Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loukotě a řemeny aneb jak se jezdilo před 100 lety

O uplynulém víkendu, především pak v sobotu, jste mohli na silničkách Českého ráje potkávat automobily a motocykly z počátku motorismu. Škoda jen, že propagace akce byla hodně malá. Co chvíli se nás turisté a cyklisté vyptávali, o jakou akci jde a kudy se jede.

Úvod Loukotí a řemenů ovlivnilo deštivé počasí. Tradiční páteční večerní jízda za svitu karbidek musela být dokonce zrušena a ani sobotní zamračená obloha nevěstila nic dobrého. Ale v okamžiku, kdy se třicet automobilů vyrobených do roku 1918 a pět řemenových motocyklů vydalo na trať, tak naštěstí přestalo pršet. Po obědě dokonce i vysvitlo sluníčko.


První část vedla z Jičína po okruhu Ceny Prachovských skal na parkoviště u lomu v Hrdoňovicích. Většinou se stávalo v obci, ale některé místní „naplaveniny“ si stěžovali. Sem dojel Ford C z roku a s rozhozenou sbíhavostí svého Forda T také Tomáš Kašpar.


Další část směřovala do centra Českého ráje, kolem Trosek k rybníku Vidlák a dále na Hrubou Skálu Vyskeř. S malou zajížďkou přes Kacanovy dorazila většina účastníků k bývalému a léta zdevastovanému hotelu v Příhrazech. Po obědě se vydaly „loukoťáci“ směrem na Branžeš, Rytířovu Lhotu, Libošovice do Sobotky. Kdo chtěl zaskočil si do cukrárny na zmrzlinu, jiní si počkali až na zastávku v Mladějově. Pak už jen přes Zámostí a Bradleckou Lhotu zpátky do Jičína. V neděli byla na programu už jen malá vyjížďka do Lomnice nad Popelkou.


Letošní Loukotě a řemeny přilákaly na start majitele s automobily se spalovacím motorem, jen Ludvík Otto představil parní automobil Stanley Steamer, ale na trati jsme ho už více neviděli. Většina účastníků je každý rokem stejná, občas se ale přeci jen objeví nějaké novinky. Letos to byl obrovitý například obrovitý Sunbeam 25/30 z roku 1913 nebo americký Case, kterého proslavily spíš lokomobily nebo traktory.


K inventářům patří Pavel Beran s tradičním automobilem Chenard-Walcke a doutníkem, který si nikdy nezapálí, nebo Vladimír Šinágl zase oprášil Hupmobile.


Napočítali jsme dvě desítky zahraničních a pouze jednu českou značku Praga. Do dnešních dnů přežily pouze Ford a Renault, ostatní známe už jen z dějin. Nejstarší byl americký Autocar Toneau, slavící letos 120 let od zahájení jeho výroby. Jen o rok mladší byla jedna „novinek“ Ford C. Stejný rok má zapsaný v průkaze Renault NC jednoho z hlavních organizátorů Jana Zápotockého. Druhý Renault IV se čtyřlitrovým motorem, který řídí Michal Pomahač, pocházel z roku 19094, a tak bychom mohli pokračovat.


Veterány nejsou ale jen dámská záležitost. I letos se objevily Věra Geislerová s oblíbeným Maxwellem a Markéta Baštová s malým, ale velice mrštným vozem Reo model G (1908).



Škoda, že Loukotě a řemeny jsou u nás ojedinělou akcí. Všechny další pokusy jako byla například Acetylénoví jízda zatím ztroskotaly. Také oproti minulým ročníkům ubývají řemenové motocykly.




JL 27.6.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar