Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kupé ÚVMV GT slavilo 50. narozeniny

Kulaté narozeniny jsou vždy důvodem k oslavě. V případě 50. narozenin je důvod dvojnásobný. A právě ty slavilo kupé ÚVMV GT, které při oficiálním představení v roce 1970 předběhlo dobu.

Zleva J.Stočes, M.Kotal, L.Záruba, B.Kovanda, P.Schwendt

Zleva J.Stočes, M.Kotal, L.Záruba, B.Kovanda, P.Schwendt

Přesvědčil se o tom i věhlasný italský designer Giorgetto Giugiaro, když na výstavě IEMA – Člověk a automobil v Praze spatřil v roce 1970 sportovní kupé ÚVMV 1100 GT. Vůbec nevěřil, že by něco tak krásného mohlo vzniknout za železnou oponou. A divili se i návštěvníci autosalonu v Ženevě v roce 1971.


Těžko asi zjistíme, kdo a proč přišel v karosářské skupině ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel) s nápadem postavit funkční vzorek sportovního automobilu na bázi komponentů škodovky, ale s úplně jiným designem karosérie. Do té doby měla skupina karosérií zkušenosti jen se stavbou prosklených polystyrenových maket v měřítku 1:1 s povrchovou úpravou a interiérem.


Za vznikem kupé ÚVMV GT stál kolektiv nadšenců v čele, do té doby neznámým Milanem Strejčkem, který je autorem designu. Posuďte sami, automobil je krásný i po padesáti letech, které letos slaví. Ale nesmíme zapomenout ani na kolektiv ve skupině karosérií ÚVMV. Na kupé pracovali dále Ing. Milan Vacek, Jiří Vrabec, Ing. Libor Záruba, Ing. Bohuslav Kovanda, František Šebor, Jaroslav Schorm, Jan Matonoha, Miroslav Doubrava a další.


Zadní kola poháněl zážehový čtyřválec ze Škody 110, ale upravený pro tehdejší závodní automobily skupiny A2. S dvojitým karburátorem Weber 40 DCOE dosahoval při objemu 1,15 litru výkonu 55 kW (75 k) při 5750 otáčkách za minutu. S hmotností něco málo přes osm set kilogramů kupé umožnilo rychlost 170 km/h.


Setkání, které se uskutečnilo v sobotu v Praze se zúčastnili nejen majitelé sedmi automobilů, ale i tři pánové, kteří se na stavbě a vývoji podíleli.


Ing. Libor Záruba ze skupiny karoserií ÚVMV, mj. autor jednoho modelu a člen týmu, který na podzim 1968 vyjel do Itálie za karosářskými firmami. Všichni se vrátili, aby dodrželi slib řediteli ÚVMV Ing. Keppertovi, díky jehož odvahy kupé vznikalo.

Pozvání přijal také Ing. Bohuslav Kovanda, rovněž ze skupiny karoserií a autor plastové nádrže, pravděpodobně první v RVHP.


A konečně přišel na krásnou dobu zavzpomínat i Pavel Schwendt, který jako mechanik pracoval na převodovce.


K vidění bylo nejen sedm automobilů, ale také sádrové modely z roku 1967. Jeden od Milana Strejčka, který vyrobil původně čtyři modely, ale dochoval se jediný ve žluté barvě. Druhý (hnědý) vytvořil Libor Záruba, ale jeho model nakonec konkurz nevyhrál, neboť na tu dobu měl konstrukčně složité zadní okno.


Vůbec první model kupé se sice dochoval, ale jeho majitel nechce o jeho prezentaci ani slyšet. Nikdo nemá šanci jej vidět. Dva modely druhé prototypové série přivezli Miloslav Kotal a Josef Stočes. Po ose až z Moravy dorazil s prototypem schváleným pro provoz v roce 1991 pan Karel Horník.


Pan Josef Onderka vystavil po roční přestavbě na relativně původní stav (jiný motor Š 720, objem 1750 ccm, čtyři výfuky a nebývale hodně chromu) kupé, schválené pro silniční provoz 1992.
Další z majitelé pan Jan Smejkal vytvořil na skeletu „gétéčka“ malé červené „Ferrari“, schválené pro silniční provoz v roce 1994.


A dostáváme se k závodním verzím. Největším „výrobcem“ vozů GT je kolínský Jiří Švec, který postavil už čtyři kusy. S tím posledním s motorem Alfa Romeo se zúčastňuje různých veteránských závodů. Naopak první prodal Františku Bauerovi pro závodní činnost jeho dcery Denisy.


U příležitosti oslavy zhotovila firma Abrex model ÚVMV GT v měřítku 1:43.



Jl 30.9.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar