Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Laurin & Klement Voiturette A - 115 let od představení

Společnost ŠKODA AUTO si připomíná výročí 115 let od zahájení výroby osobních automobilů v Mladé Boleslavi. První vůz Laurin & Klement Voiturette A se veřejnosti představil na sklonku prosince 1905 a navázal na dosavadní úspěšnou výrobu jízdních kol a motocyklů.

{*9]

Tradice výroby automobilů v Mladé Boleslavi se odvíjí již 115 let. Úspěšný český podnik, jehož základy položili před vánočními svátky roku 1895 společníci Václav Klement a Václav Laurin, prochází od samého počátku velmi dynamickým vývojem. Krátce po zahájení provozu opravny bicyklů byla zahájena výroba vlastních jízdních kol SLAVIA, již 18. listopadu 1899 jejich širokou nabídku doplnily motocykly původní avantgardní koncepce s benzinovými jednoválci ve spodní části rámu. Brzy je doplnily jedny z prvních vidlicových dvouválců a řadových motocyklových čtyřválců na světě, obliba strojů Laurin & Klement u zákazníků rostla a přibývalo významných sportovních úspěchů.


Vývoj míří k automobilu

Deset let své existence oslavila česká značka Laurin & Klement v roce 1905 ve velkém stylu. Kvůli uvolnění výrobních kapacit pro motorová vozidla ukončila produkci jízdních kol a zároveň podstatně zvětšila výrobní plochu: na 9500 m2 pracovalo již 355 zaměstnanců a 206 obráběcích strojů. Zásadní novinkou však byl automobil Laurin & Klement Voiturette A, výsledek více než pětiletého vývoje - vlastní konstrukce a výroby byly všechny hlavní komponenty vozidla. Vůz nejprve poodhalil článek vídeňského týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung (44. číslo z 29. října 1905), představující prototyp „voiturette“. Šlo o francouzský výraz pro automobil nižší váhové kategorie, doslova „vozík“.



Praktický, pohodlný a levný vůz

Detailně vůz L&K Voiturette A veřejnosti představil redaktor českého týdeníku Sport a hry Vilém Heinz. Stalo se tak před 115 lety, ve středu 27. prosince 1905. Novince z Mladé Boleslavi věnoval obálku a článek s titulkem „Demokratický automobil“. Renomovaný autor konstatoval: „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce (…) Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní (…) Jest to dokonalý automobil o 2 místech (…) Rychlost může býti regulována od 5 – 45 km/h (maximální rychlost přístupná rakouským automob. řádem); převody (rychlosti) jsou tak voleny, že možno vyjeti i stoupání 20 %.“ Podle Heinze šlo o „automobil praktický, pohodlný a levný.“

Model Laurin & Klement Voiturette A byl úředně schválen do provozu 18. ledna 1906 a 15. dubna představen na pražském autosalonu. Kromě své vyspělé konstrukce, kvality dílenského zpracování a vkusného designu vynikal také praktičností a příznivým poměrem cena/výkon.
Základní provedení stálo 3600 korun, dělník v automobilce tehdy vydělával průměrně 2 koruny denně. Benzin prodávaný na kilogramy v Čechách přišel na 66 haléřů, tedy o něco více než litr proslulého plzeňského piva.



Robustní technika pro každodenní provoz

Základ vozu tvořil žebřinový rám a dvě tuhé nápravy s listovými pery. Na vpředu umístěný kapalinou chlazený motor V2/55° objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k (5,2 kW) navazovala kuželová spojka s koženým obložením a třístupňová přímo řazená převodovka. Zadní kola poháněl u většiny vyrobených voiturett kardanový hřídel, na přání řetězy.
Jen asi pětimetrákový obratný automobil zastavilo sešlápnutí pedálu brzdy působící na buben za převodovkou a zatažení za páku, spojenou s bubny zadních kol. Kromě standardních dřevěných loukotí a špic mohli zákazníci zvolit drátová kola. Na výběr bylo mezi dvojicí dělených sedadel či společnou lavicí s navazujícím prostorem pro zavazadla.



Výbava na přání zahrnovala osvětlení či střechu. Základní nabídka barev obsahovala červenou, zelenou, modrou a pro frankofonní oblast také šedou, za příplatek ve výši 50 korun bylo možné zvolit bílou. V období 1905–1907 vzniklo nejméně 44 automobilů Laurin & Klement Voiturette A, z nichž se dochovalo pět originálních exemplářů. Jeden z nich tvoří součást stálé expozice ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.


Vůz L&K Voiturette A položil pevné základy dynamického rozvoje české značky, jen v období 1906–1914 vzrostl prodej automobilů Laurin & Klement více než dvacetinásobně. Nabídka sahala od dvouválcových modelů po řadový osmiválec typu FF (1907), zahrnovala bezpočet osobních i užitkových provedení a také velmi úspěšné závodní speciály. Značka L&K se vypracovala na největší automobilku Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou úspěšně oslovovala zákazníky na desítkách trhů všech tehdy obydlených kontinentů.




Škoda 5.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2021 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar