Loukotě a řemeny - na benzin i na páru
Ze čtrnácti automobilových značek, které byly letos zastoupeny na jičínské akci Loukotě a řemeny do současnosti přežily jen Peugeot, Ford, Renault a Chevrolet. S ostatními se můžeme na silnicích setkávat jen výjimečně a to díky nesmírné obětavosti jejich majitelů.
Ještě tak značku Oldsmobile lidé znají, ale kdo zná třeba Maxwell, Hudson, Hupmobile, Chenard Walcker nebo dokonce Woods Stanley. Právě posledně jmenovaný automobil z roku 1916 měl v Českém ráji premiéru, ale protože vyjel na silnice vůbec poprvé, tak byl k vidění pouze v ulicích Jičína. Původně se jednalo o vůz Woods Dual Power, vyrobený americkou firmou Woods Vehicle Company, která patřila ve své době mezi etablované výrobce elektromobilů. Jak označení napovídá, vůz poháněl benzinový čtyřválec umístěný vpředu a elektromobil vzadu. Jde vlastně o první hybridní automobil na světě, který při jízdě používal elektromobil a teprve v případě potřeby benzinový motor, jenž zároveň dobíjel akumulátor. Princip se ale moc neosvědčil, a proto byl v roce 1920 přestavěn na parní pohon od renomované firmy Stanley. Kotel vodotrubného typu byl vytápěn petrolejovým hořákem a vybaven dodnes funkční mechanickou regulací provozního tlaku a hladiny vody v kotli. Nádrž na petrolej měla objem 95 litrů, na vodu pak 100 litrů a podle dobových údajů ujel zhruba dvě stovky kilometrů.
Český automobilů průmysl reprezentovala pouze Praga Mignon (1914) s poněkud nezvyklou dřevěnou karosérií, zatímco hasičská Praga L z Jablonce nad Nisou bohužel nedorazila. Prý s ní neměl kdo jet. Škoda, že ani automobilka Škoda zatím nenašla cestu na Loukotě a řemeny, a nepředstavila jeden z modelů Laurin Klement. Už jen proto, že trasa vede jen pár kilometrů od „komína“. Třeba se za rok dočkáme.
Největší zastoupení měla značka Ford, pochopitelně s legendárním modelem T v různých podobách. Zvláště černý dvoumístný Roadster budil zájem veřejnosti, ale třeba i Franze Hofera, který se s Oldsmobilem (1904) zúčastnil mimo jiné několikrát závodu London – Brighton nebo s ním vyjel na Grossglockner.
Asi největším automobilem byl Peugeot 81 B rakouského majitele Gottfrieda Pilze, který tento skvost u nás předvedl už několikrát. Zadní kola poháněl kapalinou chlazený čtyřválec s nesnímatelnou hlavou T o objemu 2210 cm³ a výkonu pouhých 14 k při 1400 otáčkách za minutu. Válce motoru jsou odlity ve dvou samostatných blocích, ventily po obou stranách motoru jsou ovládané dvěma vačkovými hřídeli. Vůz má pouze mechanické brzdy na zadní kola a s váhou 1300 kilogramů dosahuje rychlosti 55 km/h.
Ovšem Loukotě a řemeny nejsou pouze krásné stroje, ale k akci už neodmyslitelně patří Řehečské kvarteto se svými staročeskými písničkami, v nejednom případě složenými přímo k akci. Bez Oldřicha Němce, Zdeňka Němce, Liboslava Kučery, v Jičíně doplněné ještě zahraničním kamarádem Pavlem a jeho akordeonem Roland (a také devítiletou Štěpánkou z Lomnice nad Popelkou) si už ani veteránskou akci v Českém ráji neumíme představit. Přítomný flašinetář, který jim snad chtěl konkurovat, neměl šanci.
Samostatnou kapitolou jsou motocykly, o nich si povíme někdy příště.
J.Lasík, 9.8.2011
Český automobilů průmysl reprezentovala pouze Praga Mignon (1914) s poněkud nezvyklou dřevěnou karosérií, zatímco hasičská Praga L z Jablonce nad Nisou bohužel nedorazila. Prý s ní neměl kdo jet. Škoda, že ani automobilka Škoda zatím nenašla cestu na Loukotě a řemeny, a nepředstavila jeden z modelů Laurin Klement. Už jen proto, že trasa vede jen pár kilometrů od „komína“. Třeba se za rok dočkáme.
Největší zastoupení měla značka Ford, pochopitelně s legendárním modelem T v různých podobách. Zvláště černý dvoumístný Roadster budil zájem veřejnosti, ale třeba i Franze Hofera, který se s Oldsmobilem (1904) zúčastnil mimo jiné několikrát závodu London – Brighton nebo s ním vyjel na Grossglockner.
Asi největším automobilem byl Peugeot 81 B rakouského majitele Gottfrieda Pilze, který tento skvost u nás předvedl už několikrát. Zadní kola poháněl kapalinou chlazený čtyřválec s nesnímatelnou hlavou T o objemu 2210 cm³ a výkonu pouhých 14 k při 1400 otáčkách za minutu. Válce motoru jsou odlity ve dvou samostatných blocích, ventily po obou stranách motoru jsou ovládané dvěma vačkovými hřídeli. Vůz má pouze mechanické brzdy na zadní kola a s váhou 1300 kilogramů dosahuje rychlosti 55 km/h.
Ovšem Loukotě a řemeny nejsou pouze krásné stroje, ale k akci už neodmyslitelně patří Řehečské kvarteto se svými staročeskými písničkami, v nejednom případě složenými přímo k akci. Bez Oldřicha Němce, Zdeňka Němce, Liboslava Kučery, v Jičíně doplněné ještě zahraničním kamarádem Pavlem a jeho akordeonem Roland (a také devítiletou Štěpánkou z Lomnice nad Popelkou) si už ani veteránskou akci v Českém ráji neumíme představit. Přítomný flašinetář, který jim snad chtěl konkurovat, neměl šanci.
Samostatnou kapitolou jsou motocykly, o nich si povíme někdy příště.
J.Lasík, 9.8.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout