Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

La France - závodní monstra

Při závodě veteránů do vrchu – Klausenpass Memorial – budily pozornost obrovité vozy La France, někdy označované také jako American La France. A to nejen svými rozměry, ale také objemy motorů, které se pohybovaly od 9 do 14,5 litrů.

 

V roce 1903 založil Truckson La France potomek francouzských hugenotů, kteří emigrovali do USA, firmu American La France, která se proslavila především výrobou hasičských automobilů. Prvním vozidlem byla hasičská stříkačka ALF, ovšem ještě tažená koňmi, ale už v roce 1910 vyjel první American La France s motorem Simplex. S hadicemi a hasiči jelo rychlostí 80 km/h.

V témže roce začaly také vznikat vlastní automobily. O rok později postavil na hasičském podvozku sportovní automobil, jenž se zúčastnil závodu v Syrakusách, během něhož došlo k tragické havárii, a proto La France zastavil výrobu závodních vozů.

Přesto ještě další vznikly, především přestavbou hasičských automobilů. Tímto způsobem bylo totiž možné získat rychlý závodní automobil. Neboť hasičská auta byla dobře dostupná, měla najeto málo kilometrů a nebyla drahá.

Čtyřválce dosahovaly výkonu 100 k při 2000 otáčkách za minutu a díky mohutnému točivému momentu se snadno rozjížděly na dvojku nebo na trojku.

Většina vozů z let 1914 až 1917 byla vybavena šestiválci o objemu 9,4 až 14,5 litrů.

Pokud měly za sedadlem velkou nádrž na 200 litrů benzinu, potom se jednalo o typy připravené pro dálkové jízdy. Kliková skříň obsahovala 18 litrů oleje, chladič pak 40 litrů vody.

U těchto velkých a výkonných motorů se stále ještě používal pohon řetězem na zadní kola, přestože jiné firmy používaly již kardanový hřídel.

Uvést vozidlo do pohybu nebylo vůbec jednoduché. Nejdříve se musel ruční pumpičkou zvýšit tlak v palivové nádrži. Poté bylo třeba nastavit zapalování, vytáhnout sytič a nalít z kanystru trochu benzinu do spalovacího prostoru válců. Poté zapnout zapalování a vytáhnout ovladač dekomprese a teprve opak nahodit motor klikou. Když se rozeběhl, tak se musely nejrůznější páčky vrátit do původního stavu

Jízda nebyla vůbec jednoduchá, především pro velkou hmotnost vozu (3,4 tuny !) působící na přední kola. Také brzdy vyžadovaly od řidiče pořádnou sílu, neboť vpředu nebyly žádné, vzadu pouze bubnové. Ještě dnes je řada těchto monster k vidění na nejrůznějších veteránských akcích, hlavně pak ve Švýcarsku.

 

Jindřich Lasík,19.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar