Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Lagondy v Jižních Čechách

Ještě jednou se vracíme k Continental Lagonda Tour, která v minulém týdnu proběhla na silničkách mezi Zbirohem, Prahou, Pískem a Českým Krumlovem. Kdo měl možnost někde shlédnout tři desítky britských legendárních automobilů, u nás poměrně málo známé značky Lagonda, musel být unešen.

V České republice vím o dvou Lagondách, jednu vlastní pan František Kudela, který na přípravě celé akce strávil rok, druhou pak Mirek Krejsa, ale ten dal přednost Barum Rallye se Škodou 120. Důvod byl prostý. Potřeboval dceru Veroniku zasvětit do tajů rallye, protože mají v plánu v lednu absolvovat s Opelem Ascona historickou Rallye Monte Carlo.

Ale vraťme se k Lagondám. Ve čtvrtek se celý konvoj přesunul přes Písek do Českého Krumlova, kde na posádky čekaly dvě etapy. Vzhledem k nádhernému počasí se vyvedly na více než sto procent. Měli byste vidět radostí zářícího Františka Kudely, když opuštěl Holašovice. Myslíme, že v tu chvíli z něj všechno spadlo, i když před sebou měl ještě sobotní etapu kolem Lipna.

Jihočeská krajina s rybníky, malebnou vesnickou architekturou, starobylým Českým Krumlovem, zámkem Hluboká a dalšími pamětihodnostmi, je pro veteránské akce přímo stvořená. Není divu, že zahraniční účastníci z Anglie (samozřejmě přijeli po ose), Belgie, Německa či Rakouska byli nadšeni



Z historie (II)


Jak jsme slíbili minule, dnes dokončíme historii slavné značky.

O sportovní úspěchy se nejvíce zasloužil model M45, jehož řadový kapalinou chlazený šestiválec OHV a objemem 44870 cm³ postavila firma Meadows a už předtím jej s úspěchem použila ve vozech Invicta. Měl výkon 89 kW (115 k) při 4000/min, dvojité zapalování s dvěma magnety a dva horizontální karburátory SV. V roce 1935 tento automobil zdolal zásluhou dvojice Hindmarsch a Fontenes slavný závod v Le Mans průměrnou rychlostí 124 km/h. Jeho upravený motor společně s podvozkem modelu 3.5 s menším rozvorem tvořil základ M 56 Rapier, přičemž přímým pokračovatelem modelu M 45 byl LG 45 s méně sportovními tvary z roku 1936. Šestiválec 4,5 litru mu udělil rychlost 150 km/h. O dva roky později byl přepracován ještě na LG 6 s nezávisle zavěšenými předními koly a hydraulickými tlumiči nastavitelnými z kokpitu.

Když Bentley přestal mít zájem o šestiválce, začal se poohlížet po 12 válcích. Přestože Rolls-Royce Phantom III měl motor o objemu 7,4 l, podávala čtyř a půl litrová Lagonda takové výkony, které musely každého nadchnout. První dvanáctiválec z roku 1936 dosahoval při 5500 otáčkách za minutu výkon 132 kW (180 k) a zrychloval vůz až k magické hranici 100 mil/h (166 km/h).

O této pohonné jednotce se mluvilo v superlativech a při jejím představení se odbornému světu tajil dech. Točivý moment byl přenášen spojovacím hřídelem do vzadu umístěné synchronizované převodovky. Se sportovní karosérií jel 180 km/h, přičemž s výkonem zvětšeným na 166 kW (225 k) dosáhl až 220 km/h. S tímto modelem se Lagonda zúčastnila opět Le Mans, ale na vítězné bugatky nestačila. S průměrnou rychlostí 142 km/h obsadila 3. a 4. místo. Na trhu byl však dvanáctiválec neúspěšný.


Poválečné éra
Po druhé světové válce vyjela Lagonda 2.6 Coupé, rovněž dílo W.O. Bentleye. Její šestiválec měl dva vačkové hřídele v hlavě válců a podvozek s nezávisle zavěšenými koly. Takřka identické auto ovšem existovalo také pod značkou Aston Martin, neboť v té době obě firmy spadaly do koncernu Davida Browna. Doba slavné značky se však začala pomalu naplňovat, v roce 1953 vznikl sice ještě šestiválcový třílitr a o rok později pak dvanáctiválec, ale to bylo prakticky všechno. V roce 1961 se historie slavné britské značky definitivně zavřela.


Jindřich Lasík 1.9.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar