Lancia byla založena před 100 lety
Italskou značku Lancia, která letos slaví 100 let od svého založení, znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. Ale už málokdo ví, že v Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů. Díky nekonvenční technice byla stále o krok napřed.
Po něm následovaly další typy, označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta - tady se na chvilku zastavme. Theta z roku 1913 byla prvním evropským autem s elektrickým zařízením a světlomety. Sedmdesát koní bohatě stačilo na rychlost 120 km/h. Úspěšně se exportoval také do USA, kde si ji zakoupil mj. bankéř Rockefeller.
Po první světové válce začal V. Lancia s vývojem vidlicových motorů, které se však vyznačovaly malým úhlem rozevření válců. Jestliže osmiválce svíraly úhel 90º, tak u Lancie pouhých 45º, dvanáctiválec dokonce jen 30 stupňů.
Dostáváme se k nejslavnějšímu modelu Lambda, kterým si firma udělala jméno. Elegantními liniemi nízké karoserie a hlavně technickými novinkami překvapila celý odborný svět. V automobilovém průmyslu šlo doslova o revoluci. Jako první na světě měla samonosnou karoserii (nechal si ji patentovat v r. 1919), nezávislé zavěšení kol, brzdy na všech kolech a vidlicový čtyřválec OHV. Ještě dnes platí za absolutně nejzdařilejší model v dějinách firmy. Z dalších zajímavých typů vzpomeňme Augustu (1933), první auto v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Navíc samonosná karoserie neměla středový sloupek. Toto nezvyklé řešení se udrželo ve výrobě do roku 1963. Tvary Aprillie byly laděny v aerodynamickém tunelu, takže nepřekvapí hodnota cw 0,47, oproti tehdy běžným 0,60. Ardea měla zase vačkový hřídel uložený v hlavě válců, rozvodový řetěz s automatickým napínáním a duralové ojnice. Flavia z roku 1960 byla prvním italským autem s předním pohonem a koučovými brzdami na všech kolech, a poprvé od roku 1919 neměla vidlicový motor.
Vincenzo Lancia, milovník vína a luxusního života byl mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou, kterou si Lancia uchovala dodnes. A ještě zajímavost na závěr. Jako italský průmyslník nechal pro své zaměstnance vybudovat levné domky.
Jindřich Lasík, 9.8.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout