Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Lancia - 100 let sportovních úspěchů

Značka Lancia byla odjakživa spjata s automobilovým sportem, už Vincenzo Lancia patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Například v roce 1904 vyhrál Coppa Florio. V pozdějších letech jeho vlastní auta vyhrávala řadu soutěží a závodů.

Lancia D50

Lancia D50

Lancia Fulvia

Lancia Fulvia

Lancia Stratos

Lancia Stratos

Lancia 037

Lancia 037

Lancia S4

Lancia S4

Lancia Delta

Lancia Delta

Lancia se zpočátku zúčastňovala nejrůznějších podniků, jen v závodech cestovních vozů na okruzích se nikdy neangažovala. A ve formuli 1 působila jen velice krátko, přesto však přesně před padesáti lety vybojoval titul mistra světa Juan Manuel Fangio s monopostem Lancia D50 (V8 2.5/250 k).

Ještě před tím, o dva roky dřív, vyhrál Louis Chiron s Aurelií slavnou Rallye Monte Carlo a Alberto Ascari pověstnou Mille Miglia. Do listiny Targa Florio se zapsala Lancia čtyřikrát zlatým písmem.

V druhé polovině 60. let se značka vrátila do světa rallye, kde dlouhá léta kralovala a udávala tón. Nejdříve, na přelomu 60. a 70. let, sbírala vavříny dvoudveřová Fulvia (čtyřválec 1.2/115 k, 1.6/165 l), kterou v letech 66 až 74 proslavili hlavně Munari, Källström, Lampinen nebo Andersson.

V letech 74 až 77 ji vystřídal slavný Stratos se šestiválcem Ferrari Dino 2,5 litru a výkonem 240 až 260 k. Čtyřikrát vyhrál Monte Carlo, z toho Munari třikrát, třikrát světový šampionát a 16 soutěží MS, o což se kromě Munariho zasloužili ještě například Waldegaard nebo Darniche. Tovární vozy sice skončily po roce 76, ale v soukromých rukou se objevovaly až do roku 1980.

Kompresorový typ 037 (čtyřválec 2.0/305-325 k), který bojoval o vavříny v letech 83 až 85 a hned v prvním roce obohatil sbírku světových titulů, o což se postarali především Röhrl (2. v MS), Alen nebo Bettega.

Nejkratší život měl nejvýkonnější typ Delta S4 (čtyřválec 1.8 - 450 k), který však během jedné sezony (86) dokázal vyhrát Monte Carlo, Argentinu, San Remo a Olympus v USA. Po tragických nehodách FIA zakázala speciálům skupiny B startovat v rallye, čímž skončilo nezapomenutelné období automobilových rallye.

Nejúspěšnější byla Delta HF/Integrale (čtyřválec 2.0/ 300 k), jenž vyhrála mistrovství světa značek v letech 1987 až 92, přičemž Kankkunen a Biasion přidali ještě po dvou titulech v jednotlivcích a jednou byl úspěšný Auriol. V kokpitu se vystřídala řada jezdců, za všechny jmenujme Alena, Biasiona, Kankkunena, Loubeta, Fioria, Auriola, Sainze, Sabyho a další. Na své konto si Delta připsala celkem 46 vítězství v soutěžích mistrovství světa. Tento vůz získával vavříny také v národních šampionátech či v evropském šampionátu. U nás s ním jezdili například Deila, Valoušek st. nebo Křeček.

Tím slavná éra automobilového sportu skončila, protože prioritu dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1. V letech 1969 až 1993 získala Lancia deset světových titulů v šampionátu značek, pět v klasifikaci jednotlivců, 79 vítězství v MS (Delta - 45, Stratos - 16, Fulvia - 8, O37 - 6, Delta S4 - 4, šestnáct titulů v mistrovství Evropy jezdců. Takovou bilancí se dodnes nemůže pochlubit žádná jiná automobilová značka.

Jindřich Lasík, 10.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar