Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lancia Astura 233C Aerodinamica - zachráněný klenot

Tento futuristicky vypadající automobil z poloviny 30. let minulého století pochází z renomované sbírky „Společnosti přátel historických automobilů s.r.o.“ z Mnichova. Nedávno zrestaurovaný unikát byl k vidění na Retro Classics Meets Barock na zámku Ludwigsburg.

Italský závodník a inženýr Vincenzo Lancia (1881 až 1937) patřil k průkopníkům automobilismu v Itálii. V roce 1906 založil v Turíně firmu na výrobu automobilů, které vykazovaly v mnoha směrech technické inovace. Jako například nezávislé zavěšení kol nebo vidlicový čtyřválec použitý dokonce již v roce 1922 v modelu Lambda nebo další průkopnické konstrukce. Mnoho modelů padesátých let patřilo k milníkům italské automobilové historie. Model Astura, pojmenovaný podle jednoho zámku nedaleko Říma, se stal od roku 1931 společně s modelem Artena nástupcem Lambdy.

Stejně jako u jiných výrobců automobilů bylo také u Lancie běžné, že vozy karosovaly podle přání zákazníků specializované firmy, jako například v tomto případě Castagna (1840 – 1914), kterou v roce 1914 převzal Ercole Castagna (1886-1968). Castagna také postavila dva exempláře Aerodinamika na bázi Lancie Astura 233C pro syny italského diktatora Mussoliniho, Vittoria a Bruna. Právě Vittorio vykonal hodně pro automobilový sport a společně s bratrem založil „Scuderia Parioli“, tým pro majetné mladé závodníky.

Vystavená Lancia Astura Aerodinamica byla vyexpedována 11. srpna 1935, a záhy se také objevila na startu závodu 24 Ore di Pescara-Targa Abruzzo. Dvojice Minetti a Gerardi se s ním dlouho držela na skvělém třetím místě, než musela vzdát z důvodu špatné směsi paliva. Vittorio Mussolini pak odjel s vozem do Říma, kde jej používal na denní ježdění.

V 70. letech zakoupil vozidlo Dr.Ing. Maurizio Farleo v hodně zbědovaném stavu a poté, co ztroskotaly snahy získat podklady ke konkrétnímu vozidlu, rozhodl se ponechat jej v původním stavu. Teprve před několika roky se daly věci do pohybu. Protože však Farleo už vlastnil několik Lancií, z nichž mnohé sám zrestauroval, a už se nechtěl pouštět do další renovace, tak se rozhodl vůz prodat. Mohl se však na projektu obnovy aktivně osobně podílet. Během pěti let byla renovace dovedena do zdárného konce a letos mohli unikátní automobil obdivovat návštěvníci Retro Classics Barok v Ludwigsburgu.

JL, 29.3.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar