Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Laurin&Klement FC - speciál na vyhrávání

První automobil, který vyjel z výrobní haly Laurin Klement v Mladé Boleslavi v roce 1905 byl model FC. Laurin a Klement se znovu pustili do propagace svých nových produktů účastí v závodech. Hnací silou byl Otto Hieronymus, německý inženýr a závodník najatý společností L&K jako ředitel vývoje.

Zatímco L&K se stala jedním z největších výrobců takzvaných „voiturettes“ (malých vozů), Hieronymus chtěl stavět také výkonné závodní vozy. Jeho model FC měl čtyřválcový motor o objemu 2,4 litru, který byl schopen jet rychlostí až 90 km/h.


Jedním z prvních, kdo s tímto vozem závodil, byl hrabě Alexander „Sascha“ Kolowrat, gentleman s českými kořeny. Kolowrat, který byl pro svoji energickou osobnost známý také jako „hrabě Kilowatt“, již vyhrával závody na motocyklech L&K a nyní se přeorientoval na automobily. Hieronymus a Kolowrat vytvořili úspěšný tým, který kromě jiného za volantem L&K FC vyhrál legendární závody do vrchu v Semmeringu u Vídně (Rakousko) a v Gaillonu (Švýcarsko).


V roce 1908 Kolowrat opět v modelu FC zvítězil ve své třídě v závodu do vrchu Zbraslav–Jíloviště. Následující rok se postavil proti 102 soupeřům na německé Prince-Heinrich Rallye. Zatímco Hieronymus v roce 1908 v 700kilometrovém závodě z Petrohradu do Moskvy zvítězil s L&K FC ve své třídě, Kolowrat se zasloužil o úspěch týmu L&K v náročném závodě Petrohrad–Sevastopol a převahu si udržel také v závodě Karpatská trofej (1911). Když Kolowrat, v té době člen představenstva L&K, stál v roce 1912 na startu druhého ročníku Rallye Monte-Carlo, znamenalo to první účast značky v slavné rallye.


Škoda 1.3.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar