Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lamborghini LM se silou býka do terénu

Koncem sedmdesátých let procházela firma Lamborghini velkou krizí, způsobenou hlavně neustále se měnícími vlastnickými poměry. Mezi nejzvláštnější patří rozhodnutí postavit ohromný terénní automobil s pracovním názvem Cheetah, z něhož pak vykrystalizovalo několik modelů řady LM.

Svými robustními tvary a velikostí se stal atrakcí ženevského autosalonu v roce 1977. Byl poháněn vidlicovým osmiválcem Chrysler, uloženým nad zadní nápravou. Z objemu 5572 cm³ poskytoval výkon 275 k, přenášený na všechna čtyři kola, diferenciál rozdělovací převodovky i diferenciály přední a zadní nápravy byly samosvorné. Výrobce chtěl vůz nabízet jak soukromníkům, tak pro potřeby armády. Projekt však spadl do finančního a právního chaosu poté, co byl vyroben pouze jeden prototyp, který měl navíc během testovacích jízd nehodu.
V sériové výrobě se sice neobjevil, ale na svět přišel v podstatě až o několik let později jeho nástupce pod označením LM 002 s motorem uloženým vpředu, zatímco Cheetah měl motor vzadu. Přesně jako Countach bylo možno model LM 002 v nejlepším slova smyslu považovat za zajímavý, ale v žádném případě nikoliv jako projekt, kterým by obchodně úspěšný výrobce sportovních automobilů mohl prorazit na trhu. Model LM 002 vycházel ze smlouvy s americkou firmou Mobility Technology International, která chtěla v programu americké armády High Utility Mobile Military Vehicle uspět s bojovým vozidlem, silnější a výkonnější alternativou vzhledem ke slavnému vozu Jeep.
Teprve v roce 1981 financoval nový majitel – společnost Mimram, vozidlo s pohonem všech kol a motorem vzadu s označením LM 001, přičemž LM mohlo znamenat buď Lamborghini Mimram, nebo Lamborghini Military, podle toho, s kým člověk v Santa Agatě právě hovořil.
Koncept měl pohánět buď vidlicový dvanáctiválec Lamborghini 7.2 (výkon 450 k, rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 8,5 s), nebo implantovaný vidlicový osmiválec American Motors, který byl však sotva realizovatelný, neboť při zrychlení se stával vůz jen stěží ovladatelný. Bratří Mimramové se rozhodli zkusit postavit ještě jeden prototyp, tentokrát s motorem vpředu. Vůz nesl nejdříve označení LMA (A jako Anteriore), ale zanedlouho už LM002. Model LMA s motorem vpředu se hodně podobal konceptu s motorem vzadu. Měl gigantická 17“ kola i pneumatiky 325/65, extrémně velkou světlou výšku (295 mm) a čtyřmístnou kabinu s velmi dlouhou přední kapotou, aby se pod ni vešla pohonná jednotka a ventilátor chladiče.
V době prodeje měl vůz LM pevnou střechu i dveře a otevřenou ložnou plochu s místem pro další čtyři osoby. K trubkovému podvozku byla kola zavěšena nezávisle. Aby mohl být model LM 002 rychlejší než každý druhý vůz, použil Lamborghini motor V12 DOHC o objemu 5167 cm³ (vrtání x zdvih 85,5 x 75 mm, výkon 450 k) se 48 ventily, známý z modelu Countach, dále kvalitní pětistupňovou převodovku ZF a připojitelný pohon všech kol. Vůz byl vysoký 1,85 metru a prázdný vážil 2700 kilogramů, přestože podíl hliníku a skelných vláken byl hodně vysoký. Na 100 km/h zrychloval během 8 sekund, jezdil rychlostí 201 km/h a na sto kilometrů spotřeboval v průměru 35 litrů, a proto měl nádrž na 270 litrů. Zákazník (prvním byl marocký král) měl k dispozici klimatizaci a veškerý myslitelný komfort. Na rovinatém terénu byl rychlý, i když trochu neohrabatelný, ale v terénu prokazoval skutečnou sílu a na písku byl prakticky neporazitelný. Proto byl velice žádaný na Blízkém východě. Počátkem 80. let stálo Lamborghini LM002 téměř sto tisíc liber.
Existovala také verze LM003, což byla však pouze „kusovka“, a na rozdíl od ostatních byla vybavena přeplňovaným vznětovým šestiválcem 3.0 od italské firmy VM Motori. S výkonem 150 k však žádnou převratnou rychlostí neoplývala.
Z modelu LM002 byl ještě odvozen LM004, který měl pod kapotou vlastní V12, konstruovaný firmou Stanzani speciálně pro závodní čluny a luxusní jachty. Při objemu 7257 cm³ disponoval výkonem 420 k při 5200/min.
Celkem bylo do začátku devadesátých let vyrobeno jen několik set kusů.



J.Lasík, 22.4.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar