klasika MG.



JL, 9.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar