Křivonoska opět rekordní
Ozdobou veteránských akcí jsou vždy automobily a motocykly vyrobené v prvních letech minulého století. Každá soutěž je svým způsobem svá, a to platí také o Veteran Rallye Křivonoska. Ani se tomu nechce věřit, ale první ročník se uskutečnil už před 36 lety.
Jakl jsme již avizovali, nejstarším automobilem byl Premier Renabout vyrobený v roce 1907. Premier vznikl stejně jako řada jiných značek v Indianapolis, shodou okolností jen několik set metrů od proslulého závodního okruhu ve staré cihelně. První automobily z roku 1903 se nevyznačovaly ničím zajímavým, což se změnilo až se zavedením šestiválce zhotoveného převážně z hliníkové slitiny. Byl nejen 99 let starý, ale řadil se i mezi největší.
Naopak druhý nejstarší automobil - Bugatti 13 velikostí právě neoplývá, zato hodnotou. První sériový automobil francouzské značky, vyráběný od roku 1910 do první světové války se vyznačoval chladičem s hranatými rameny. Teprve později dostaly chladiče zaoblený vejcovitý tvar, které si značka udržela po celou dobu svého trvání a najdeme jej i na dnešním supersportu Veyron. Jde o jednu z nejstarších dochovaných bugatek, druhá je v NTM.
Spousta návštěvníků obdivovala další modrý automobilu Amilcar CGS z roku 1925. Často se domnívali, že se dívají na dalších z bugatek a nikoliv na sportovní vůz, který svými úspěchy na závodních tratích proslavil značku Amilcar, založenou v roce 1921. Šestiválec 1,1 litru dosahoval výkonu 28 k, s kompresorem dokonce 75 k a měl brzdy na všech kolech. K jeho popularitě přispěly mj. chybějící střecha, boční okna a dveře.
Když už jsme u sportovních automobilů, potom nejrychlejší automobil ze všech zúčastněných představila Jitka Masojídková. Bugatti 37A po svém otci Jiřím Šilhovi proháněla po jihočeských silnicích jako Eliška Junková, a je vidět, že si s rychlým automobilem opravdu rozumí. Ještě že zdědila po tatínkovi veteránské geny a my můžeme tento skvost stále obdivovat. Čtyřválec 1,5 litru přeplňovaný kompresorem dosahoval výkonu 90 k a rychlosti 175 km/h. Za dva roky oslaví tento nádherný stroj osmdesát let od svého vzniku.
Konec 20. let zastupovalo několik pěkných automobilů, které rovněž patřily k okrasám letošního ročníku. Za všechny jmenujme třeba Sunbeam Doctor Coupe, Cadillac La Salle, Hudson Eight Coupe. Mezi ně se řadí také Ford A, nástupce plechové „lízinky" - nesmrtelného modelu T. O voze, který se poprvé objevil v roce 1928 se čtyřválcem 3,3 litru a výkonem 40 k, se mluvilo jako o „autě pro každého". Byl vybaven mechanickými brzdami na všech kolech a konvenční třístupňovou převodovkou. Přestože se na silnicích pohybovalo přes pět milionů těchto vozidel s nejrůznějšími karoseriemi, tak popularity Fordu T nedosáhl.
Ačkoliv letošní Křivonosce příliš nepřálo počasí a možná ani trať nebyla tak atraktivní jako vloni, znovu potvrdila, že patří mezi nejkvalitnější akce na našem území.
Jindřich Lasík, 15.5.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout