Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lancia byla založena před 100 lety

Italskou značku Lancia, která letos slaví 100 let od svého založení, znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. Ale už málokdo ví, že v Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů. Díky nekonvenční technice byla stále o krok napřed.

Lancia Alfa

Lancia Alfa

Lancia Theta

Lancia Theta

Lancia Lambda

Lancia Lambda

Lancia Aurelia

Lancia Aurelia

Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, se nejdříve vyučil u firmy Ceirano, kterou pak převzal Fiat. V roce 1906 však založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia&Co Fabbrizia Automobili. Ačkoliv oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky, přesto se pustili do výroby automobilů. Tehdejší trend - těžká auta s objemově velkými motory se jim příliš nezamlouvala. Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec o objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. Právě vysoký výkon z malého objemu byl největší zvláštností. V prvním modelu Alpha byl však záhy nahrazen objemem 2,5 litru.

Po něm následovaly další typy, označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta - tady se na chvilku zastavme. Theta z roku 1913 byla prvním evropským autem s elektrickým zařízením a světlomety. Sedmdesát koní bohatě stačilo na rychlost 120 km/h. Úspěšně se exportoval také do USA, kde si ji zakoupil mj. bankéř Rockefeller.

Po první světové válce začal V. Lancia s vývojem vidlicových motorů, které se však vyznačovaly malým úhlem rozevření válců. Jestliže osmiválce svíraly úhel 90º, tak u Lancie pouhých 45º, dvanáctiválec dokonce jen 30 stupňů.

Dostáváme se k nejslavnějšímu modelu Lambda, kterým si firma udělala jméno. Elegantními liniemi nízké karoserie a hlavně technickými novinkami překvapila celý odborný svět. V automobilovém průmyslu šlo doslova o revoluci. Jako první na světě měla samonosnou karoserii (nechal si ji patentovat v r. 1919), nezávislé zavěšení kol, brzdy na všech kolech a vidlicový čtyřválec OHV. Ještě dnes platí za absolutně nejzdařilejší model v dějinách firmy. Z dalších zajímavých typů vzpomeňme Augustu (1933), první auto v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Navíc samonosná karoserie neměla středový sloupek. Toto nezvyklé řešení se udrželo ve výrobě do roku 1963. Tvary Aprillie byly laděny v aerodynamickém tunelu, takže nepřekvapí hodnota cw 0,47, oproti tehdy běžným 0,60. Ardea měla zase vačkový hřídel uložený v hlavě válců, rozvodový řetěz s automatickým napínáním a duralové ojnice. Flavia z roku 1960 byla prvním italským autem s předním pohonem a koučovými brzdami na všech kolech, a poprvé od roku 1919 neměla vidlicový motor.

Vincenzo Lancia, milovník vína a luxusního života byl mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou, kterou si Lancia uchovala dodnes. A ještě zajímavost na závěr. Jako italský průmyslník nechal pro své zaměstnance vybudovat levné domky.

Jindřich Lasík, 9.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar