Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Le Mans Classic se Škodou Sport

Sportovní vozy s vybraným rodokmenem si daly dostaveníčko ve francouzském Le Mans. Vstupenkou na tuhle sešlost byla dřívější účast ve zdejším legendárním závodě na 24 hodin. A proto tu s číslem 44 nechyběl ani bílý vůz ŠKODA Sport, který vytrvalostní závod jel v roce 1950.

Závod Le Mans Classic se sice nejede na 24 hodin - auta různého stáří vyrobená v letech 1923 – 1981 jedou během závodního víkendu několik jízd po 43 minutách - přesto byl start ŠKODA Sport velkou událostí. Na legendární trať se totiž o prvním červencovém víkendu vrátila poprvé po 72 letech, tehdy i nyní se stejným startovním číslem.

„S vidinou téhle chvíle jsme vůz šest let renovovali, jízda v Le Mans byla naším vysněným cílem,“ řekl po prvních několika kolech na 13,6 kilometru dlouhém okruhu Michal Velebný, jeden z pilotů a zároveň jeden těch, kdo se zasloužili o návrat auta přesně do podoby, v níž se objevilo na startu závodu v roce 1950.

Za volantem se střídal s kolegou Stanislavem Kafkou. Střídání jezdců po vzoru slavné 24hodinovky je nedílnou součástí každé jízdy na Le Mans Classic. Jednou pak jezdci musí absolvovat i tradiční start, při kterém běží přes cílovou rovinku ke svým autům, která nastartují a vyrážejí na trať.
„Chvíli jsem se přetahoval o místo s jedním soupeřem, s jiným jsme se navzájem předjížděli v jedné ze zatáček,“ popisoval své první okruhy Kafka. I jeho parťák Velebný potvrdil, že ačkoli ve své věkové kategorii závodila ŠKODA Sport s vozy vyrobenými v letech 1949 až 1956, diváci viděli sportovní výkony a ne poklidnou projížďku.


Poprvé a naposledy

Jediná účast vozu značky ŠKODA ve 24hodinovém závodě v Le Mans začala 24. června 1950 v 16 hodin. Jezdec Václav Bobek při tradičním startu přeběhl přes startovní rovinku, naskočil do vozu se startovním číslem 44, nastartoval ho a vyrazil kroužit na 13,65 kilometru dlouhý okruh. Škodovácká premiéra v Le Mans se dlouho dařila nad očekávání. Bobek a jeho parťák Jaroslav Netušil jezdili na druhém místě své kategorie do 1 100 cm3 a na pátém místě v celkovém průběžném hodnocení podle koeficientu výkonnosti. Průměrná rychlost závodního speciálu ŠKODA Sport dosahovala 126 kilometrů za hodinu.


Když vůz s číslem 44 kroužil na trati své 121. kolo, vyřadila ho v podstatě drobná, ale v podmínkách závodu zásadní a neopravitelná technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu. Po 13 hodinách tak skončil mladoboleslavský sen o úspěchu na slavné 24hodinovce v Le Mans. V dalších letech už se sportovní speciály ŠKODA vinou vyhrocené politické situace závodu účastnit nemohly.


V takových soubojích může rozhodovat každičký detail. „Na dlouhých rovinkách jsme dosahovali vysoké rychlosti a motor se tak proudícím vzduchem chladil víc, než bylo potřeba,“ zmínil Kafka jednu z informací, které mu Velebný sdělil při střídání. „Pro další jízdy jsme proto zakryli část plochy chladiče,“ popsal Velebný, jak se rozhodli ještě lépe čelit soupeřům.


Další neodmyslitelnou součástí závodu v Le Mans je jízda v noci. Patří jak k tradiční 24hodinovce, ostatně kvůli noční části dostala ŠKODA Sport před prvním stratem v Le Mans dva přidané světlomety, tak k Le Mans Classic. Jednotlivé jízdy jsou rozplánovány tak, aby každá skupina vytvořená podle věku vozů jela za denního světla i za tmy.


„Tma smazává rozdíly ve výkonu motorů, je pro všechny stejná,“ říká Velebný a dokládá své tvrzení skokem o dvacet míst vzhůru ve výsledkové listině. „Trochu komplikace je, že část trati je osvětlená, například cílová rovinka a některé zatáčky či šikany, ve zbytku jsme odkázáni jen na světla auta,“ dodává Kafka.


Přesto je noční jízda podle nich součástí závodu a jeho atmosféry a zároveň životní zážitek. Vlastně jako celá účast přes sedmdesát let staré škodovky na tomto motoristickém svátku. „Děkujeme našim předkům, že kdysi zkonstruovali a postavili tohle krásné auto a jeli s ním sem do Le Mans. Díky nim tu teď můžeme závodit i my,“ shrnuje za oba piloty Michal Velebný.

Ačkoli posádce ŠKODA Sport šlo především o návrat vozu na trať v Le Mans, nevzdala ani sportovní ambice. V celkových výsledcích skončila na 47. místě ze 74 vozů ve své kategorii, v pořadí přepočítaném podle koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru figuruje česká posádka dokonce na 43. pozici.

“Vůz si při náročném víkendu vystačil s běžnou pečlivou údržbou, vyhnuly se nám větší technické potíže. Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon,“ zhodnotil Michal Velebný celý závodní víkend.


Závodní „Tudor“


Speciál ŠKODA Sport vycházel ze sériového vozu ŠKODA 1101 „Tudor“ z roku 1946. Dostal odlehčený podvozek, páteřová roura byla zkrácena o 400 mm, změnila se i poloha řízení a pedálů. Vůz získal nízkou otevřenou dvousedadlovou karoserii, ručně vyrobenou z hliníkového plechu. Kvůli malé výšce se muselo změnit rozmístění agregátů, vůz dostal novou vodní pumpu, palivová nádrž se přesunula za sedadla, dodávku paliva do motoru zajišťovalo elektrické čerpadlo. Masku tvořila pětice žeber, stejně jako u modernizovaných sériových vozů, a dva světlomety. ŠKODA Sport používala převážně sériové díly Tudorů, včetně české 12V elektroinstalace PAL nebo pneumatik Barum. Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil: sériový „Tudor“ měl 32 k, závodní speciál 50.


Pro start v Le Mans doznala ŠKODA Sport řady úprav, souvisejících s vytrvalostním charakterem závodu. Rozvor se zvětšil o 180 mm, po stranách masky přibyly dva přídavné světlomety a vůz dostal pořadateli doporučené lakování v českých národních barvách. Dále kvůli symetrii přibyl štítek u spolujezdce a pro závod se na kolech objevily pneumatiky Michelin. Plně natankovaný vůz vybavený nářadím a náhradními díly (jen ty se směly během závodu použít k opravám) vážil vynikajících 700 kg. Na tehdy obvyklé závodní palivo, směs benzínu, etanolu a acetonu, dosahovala ŠKODA Sport rychlosti až 140 km/h při spotřebě jen asi 12 l na 100 km. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže piloti Václav Bobek a Jaroslav Netušil byli s to zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.



Škoda 29.7.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar