Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Legenda s legendou - Kottulinsky a VW Iltis

Myšlenka zkonstruovat automobil s pohonem všech kol je skoro tak stará jako automobil samotný. Už v roce 1903 sestrojila holandská firma Spyker první model 50 HP s pohonem všech kol. Další pokusy nenechaly na sebe dlouho čekat.

Ovšem k úplné dokonalosti přivedla systém pohonu všech kol teprve firma Audi, která svým quattrem způsobila revoluci automobilového průmyslu. Dnes si už prakticky nikdo nevzpomene, že při vývoji čtyřkolky Audi sehrál důležitou roli vojenský „džíp" Mungo 4x4 vyráběný pro potřeby bundeswehru. Jeho technika z 50. let nebyla dlouho překonána a v pozdějších letech posloužila za základ Volkswagenu Iltis.

Aby mohlo Audi, které Iltis vyvinulo, odzkoušelo a vyrobilo, názorně demonstrovat přednosti svého robustního vozu 4x4, vyslalo v roce 1980 čtyři vozy na Rallye Paříž - Dakar. V saharských etapách vedl známý francouzský soutěžní jezdec Jean Ragnotti, v další části ho vystřídal Švéd žijící v Německu Freddy Kottulinsky, který nakonec zvítězil před Patrickem Zanirolim na stejném voze. Na Ragnottiho zbyla bramborová medaile, a poslední z kvarteta Roland Gumpert, který později pracoval v závodním oddělení Audi, dojel devátý.

U Audi bylo tradicí, že každý model musel nejdříve úspěšně absolvovat náročné zkoušky v horké Sahaře nebo chladném Finsku. Po skandinávském tour překonal Iltis všechna očekávání a inženýři byli tak nadšeni, že přesvědčili vedení firmy, aby zkonstruovalo osobní automobil s pohonem všech kol za rozumnou cenu.

VW Iltis prakticky zahájil úspěšnou kapitolu modelů Audi qauttro, která trvá dodnes. Malý Iltis (Typ 138) vyráběný v letech 1978 až 1982 poháněl před přední nápravou uložený kapalinou chlazený zážehový čtyřválec objemu 1,7 litru. Výkon 75 k při 5500/min stačil na rychlost 130 km/h. Měl pohon zadních kol a teprve v terénu si řidič přiřazoval pohon předních. Se světlou výškou 250 mm, redukcí a uzávěrami diferenciálů zvládal hravě i těžké úseky. Bez obav se mohl pustit i do řeky hluboké šedesát centimetrů.

Dodával se buď s otevřenou karosérií zakrytou plachtou nebo plastovou střechou hard top určenou spíš pro sériové provedení. V Německu byla výroba ukončena v&;nbsp;roce 1982, ale poté ještě několik let pokračovala licenčně v Kanadě u firmy Bombardier.

Fredy Kottulinsky i se svým dakarským spolujezdcem a mechanikem Gerdem Löffelmannem se s replikou Iltisu zúčastnili loňské veteránské soutěže Sachsen Classic. V roce 1958 začal závodit ve Švédsku s vozy MGA, Porsche Carrera nebo formulí 3. S monopostem získal třikrát titul mistra Evropy, Pohár Formule Super V vyhrál před pozdějším mistrem světa Keke Rosbergem. Objevil se také v nejrůznějších rallye či závodech cestovních automobilů na okruhu. Byl univerzálním jezdcem, který dokázal sklízet úspěchy v různých disciplínách. My jsme ho měli možnost vidět před několika lety na trati Historic Rallye Vltava s Volvem 122. I přes svůj věk stále dokazoval, že za volantem umí. Dřív než vyjel na trať, tak si před každým závodem osobně zkontroloval vůz a v době volna, místo aby odpočíval, tak se s mechaniky podílel na i na přípravě vozu.

Jindřich Lasík, 14.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar