Kokořínsko a Posázaví patřilo veteránům
Další ročník Retro Prague a především pak Auto Štangl Historic Bohemia Rallye je za námi. I přes počáteční nepřízeň počasí, kdy úvod páteční etapy provázel vytrvalý déšť, se soutěž vydařila. Na rozdíl od pátku byli v sobotu k vidění kolem trati i diváci.
Škoda jen, že ne všechny automobily, které se dostavily ve čtvrtek na Holešovické výstaviště, byly na trati k vidění. Někdo se projel pouze večerní Prahou, jiný jen v pátek na Kokořínsko či v sobotu Posázavím.
Mezi nejvíce obdivované patřil bezpochyby „luxusní kočár" RAF H-10, který byl v roce 1909 vyroben v Liberci pouze ve svou kusech - jeden pro barona von Liebiga, druhý, jenž projel celou trať, pak pro císařský dvůr Františka Josefa. Přes pět metrů dlouhý vůz poháněl benzinový čtyřdobý čtyřválec o objemu 5,3 litru a výkonu 45 koní. Ve své době dosahoval rychlosti 90 km/h a na sto kilometrů spotřeboval mezi 18 až 25 litry benzinu. Zkratka na chladiči znamenala Reichenberger Automobil Fabrik, firmu založenou skupinou průmyslníků v roce. Bohužel neměla však dlouhého trvání, už v roce 1913 ji zakoupil Laurin Klement.
O necelých dvacet let mladší Pragu Piccolo roadster si v roce 1926 objednalo pražské arcibiskupství. Od klasické verze se lišila tvarem zádě a hlavně velkými drátěnými koly, které Praga používala spíš pro luxusní automobily. Nutno dodat, že vůz neměl nikdy střechu a proto si Lubomír Němejc bere s sebou vždy něco nepromokavého na cestu. Nejstarší českou produkci zastupovaly ještě mj. Praga Alfa (1919), Laurin Klement 110 (1925) nebo majestátní Škoda 645 (1929) a řada dalších automobilů, ale také tři motocykly - Praga 500 BD sidecar a dva Böhmerlandy 600, jeden s přívěsným vozíkem, druhý sólo. Zvláště výkon Karla Horkého byl obdivuhodný. Nejenže byl odkázán při hledání trasy sám na sebe, ale ještě stroj odmítal poslušnost.
Zřejmě asi nevíce kilometrů najezdili Jiří Sudík ml. s Otakarem „Ťuldou" Brouskem se závodní verzí Jaguaru D (1957), nejrychlejším automobilem, který se na rallye představil. Zřejmě jízda podle itineráře není Brouskovou silnou stránkou, a tak v nejednom případě minuli správnou křižovatku a než zjistili, že jedou špatně, připsali si pár kilometrů k dobru. Pak stačilo šlápnout na plyn a ztráta byla zlikvidována a mohli si dopřát cigaretku nebo něco k pití.
Nyní záleží, jak dopadne hodnocení kyperského pozorovatele, aby mohla být rallye v roce 2009 zařazena do Světového poháru FIVA.
Jindřich Lasík, 17.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout