Lamborghini LM se silou býka do terénu
Koncem sedmdesátých let procházela firma Lamborghini velkou krizí, způsobenou hlavně neustále se měnícími vlastnickými poměry. Mezi nejzvláštnější patří rozhodnutí postavit ohromný terénní automobil s pracovním názvem Cheetah, z něhož pak vykrystalizovalo několik modelů řady LM.
Svými robustními tvary a velikostí se stal atrakcí ženevského autosalonu v roce 1977. Byl poháněn vidlicovým osmiválcem Chrysler, uloženým nad zadní nápravou. Z objemu 5572 cm³ poskytoval výkon 275 k, přenášený na všechna čtyři kola, diferenciál rozdělovací převodovky i diferenciály přední a zadní nápravy byly samosvorné. Výrobce chtěl vůz nabízet jak soukromníkům, tak pro potřeby armády. Projekt však spadl do finančního a právního chaosu poté, co byl vyroben pouze jeden prototyp, který měl navíc během testovacích jízd nehodu.
V sériové výrobě se sice neobjevil, ale na svět přišel v podstatě až o několik let později jeho nástupce pod označením LM 002 s motorem uloženým vpředu, zatímco Cheetah měl motor vzadu. Přesně jako Countach bylo možno model LM 002 v nejlepším slova smyslu považovat za zajímavý, ale v žádném případě nikoliv jako projekt, kterým by obchodně úspěšný výrobce sportovních automobilů mohl prorazit na trhu. Model LM 002 vycházel ze smlouvy s americkou firmou Mobility Technology International, která chtěla v programu americké armády High Utility Mobile Military Vehicle uspět s bojovým vozidlem, silnější a výkonnější alternativou vzhledem ke slavnému vozu Jeep.
Teprve v roce 1981 financoval nový majitel – společnost Mimram, vozidlo s pohonem všech kol a motorem vzadu s označením LM 001, přičemž LM mohlo znamenat buď Lamborghini Mimram, nebo Lamborghini Military, podle toho, s kým člověk v Santa Agatě právě hovořil.
Koncept měl pohánět buď vidlicový dvanáctiválec Lamborghini 7.2 (výkon 450 k, rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 8,5 s), nebo implantovaný vidlicový osmiválec American Motors, který byl však sotva realizovatelný, neboť při zrychlení se stával vůz jen stěží ovladatelný. Bratří Mimramové se rozhodli zkusit postavit ještě jeden prototyp, tentokrát s motorem vpředu. Vůz nesl nejdříve označení LMA (A jako Anteriore), ale zanedlouho už LM002. Model LMA s motorem vpředu se hodně podobal konceptu s motorem vzadu. Měl gigantická 17“ kola i pneumatiky 325/65, extrémně velkou světlou výšku (295 mm) a čtyřmístnou kabinu s velmi dlouhou přední kapotou, aby se pod ni vešla pohonná jednotka a ventilátor chladiče.
V době prodeje měl vůz LM pevnou střechu i dveře a otevřenou ložnou plochu s místem pro další čtyři osoby. K trubkovému podvozku byla kola zavěšena nezávisle. Aby mohl být model LM 002 rychlejší než každý druhý vůz, použil Lamborghini motor V12 DOHC o objemu 5167 cm³ (vrtání x zdvih 85,5 x 75 mm, výkon 450 k) se 48 ventily, známý z modelu Countach, dále kvalitní pětistupňovou převodovku ZF a připojitelný pohon všech kol. Vůz byl vysoký 1,85 metru a prázdný vážil 2700 kilogramů, přestože podíl hliníku a skelných vláken byl hodně vysoký. Na 100 km/h zrychloval během 8 sekund, jezdil rychlostí 201 km/h a na sto kilometrů spotřeboval v průměru 35 litrů, a proto měl nádrž na 270 litrů. Zákazník (prvním byl marocký král) měl k dispozici klimatizaci a veškerý myslitelný komfort. Na rovinatém terénu byl rychlý, i když trochu neohrabatelný, ale v terénu prokazoval skutečnou sílu a na písku byl prakticky neporazitelný. Proto byl velice žádaný na Blízkém východě. Počátkem 80. let stálo Lamborghini LM002 téměř sto tisíc liber.
Existovala také verze LM003, což byla však pouze „kusovka“, a na rozdíl od ostatních byla vybavena přeplňovaným vznětovým šestiválcem 3.0 od italské firmy VM Motori. S výkonem 150 k však žádnou převratnou rychlostí neoplývala.
Z modelu LM002 byl ještě odvozen LM004, který měl pod kapotou vlastní V12, konstruovaný firmou Stanzani speciálně pro závodní čluny a luxusní jachty. Při objemu 7257 cm³ disponoval výkonem 420 k při 5200/min.
Celkem bylo do začátku devadesátých let vyrobeno jen několik set kusů.
J.Lasík, 22.4.2011
V sériové výrobě se sice neobjevil, ale na svět přišel v podstatě až o několik let později jeho nástupce pod označením LM 002 s motorem uloženým vpředu, zatímco Cheetah měl motor vzadu. Přesně jako Countach bylo možno model LM 002 v nejlepším slova smyslu považovat za zajímavý, ale v žádném případě nikoliv jako projekt, kterým by obchodně úspěšný výrobce sportovních automobilů mohl prorazit na trhu. Model LM 002 vycházel ze smlouvy s americkou firmou Mobility Technology International, která chtěla v programu americké armády High Utility Mobile Military Vehicle uspět s bojovým vozidlem, silnější a výkonnější alternativou vzhledem ke slavnému vozu Jeep.
Teprve v roce 1981 financoval nový majitel – společnost Mimram, vozidlo s pohonem všech kol a motorem vzadu s označením LM 001, přičemž LM mohlo znamenat buď Lamborghini Mimram, nebo Lamborghini Military, podle toho, s kým člověk v Santa Agatě právě hovořil.
Koncept měl pohánět buď vidlicový dvanáctiválec Lamborghini 7.2 (výkon 450 k, rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 8,5 s), nebo implantovaný vidlicový osmiválec American Motors, který byl však sotva realizovatelný, neboť při zrychlení se stával vůz jen stěží ovladatelný. Bratří Mimramové se rozhodli zkusit postavit ještě jeden prototyp, tentokrát s motorem vpředu. Vůz nesl nejdříve označení LMA (A jako Anteriore), ale zanedlouho už LM002. Model LMA s motorem vpředu se hodně podobal konceptu s motorem vzadu. Měl gigantická 17“ kola i pneumatiky 325/65, extrémně velkou světlou výšku (295 mm) a čtyřmístnou kabinu s velmi dlouhou přední kapotou, aby se pod ni vešla pohonná jednotka a ventilátor chladiče.
V době prodeje měl vůz LM pevnou střechu i dveře a otevřenou ložnou plochu s místem pro další čtyři osoby. K trubkovému podvozku byla kola zavěšena nezávisle. Aby mohl být model LM 002 rychlejší než každý druhý vůz, použil Lamborghini motor V12 DOHC o objemu 5167 cm³ (vrtání x zdvih 85,5 x 75 mm, výkon 450 k) se 48 ventily, známý z modelu Countach, dále kvalitní pětistupňovou převodovku ZF a připojitelný pohon všech kol. Vůz byl vysoký 1,85 metru a prázdný vážil 2700 kilogramů, přestože podíl hliníku a skelných vláken byl hodně vysoký. Na 100 km/h zrychloval během 8 sekund, jezdil rychlostí 201 km/h a na sto kilometrů spotřeboval v průměru 35 litrů, a proto měl nádrž na 270 litrů. Zákazník (prvním byl marocký král) měl k dispozici klimatizaci a veškerý myslitelný komfort. Na rovinatém terénu byl rychlý, i když trochu neohrabatelný, ale v terénu prokazoval skutečnou sílu a na písku byl prakticky neporazitelný. Proto byl velice žádaný na Blízkém východě. Počátkem 80. let stálo Lamborghini LM002 téměř sto tisíc liber.
Existovala také verze LM003, což byla však pouze „kusovka“, a na rozdíl od ostatních byla vybavena přeplňovaným vznětovým šestiválcem 3.0 od italské firmy VM Motori. S výkonem 150 k však žádnou převratnou rychlostí neoplývala.
Z modelu LM002 byl ještě odvozen LM004, který měl pod kapotou vlastní V12, konstruovaný firmou Stanzani speciálně pro závodní čluny a luxusní jachty. Při objemu 7257 cm³ disponoval výkonem 420 k při 5200/min.
Celkem bylo do začátku devadesátých let vyrobeno jen několik set kusů.
J.Lasík, 22.4.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout