Kokořínsko - země veteránů zaslíbená
Jsou veteránské akce na které se těšíme dlouho dopředu, a které si nechceme nechat ujít. Mezi ně patří Veteránské rojení, kam jsme zavítali už potřetí a nikdy nezklamalo. To platí také o letošním osmém ročníku, jako každoročně pořádaném na zámku Lobeč a v přilehlé oblasti Kokořínska.
Přes sto automobilů, klasické britské sporťáky, ale nechyběly ani jiné značky, několik rarit a hlavně báječná atmosféra, podpořená hudební skupinou Jazz Kvintet Turnov. Nad tím vším bděli manželé Tomáš a Zuzana Pavlíkovi, aby všechno klaplo a všichni byli spokojeni.
Vloni zpestřili celou akci ještě nedělním závodem do vrchu (jel se i letos) v nedalekém Nosálově, letos pak o výstavu obrazů Petra Ptáčka a Pavla Holého a výstavu modelů autíček v měřítku 1:43 Tomáše Hobzíka. Tím však překvapení nekončí, ale některá si schovávají na další roky.
Mezi automobily jsme potkali také neúnavného organizátora veteránských akcí na Liberecku a zakladatele Automuzea.cz ve Vratislavicích, pana Milana Bumbu se svým tradičním Broukem. Rozdával zde pozvánky na další setkání anglických automobilů, které se uskuteční v rámci skotských her na zámku Sychrov v sobotu..srpna.
Protože jde zároveň o setkání anglických automobilů, tak více než polovina zúčastněných vozidel měla místo narození v rodném listě Anglii – MG, Triumph, Jaguar, Mini, ale také třeba Lotus nebo Panther.
Z Anglie pocházel i motocykl BSA 770 se sajdkou, roku výroby 1928, s nímž už tradičně jezdí paní Libuše Šulcová. „Motocykl sestavil z původních částí můj manžel Ing. Vladimír Šulc v letech 1995 až 2000. Daroval mi ho v roce 2000 k narozeninám minulým a budoucím. Motocykl je se sidecarem BAF a je jedním ze 4269 strojů BSA, dovezených firmou Bří Šulcové (otec a strýc mého manžela). Sidecary byly dovezeny pouze čtyři, protože by cena neúměrně narostla. Podle dohody s vedením továrny BSA mohly být vyráběny sidecary u nás, například u firmy Tůma, Aero a BAF“.
V Anglii ještě chvíli zůstaneme. Na srazu se objevil také sice poměrně nevzhledný, ale zato vzácnější Raliant Scimitar GTE z roku 1979. Pod karosérií kombi-kupé se ukrýval vidlicový třílitrový šestiválec.
Pozornost budil také Lotus Elite Type 75, první zástupce firmy Lotus v kategorii GT, vyrobený v roce 1979. Pocházel z dílny slavného konstruktéra Colina Chapmena, byť se na karosérii se podepsal Ital design.
Starých japonských automobilů se u nás objevuje jako šafránu, a tak jistě potěšil pohled na Mazdu 929 hardtop v roku 1977, jejíž převodovka byla vybavena „horským“ převodem pro švýcarské silnice. Právě ze země Helvetského kříže, byl k nám přivezen. Jde o jediný kousek v ČR provozovaný od roku 1977 do 1984. Vše původní včetně originálního rádia a pneumatik Michelin s datem výroby 1978. Japonsku se prodával pod názvem Luce, a jde vlastně o pokračovatele vozu Mazda RX4 s Wankelovým motorem. Podle majitele bylo do Evropy údajně dovezeno jen 250 ks.
K vidění byly i dva vozy značky Panther, kterou v roce 1972 založil britský podnikatel Bob Jankel, jehož koníčkem byla konstrukce automobilů. Mezi nejúspěšnější patři model Lima, který představoval jednu z těch jednodušších cest, jak vlastnit typický nostalgický vůz. S využitím podvozku Vauxhallu Magnum a dvoumístnou sportovní karosérií ze skelných vláken GRK jej poháněl benzinový čtyřválec 2,3 litru s výkonem 133 kW. Na stovku zrychlil za necelých devět sekund a umožňoval nejvyšší rychlost 202 km/h. Dřív než byla jeho výroba převedena do Koreje (pod názvem Kallista) kvůli finančním problémům a dluhům, tak vzniklo ve Weybridge v letech 1976 až 82 pouhých 918 těchto vozidel.
Ačkoliv akce nese název Veteránské rojení, tak by se klidně mohla jmenovat také Kokořínské rojení, protože to by nejlépe vystihovalo setkání všech příznivců motoristické historie. Ten den totiž můžete na kokořínských silničkách potkávat hlavně historická vozidla. A jestli jste na „Lobči“ ještě nebyli, tak se přijďte za rok určitě podívat.
Jindřich Lasík, 16.6.2008
Vloni zpestřili celou akci ještě nedělním závodem do vrchu (jel se i letos) v nedalekém Nosálově, letos pak o výstavu obrazů Petra Ptáčka a Pavla Holého a výstavu modelů autíček v měřítku 1:43 Tomáše Hobzíka. Tím však překvapení nekončí, ale některá si schovávají na další roky.
Mezi automobily jsme potkali také neúnavného organizátora veteránských akcí na Liberecku a zakladatele Automuzea.cz ve Vratislavicích, pana Milana Bumbu se svým tradičním Broukem. Rozdával zde pozvánky na další setkání anglických automobilů, které se uskuteční v rámci skotských her na zámku Sychrov v sobotu..srpna.
Protože jde zároveň o setkání anglických automobilů, tak více než polovina zúčastněných vozidel měla místo narození v rodném listě Anglii – MG, Triumph, Jaguar, Mini, ale také třeba Lotus nebo Panther.
Z Anglie pocházel i motocykl BSA 770 se sajdkou, roku výroby 1928, s nímž už tradičně jezdí paní Libuše Šulcová. „Motocykl sestavil z původních částí můj manžel Ing. Vladimír Šulc v letech 1995 až 2000. Daroval mi ho v roce 2000 k narozeninám minulým a budoucím. Motocykl je se sidecarem BAF a je jedním ze 4269 strojů BSA, dovezených firmou Bří Šulcové (otec a strýc mého manžela). Sidecary byly dovezeny pouze čtyři, protože by cena neúměrně narostla. Podle dohody s vedením továrny BSA mohly být vyráběny sidecary u nás, například u firmy Tůma, Aero a BAF“.
V Anglii ještě chvíli zůstaneme. Na srazu se objevil také sice poměrně nevzhledný, ale zato vzácnější Raliant Scimitar GTE z roku 1979. Pod karosérií kombi-kupé se ukrýval vidlicový třílitrový šestiválec.
Pozornost budil také Lotus Elite Type 75, první zástupce firmy Lotus v kategorii GT, vyrobený v roce 1979. Pocházel z dílny slavného konstruktéra Colina Chapmena, byť se na karosérii se podepsal Ital design.
Starých japonských automobilů se u nás objevuje jako šafránu, a tak jistě potěšil pohled na Mazdu 929 hardtop v roku 1977, jejíž převodovka byla vybavena „horským“ převodem pro švýcarské silnice. Právě ze země Helvetského kříže, byl k nám přivezen. Jde o jediný kousek v ČR provozovaný od roku 1977 do 1984. Vše původní včetně originálního rádia a pneumatik Michelin s datem výroby 1978. Japonsku se prodával pod názvem Luce, a jde vlastně o pokračovatele vozu Mazda RX4 s Wankelovým motorem. Podle majitele bylo do Evropy údajně dovezeno jen 250 ks.
K vidění byly i dva vozy značky Panther, kterou v roce 1972 založil britský podnikatel Bob Jankel, jehož koníčkem byla konstrukce automobilů. Mezi nejúspěšnější patři model Lima, který představoval jednu z těch jednodušších cest, jak vlastnit typický nostalgický vůz. S využitím podvozku Vauxhallu Magnum a dvoumístnou sportovní karosérií ze skelných vláken GRK jej poháněl benzinový čtyřválec 2,3 litru s výkonem 133 kW. Na stovku zrychlil za necelých devět sekund a umožňoval nejvyšší rychlost 202 km/h. Dřív než byla jeho výroba převedena do Koreje (pod názvem Kallista) kvůli finančním problémům a dluhům, tak vzniklo ve Weybridge v letech 1976 až 82 pouhých 918 těchto vozidel.
Ačkoliv akce nese název Veteránské rojení, tak by se klidně mohla jmenovat také Kokořínské rojení, protože to by nejlépe vystihovalo setkání všech příznivců motoristické historie. Ten den totiž můžete na kokořínských silničkách potkávat hlavně historická vozidla. A jestli jste na „Lobči“ ještě nebyli, tak se přijďte za rok určitě podívat.
Jindřich Lasík, 16.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















