Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

LR Discovery slaví 20. narozeniny

Rok 1989 přinesl kromě významných politických změn také jednu automobilovou premiéru z britského Solihullu. Jako třetí modelovou řadu, vedle Defendera a Range Roveru, uvedl Land Rover model Discovery, nejdříve ve dvoudveřovém provedení.

Firmě se podařilo zaplnit mezeru mezi rustikálním Defenderem a luxusnějším Range Roverem. Správnost rozhodnutí dokládá přes 880 000 vyrobených kusů. S Discovery tak nastoupil Land Rover novou cestu při ztvárnění vnitřního prostoru. Od začátku se vyznačoval příjemným a praktickým interiérem, četnými úložnými schránkami a místem až pro sedm cestujících. Land Rover ale zůstal věrný tradici a nepouštěl se do kompromisů, které by negativně omezovaly jeho průchodnost terénem.
To znamená klasický žebřinový rám, tuhé nápravy, hliníková karosérie se skeletem z ocelových plechů a stálý pohon 4x4 s mezinápravovým diferenciálem a terénní redukcí.
Rozhodující podíl na úspěchu měl poprvé v Discovery použitý vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.5. S mezichladičem stlačeného vzduchu se vyznačoval vysokým výkonem (113 k), nízkou spotřebou a značným akčním rádiem díky nádrže na 90 litrů. Úspěšný recept ovlivnila skutečnost, že nový motor pro Discovery uvedl Land Rover do praxe dříve než u dřívějších modelů.
V roce 1990 přišel čtyřdveřový model, o dva roky později čtyřstupňová samočinná převodovka pro osmiválcové modely. V roce 1993 obohatil výbavu ABS a v následujícím roce čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce. V roce 1998 byly k dodání ještě asistent sjíždění svahů HDC a kontrola trakce.
V letech 1990 až 97 proslavila Discovery extrémní soutěž Camel Trophy, v níž dokazoval své výjimečné terénní schopnosti. Jedno z nejtěžších dobrodružství v dějinách motorismu zavedlo vozy Land Rover Discovery do nejvzdálenějších koutů světa bez cest a s extrémními klimatickým podmínkami.
Neustálý rozvoj v dalších letech propůjčil konstrukční řadě jak optický, tak i technický vývoj. Model Discovery série II z roku 1998 charakterizovaly mj. výše posazené zadní svítilny a přeplňovaný vznětový pětiválec 2.5 s výkonem 139 k. V červenci 2000 vyjel z výrobních hal půlmiliontý Discovery a čtyři roky nato přišla nová, v pořadí již třetí generace. Po všech stránkách nový model spojoval špičkovou techniku s výrazným i funkčním designem a z předchozí modelové řady dobře známý prostorově a flexibilně využitelný interiér.
S každým detailem podtrhuje univerzální prémiový SUV své mnohostranné využití, funkčnost i komfort. Na rozdíl od konkurence byla třetí generace vyvíjena „zevnitř ven“. V popředí zájmu vždy hrál hlavní úlohu řidič a jeho až šest spolujezdců.
Dalším předpokladem úspěchu byla designerská úprava základního layouitu. Flexibilní offroad dostal třeba asymetricky dělenou zadní stěnu, která otevírá přístup k zavazadlovému prostoru o objemu až 2558 litrů.
Land Rover Discovery splní prakticky každé přání. Podle stupně výbavy může být vybaven vzduchovým pérováním, samočinnou klimatizací, bi-xenonovými světlomety, koženými sedadly, navigačním systémem DVD nebo elektricky sklopnými zpětnými zrcátky.
Discovery 3 si víc než kdy hýčkal cestující komfortem a flexibilitou. Jak je u Land Roveru po desetiletí zvykem, je pochopitelně vybaven trvalým pohonem 4x4, podpořeným elektronicky aktivovanou redukcí a inovačním systémem Terrain Response. Pohon obstarává turbodiesel TDV6 2.7 s tichým chodem. Na vozovku přenáší výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 440 Nm. Na sto kilometrů vystačí se spotřebou 9,2 l nafty.
V polovině roku se objevil model Discovery 4, který Land Rover prezentuje jako novou generaci, neboť se jedná víc než pouze o facelift trojky. Ale to už je nová historie, o níž si povíme někdy příště


JL, 18.12.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar