Lorinser 450 SEL 6.9 - raketa ze sedmdesátých
Z archivu: Když v roce 1975 Američané už dávno uložili svá měsíční vozidla ke spánku, tak Němci ohromili svět svojí „raketou“ v podobě Mercedesu Benz 450 SEL 6.9 konstrukční řady W 116, poprvé oficiálně nazývané jako S-Klasse.
Před časem se tento veterán dostal do rukou firmy Lorinser, která upravuje automobily Mercedes Benz už pěknou řádku let. Její historie vlastně sahá až do roku 1930, kdy Erwin Lorinser založil firmu na opravy a prodej vozů s třícípou hvězdou. Během několika let se vypracoval mezi nejváženější prodejce Mercedesů. Změna nastala teprve v roce 1974, kdy se do vedení společnosti dostal syn Manfred a za dva roky už nabízel zákazníkům tuningové služby v podobě Lorinser Sport Servisu
Ale zpátky k modelu 450 SEL, jenž byl v roce 1973 zvolen Autem roku v Evropě. Tehdy jej poháněl zážehový osmiválec 4.5 o výkonu 222 k, který za dva roky vystřídal osmiválec s hliníkovou hlavou válců o objemu 6,9 litru a výkonu 282 k. Ten si konstruktéři vypůjčili z mohutné královské limuzíny Mercedes Benz 600 Pullmann, která si v luxusu a renomé nezadala ani s Rolls Roycem. Z gigantického objemu 6834 cm³ se podařilo vyždímat rekordní točivý moment 550 Nm, což byl svého času mezi osobními automobily absolutní rekord a ještě dnes snese srovnání s aktuálním modelem S65 AMG. Takové hodnoty by sotva někdo hledal pod „fasádou stuttgartského pozdního baroka“, přičemž 70 000 marek představovalo cenu jednoho bytu v osobním vlastnictví.
Jak může vypadat Mercedes Benz roku 1975 se současným tuningem ukazuje Lorinser právě na modelu 450 SEL. Zatímco motor i převodovka zůstaly beze změny, tak hlavní pozornost byla věnována optickým úpravám, aby se auto odlišilo od ostatních. Úzké chromované nárazníky, které karosérii vzdor své faktické velikosti zužovaly, nahradili technici vpředu i vzadu širokými hranatými plastovými nárazníky. Skoro se zdá, jako kdyby čelní spoiler se vsazenou závodní mřížkou a integrovanými mlhovkami posloužily Mercedesu za vzor při ztvárnění nastupující S-Klasse s továrním kódem W 126. Chromované doplňky vystřídaly mohutné kryty prahů a na zádi se vyjímá dvojitá koncovka výfuku.
S primitivní třístupňovou samočinnou převodovkou a s výkonem 286 k (210 kW) zvládne vůz zrychlení z klidu na sto za 7,4 sekundy a nejvyšší rychlost 225 km/h. Akceleraci však limitují na dnešní době poměrně úzké pneumatiky o rozměru 205/55 VR16. Pastvou pro oči jsou vyplétané lité ráfky BBS, neboť Lorinser v 70. letech nenabízel žádná vlastní kola.
S hydropneumatickým pérováním, vycházejí z francouzského patentu, zvládá Lorinser rychlé zatáčky, vzhledem ke svému stáří s přehledem, a dobře tvarovaným volantem jej lez dobře i dirigovat.
Kdo by přišel tomuto exempláři na chuť, může jej nejen obdivovat, ale i zakoupit za 34 tisíc eur. Vyšlechěný automobil pochází z roku 1977, je po prvním majitele a má najeto 146 tisíc kilometrů.
JL, 25.10.2010
Ale zpátky k modelu 450 SEL, jenž byl v roce 1973 zvolen Autem roku v Evropě. Tehdy jej poháněl zážehový osmiválec 4.5 o výkonu 222 k, který za dva roky vystřídal osmiválec s hliníkovou hlavou válců o objemu 6,9 litru a výkonu 282 k. Ten si konstruktéři vypůjčili z mohutné královské limuzíny Mercedes Benz 600 Pullmann, která si v luxusu a renomé nezadala ani s Rolls Roycem. Z gigantického objemu 6834 cm³ se podařilo vyždímat rekordní točivý moment 550 Nm, což byl svého času mezi osobními automobily absolutní rekord a ještě dnes snese srovnání s aktuálním modelem S65 AMG. Takové hodnoty by sotva někdo hledal pod „fasádou stuttgartského pozdního baroka“, přičemž 70 000 marek představovalo cenu jednoho bytu v osobním vlastnictví.
Jak může vypadat Mercedes Benz roku 1975 se současným tuningem ukazuje Lorinser právě na modelu 450 SEL. Zatímco motor i převodovka zůstaly beze změny, tak hlavní pozornost byla věnována optickým úpravám, aby se auto odlišilo od ostatních. Úzké chromované nárazníky, které karosérii vzdor své faktické velikosti zužovaly, nahradili technici vpředu i vzadu širokými hranatými plastovými nárazníky. Skoro se zdá, jako kdyby čelní spoiler se vsazenou závodní mřížkou a integrovanými mlhovkami posloužily Mercedesu za vzor při ztvárnění nastupující S-Klasse s továrním kódem W 126. Chromované doplňky vystřídaly mohutné kryty prahů a na zádi se vyjímá dvojitá koncovka výfuku.
S primitivní třístupňovou samočinnou převodovkou a s výkonem 286 k (210 kW) zvládne vůz zrychlení z klidu na sto za 7,4 sekundy a nejvyšší rychlost 225 km/h. Akceleraci však limitují na dnešní době poměrně úzké pneumatiky o rozměru 205/55 VR16. Pastvou pro oči jsou vyplétané lité ráfky BBS, neboť Lorinser v 70. letech nenabízel žádná vlastní kola.
S hydropneumatickým pérováním, vycházejí z francouzského patentu, zvládá Lorinser rychlé zatáčky, vzhledem ke svému stáří s přehledem, a dobře tvarovaným volantem jej lez dobře i dirigovat.
Kdo by přišel tomuto exempláři na chuť, může jej nejen obdivovat, ale i zakoupit za 34 tisíc eur. Vyšlechěný automobil pochází z roku 1977, je po prvním majitele a má najeto 146 tisíc kilometrů.
JL, 25.10.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout