Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loukotě a řemeny poprvé pod Orlickými horami

V roce 2007 vznikla v Jičíně akce s názvem Loukotě a řemeny pro nejstarší automobily do roku 1918 a řemenové motocykly. Až do loňska se jezdila v Českém ráji, letos poprvé byla přesunutu do Hradce Králové pod vedením rodiny Geislerů.

Koncept prakticky zůstal nezměněn, v pátek večer jízda za svitu karbidek ulicemi krajského města za velkého zájmu diváků. V sobotu se uskutečnila hlavní část programu, Nejdříve z Hradce Králové silničkami přes Librantice a Jílovice do Opočna k letohrádku v zámecké zahradě.


Letohrádek s míčovnou byl postaven v letech 1601-02 Janem Rudolfem Trčkou z Lípy v duchu severské pozdní renesance. Inspirací se stal královský letohrádek v tehdejší Královské oboře v Praze, dnes park Stromovka. V roce 1820 prošel empírovými úpravami ve francouzském stylu.



Patrová budova s otevřenými půlkruhovými arkádami v přízemí, patro je rozčleněno arkádami slepými. K její jižní části přiléhá schodišťová věž, od níž vede zastřešená chodba spojující letohrádek s kostelem a zámkem.


Po krátké přestávce se pokračovalo přes Dobrušku a dále asi nejkrásnějším úsekem pod Orlickými horami směr Podbřezí, kde byl v motorestu oběd. Ještě před tím se ale projelo kolem zámku Skalka
Na základech původního renesančního sídla zahájil v roce 1738 Antonín Josef Mladota výstavbu nového barokního zámku. V polovině 18. století pak bylo upraveno průčelí v rokokovém stylu. Koncem 18. století zámek získali Colloredo. V současnosti je zámek v soukromém vlastnictví a veřejnosti nepřístupný. Zajímavostí je, že v roce 1908 atmosféra zámku a okolí okouzlila Aloise Jiráska natolik, že se stala dějištěm románu Temno.


Další pausa byla v nedalekých Přepychách, kde přišla účastníky pozdravit paní starostka Zdeňka Seidelová a paní Věře Geislerové předala kytičku.


Dále přes Bolehošť, v Ledcích kolem rodného domu Františka Janečka, zakladatele firmy Jawa. Ve Vysokém Újezdě se mohli rozhodnout, jestli se pokusit zdolat prudký kopec Homole anebo to vzít přes Jílovice. Zlatým hřebem byl průjezd ze Štěnkova u Třebechovic pod Orebem chatovou osadou k Podorlickému skanzenu s dalším malým občerstvením a prohlídkou větrného mlýna. Pak už zbývalo dorazit jen Hradce Králové.



Neděle je vždy ve znamení jen krátké dopolední vyjížďky k zámku Smiřic., kde byla pohodový výletní jízda ukončena.


Jízdy se zúčastnila dvacítka historických automobil do roku 1918, přičemž největší zastoupení měly tradičně vozy Ford T včetně modelu Speedster (1914) a francouzského Fordu T Fargus. Všechny „autíčka“ byla ve skvělé kondici a až na malé problémy zvládla celou trasu.


Nejstarším byl opět Autocar (1902) Jiřího Hořice, dále Lorraine Dietrich (1907) a REO G (1908) V posledních letech bohužel ubývají řemenové motocykly, tentokrát se objevily jen Triumph a NSU.





JL 29.6.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar