Královédvorský okruh nesmí zaniknout
V 50. a 60. letech existovalo u nás mnoho závodních tratí, na nichž se pořádaly motocyklové, případně také automobilové závody. Například jen ve východních Čechách byly dva okruhy, které nám záviděla snad celá Evropa.
Zatímco v Jičíně se Velká cena Prachovských skal již mnoho let nejezdí, na trati 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích se pořádají hned dva podniky – jeden pro soudobé motocykly – druhý, pod názvem „Česká Tourist Trophy“, pro historické. Z Hořic je to jen pár kilometrů do Dvora Králové nad Labem, kde se také na městském okruhu závodilo už před více než půl stoletím. Před jedenácti roky přišlo několik nadšenců s nápadem založit Old Racing Club a obnovit zašlou slávu okruhu v podobě jízdy pravidelnosti historických motocyklů.
Po třiceti letech tak zde zaburácely opět závodní stroje, a letos se jich na jedenáctý ročník sjelo na 230, včetně padesáti zahraničních účastníků z Německa, Rakouska, Anglie, Itálie, Švýcarska, Slovenska. Opět se závodilo o Cenu Františka Štastného, a tak mezi čestnými hosty nemohla chybět ani paní Jarmila Štastná-Königová. Ačkoliv Franta Štastný nikdy ve Dvoře Králové nestartoval, tak si vždy přál, aby se jednou právě zde uspořádal závod o jeho cenu, nikoliv však Memoriál.
Nejstarším strojem byl AJS 350 Big Port z roku 1927, jen o dva roky mladší byly dvě krásné pětistovky Rudge 500 Ulster nebo BSA 500 Sloper. Předválečné stroje, kterých startovalo na dvě desítky, reprezentovaly dále mj. Scott 500 TT, Velocette 250, Triumph 250, NSU 250 a 350, Coventry 500 Eagle, Matchless 350, Gilera 350, Norton 500 Manx, z našich pak Jawa 350 OHV, vyrobená před 70 roky.
Milovníkům motocyklů při prohlídce depa přecházel zrak, tolik krásných strojů na jednom místě se hned tak nevidí – Gilera, Norton, Coventry, Yamaha, Honda, Maico, Ducati, Aermacchi, Kreidler, Morbidelli, Benelli,. Moto Guzzi, BMW,. Suzuki, Triumph, Laverda, Jawa, ČZ, Ogar, Klava, Jaha, Ravo, Ahra, Eso. Ze slavných značek, které psaly historii motocyklových závodů chyběla snad jen MV Agusta. K vidění byla i unikátní kapotovaná „číza“, kterou přivezl na ukázku jeden z Angličanů nebo zdařilá replika Jawy 350 4V (1968), s jakou kdysi startoval František Štastný nebo Silvio Grassetti.
A co teprve, když se tyto stroje objevily na trati vedoucí zčásti ulicemi města. Ačkoliv šlo o jízdu pravidelnosti, tedy nikoliv závod v pravém slova smyslu, mnozí jezdci si jízdu na tříkilometrovém okruhu užívali plnými doušky.
Pořadatelé Old-racing klubu se snaží udržet tradici svého okruhu, a tak jim držme palce, ať se jim práce daří co nejdéle. Bohužel se jim někteří „domorodci“ snaží házet klacky pod nohy a byli by nejradši, kdyby závod zanikl. Ale ruku na srdce, komu mohou vadit burácející motory dva dny v roce. Jedině občanům, kteří nedokáží ocenit, kolik námahy stojí připravit takový závod. Bohužel jsme nemohli sledovat závěrečný závod sidecárů, který připravil divákům opět nevšední zážitek. Na start se postavil dokonce několikanásobný mistr světa Ralf Engelhardt, který dal našemu závodu přednost před prestižním domácím podnikem na Schleizu. To byla pro pořadatele nejlepší odměna za tisíce hodin při přípravě závodu. Pokud chcete vidět unikátní motocykly, které jejich majitelé udržují „při životě“ s velkou láskou, potom si za rok udělejte výlet do Dvora Králové. Více info na www.old-racing.cz
Jindřich Lasík, 26.6.2007
Po třiceti letech tak zde zaburácely opět závodní stroje, a letos se jich na jedenáctý ročník sjelo na 230, včetně padesáti zahraničních účastníků z Německa, Rakouska, Anglie, Itálie, Švýcarska, Slovenska. Opět se závodilo o Cenu Františka Štastného, a tak mezi čestnými hosty nemohla chybět ani paní Jarmila Štastná-Königová. Ačkoliv Franta Štastný nikdy ve Dvoře Králové nestartoval, tak si vždy přál, aby se jednou právě zde uspořádal závod o jeho cenu, nikoliv však Memoriál.
Nejstarším strojem byl AJS 350 Big Port z roku 1927, jen o dva roky mladší byly dvě krásné pětistovky Rudge 500 Ulster nebo BSA 500 Sloper. Předválečné stroje, kterých startovalo na dvě desítky, reprezentovaly dále mj. Scott 500 TT, Velocette 250, Triumph 250, NSU 250 a 350, Coventry 500 Eagle, Matchless 350, Gilera 350, Norton 500 Manx, z našich pak Jawa 350 OHV, vyrobená před 70 roky.
Milovníkům motocyklů při prohlídce depa přecházel zrak, tolik krásných strojů na jednom místě se hned tak nevidí – Gilera, Norton, Coventry, Yamaha, Honda, Maico, Ducati, Aermacchi, Kreidler, Morbidelli, Benelli,. Moto Guzzi, BMW,. Suzuki, Triumph, Laverda, Jawa, ČZ, Ogar, Klava, Jaha, Ravo, Ahra, Eso. Ze slavných značek, které psaly historii motocyklových závodů chyběla snad jen MV Agusta. K vidění byla i unikátní kapotovaná „číza“, kterou přivezl na ukázku jeden z Angličanů nebo zdařilá replika Jawy 350 4V (1968), s jakou kdysi startoval František Štastný nebo Silvio Grassetti.
A co teprve, když se tyto stroje objevily na trati vedoucí zčásti ulicemi města. Ačkoliv šlo o jízdu pravidelnosti, tedy nikoliv závod v pravém slova smyslu, mnozí jezdci si jízdu na tříkilometrovém okruhu užívali plnými doušky.
Pořadatelé Old-racing klubu se snaží udržet tradici svého okruhu, a tak jim držme palce, ať se jim práce daří co nejdéle. Bohužel se jim někteří „domorodci“ snaží házet klacky pod nohy a byli by nejradši, kdyby závod zanikl. Ale ruku na srdce, komu mohou vadit burácející motory dva dny v roce. Jedině občanům, kteří nedokáží ocenit, kolik námahy stojí připravit takový závod. Bohužel jsme nemohli sledovat závěrečný závod sidecárů, který připravil divákům opět nevšední zážitek. Na start se postavil dokonce několikanásobný mistr světa Ralf Engelhardt, který dal našemu závodu přednost před prestižním domácím podnikem na Schleizu. To byla pro pořadatele nejlepší odměna za tisíce hodin při přípravě závodu. Pokud chcete vidět unikátní motocykly, které jejich majitelé udržují „při životě“ s velkou láskou, potom si za rok udělejte výlet do Dvora Králové. Více info na www.old-racing.cz
Jindřich Lasík, 26.6.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout