Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Lorraine Dietrich z roku 1907

Do veteránské soutěže Loukotě a řemeny se mohou zapsat pouze automobily do roku 1918 a řemenové motocykly bez rozdílu věku. Mladší ročníky nejsou v Jičíně vítány. Přestože jde o veterány nejstarší věkové kategorie, tak se každoročně objeví nějaká ta novinka.

Jednou z nich byl Lorraine Dietrich z roku 1907 pana Františka Kudely.Firma Lorraine-Dietrich založená v roce 1864 patřila k nejstarším francouzským podnikům, jejíž historie sahá až do 17.století. Už v 19. Století se zabývala hlavně stavbou lokomotiv a kočárů. S automobily začala ale také velice brzy, už v roce 1896 a o šest let později pracoval na vývoji motorů také Ettore Bugatti, jenž se zasloužil mj. o čtyřválec o objemu 5,3 litru a výkonu 36,8 kW pro závodní automobil. V letech 1905 až 1909 vyrobila několik luxusních a drahých automobilů, nechyběly ani šesti a dvanáctiválcové motory.
Firma se pochopitelně zabývala stavbou i závodních automobilů. Například v letech 1903 až 1906 se její vozy účastnily závodu Paříž – Madrid, v němž pravidelně obsazovala první příčky. V letech 1925 a 26 dokonce pokořily slavný Le Mans.
Vůz pana Františka Kudely je typickým představitelem komfortního francouzského automobilu zpočátku minulého století. Pod kapotou se ukrývá zážehový čtyřválec o objemu 3050 cm³ s rozprašovacím karburátorem, vyhrávaným vodním pláštěm.
S výkonem 15 k umožňoval rychlost 60 km/h. Vůz byl původnímu majiteli dodán se dvěma karosériemi. První, kterou můžete dnes vidět, byla uzavřená kočárového typu, samonosně zavěšená na čtyřech listových perech a byla označovaná De Ville Coupe 15 hp“. Druhá karoserie byla otevřená, připevněná přímo k rámu a označovaná jako Mylord. Obě vyrobila na zakázku firma J.Rotschild + Fils Paris. Výměnu zvládli dva lidé za tři až čtyři hodiny.
František Kudela zakoupil automobil vloni ve Francii a než jej představil letos v květnu v Loučeni, tak provedl renovaci podvozku i karosérie.
V prvních letech minulého století vyráběla firma také dvanácti a šestnáctiválcové letecké motory, které používal mj. i dvouplošník Aero A 320. Mezi roky 1930 až 35 vyráběla v licenci šestikolové automobily Tatra.

Michal Pomahač

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar