Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Křivonoska opět rekordní

Ozdobou veteránských akcí jsou vždy automobily a motocykly vyrobené v prvních letech minulého století. Každá soutěž je svým způsobem svá, a to platí také o Veteran Rallye Křivonoska. Ani se tomu nechce věřit, ale první ročník se uskutečnil už před 36 lety.

Laurin Klement DN6

Amilcar CGS

Bugatti 37A

Ford A

Sunbeam Doctor Coupe

Sunbeam Doctor Coupe

Renault KT1

Praga L17

Tehdy se v kempu na Křivonosce setkalo několik členů českobudějovického Veteran Car Clubu. Během let si však mezi veteránisty získala takovou oblibu, že někteří si ji nenechají nikdy ujít. Mezi ně patří třeba Anatol Daňha, František Ernest, Jitka Masojídková, rodina Nyčů nebo Hofstadlerových z Rakouska, Jiří Koťátko, Václav Macháček a mnoho dalších. A také Svazy dobrovolných hasičů z Branné, Svatého Jana, Trhových Svinů, Českých Budějovic nebo Kamenice nad Lipou. K jejich červeným automobilům, které neodmyslitelně dotvářejí kolorit soutěže se ještě vrátíme.

Jakl jsme již avizovali, nejstarším automobilem byl Premier Renabout vyrobený v roce 1907. Premier vznikl stejně jako řada jiných značek v Indianapolis, shodou okolností jen několik set metrů od proslulého závodního okruhu ve staré cihelně. První automobily z roku 1903 se nevyznačovaly ničím zajímavým, což se změnilo až se zavedením šestiválce zhotoveného převážně z hliníkové slitiny. Byl nejen 99 let starý, ale řadil se i mezi největší.

Naopak druhý nejstarší automobil - Bugatti 13 velikostí právě neoplývá, zato hodnotou. První sériový automobil francouzské značky, vyráběný od roku 1910 do první světové války se vyznačoval chladičem s hranatými rameny. Teprve později dostaly chladiče zaoblený vejcovitý tvar, které si značka udržela po celou dobu svého trvání a najdeme jej i na dnešním supersportu Veyron. Jde o jednu z nejstarších dochovaných bugatek, druhá je v NTM.

Spousta návštěvníků obdivovala další modrý automobilu Amilcar CGS z roku 1925. Často se domnívali, že se dívají na dalších z bugatek a nikoliv na sportovní vůz, který svými úspěchy na závodních tratích proslavil značku Amilcar, založenou v roce 1921. Šestiválec 1,1 litru dosahoval výkonu 28 k, s kompresorem dokonce 75 k a měl brzdy na všech kolech. K jeho popularitě přispěly mj. chybějící střecha, boční okna a dveře.

Když už jsme u sportovních automobilů, potom nejrychlejší automobil ze všech zúčastněných představila Jitka Masojídková. Bugatti 37A po svém otci Jiřím Šilhovi proháněla po jihočeských silnicích jako Eliška Junková, a je vidět, že si s rychlým automobilem opravdu rozumí. Ještě že zdědila po tatínkovi veteránské geny a my můžeme tento skvost stále obdivovat. Čtyřválec 1,5 litru přeplňovaný kompresorem dosahoval výkonu 90 k a rychlosti 175 km/h. Za dva roky oslaví tento nádherný stroj osmdesát let od svého vzniku.

Konec 20. let zastupovalo několik pěkných automobilů, které rovněž patřily k okrasám letošního ročníku. Za všechny jmenujme třeba Sunbeam Doctor Coupe, Cadillac La Salle, Hudson Eight Coupe. Mezi ně se řadí také Ford A, nástupce plechové „lízinky" - nesmrtelného modelu T. O voze, který se poprvé objevil v roce 1928 se čtyřválcem 3,3 litru a výkonem 40 k, se mluvilo jako o „autě pro každého". Byl vybaven mechanickými brzdami na všech kolech a konvenční třístupňovou převodovkou. Přestože se na silnicích pohybovalo přes pět milionů těchto vozidel s nejrůznějšími karoseriemi, tak popularity Fordu T nedosáhl.

Ačkoliv letošní Křivonosce příliš nepřálo počasí a možná ani trať nebyla tak atraktivní jako vloni, znovu potvrdila, že patří mezi nejkvalitnější akce na našem území.

Jindřich Lasík, 15.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar