Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Loukotě a řemeny na pohodu v Českém ráji

První soutěží jičínských veteránistů byla v roce 1984 soutěž Veteránem Českým rájem, v roce 2007 se poprvé uskutečnily Loukotě a řemeny a před třemi roky ještě Cena Prachovských skal. Každá akce je určena jiné věkové kategorie, ale všechny tři se uskutečnily letos během půldruhého měsíce.

Zatímco loukoťových automobilů do roku 1918 přibývá, letos jich do Jičína dorazilo pětatřicet, tak řemenových motocyklů ubývá. Letos pouze čtyři „mohykáni“, mezi nimiž nemohl chybět Petr Hošťálek na britském stroji Douglas ani Vladislav Kučera s francouzským strojem San Sou Pap de luxe z roku 1924.


Právě Vladislav Kučera je jedním ze tří hlavních veteránistů, kteří připravují všechny tři akce. Těmi dalšími dvěma jsou Jan Zápotocký, tradičně s Renaultem a Michal Geisler s Talbotem. Jeho paní Věra zůstala věrná svému Maxwellovi a syn Václav, stejně jako na Křivonosce řídil francouzský Ford T Fargues.


Většina automobilů patří už k inventáři soutěže, čas od času se ale objeví nějaká ta premiéra. Letos nově zrenovovaný skříňový Renault, na jehož rekonstrukci se podílel mj. Jan Zápotocký, představil Rudolf Žalud.


Nejstarším vozem byl už tradičně americký Autocar typ M8, vyrobený v roce 1902 a jen o dva roky mladší čtyřlitrový Renault VI(a) pana Michala Pomahače z Kytína. Od něho jsme se dozvěděli, že na 24. srpna plánuje Acetylénovou jízdu z Kytína na Rakovnickko a zpátky. Zatímco pan Tomáš Kalkus, který připravuje Retro Prague, vyrazil na silničky Českého ráje s Cadillacem 30 z roku 1912. Pokud jste na Loukotích nebyli, potom jste mohli tento skvost vidět v Četnických humoreskách a Četnících z Luhačovic.


Na Valdštejnově náměstí, kde byl start sobotní jízdy, jsme napočítali sedmnáct různých značek, z nichž dodnes přežily pouze Renault a Ford. Mezi nimi převažovaly americké jako Buick, REO, Hupmobile, Ford, Hudson, Maxwell, Willys-Overland, Chevrolet, Cadillac a Dodge. Francie „dodala“ Renault, Chenard Walcker, Charron a Panhard Levassor, původ v Anglii měly Talbot a Wolseley Stellit a Vauxhall. Českou republiky zastupovaly dva vozy Praga, bohužel žádný Laurin Klement. Určitě by páni Laurin a Klement rádi viděli svůj automobil mezi tolika zahraničními značkami. Třeba se jednou dočkáme.


Sobotní jízdě předcházela večerní acetylénová jízda setmělými uličkami Jičína s tradičním ukončením na Valdštejnově náměstí. Za krásného letního počasí protáhli pořadatelé veteránisty malebnými zákoutími Českého ráje, který je pro tyto automobily a motocykly jako stvořený. Nejdříve po části trati závodu do vrchu na Prachov a po stopách Velké ceny Prachovských skal, dále s malým občerstvením v Hrdoňovicích, kolem Trosek na Hrubou Skálu a směr Vyskeř. Funkčnost brzd vyzkoušeli opět po trati bývalého závodu do vrchu, ale tentokrát dolů z Vyskeře na Olešnici a přes Všeň na obnovený zámek ve Svijanech. Po obědě následovala druhá část přes Dneboh, Zásadku, Kněžmost, Branžeš, Libošovice a kolem Humprechtu, přes Sobotku, Mladějov, Ostružno do Jičína. Tady se pak dlouho do noci povídalo a povídalo a vstřebávali zážitky z krásného dne.


Jestli v sobotu bylo účastníkům teplo, tak v neděli se rapidně ochladilo, ale na dobré náladě při krátké jízdě do Sobotky to znát nebylo. Tady si všichni slíbili, že se za rok opět sejdou, ale už o týden dřív než letos.


„Škoda jen, že ty tři dny vždycky tak rychle utečou. Ale co, vždyť přece za rok budou další loukotě. A napřesrok další a další..až do zániku planety“, říká Honza Zápotocký, pořadatel, účastník, renovátor a odborník přes dřevěné karosérie.



JL 10.7.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar