Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Klenot mezi klenoty - Tabolt Lago T26 Figoni et Falaschi

Po tříleté přestávce proběhl na golfovém hřišti v Praze Hostivaři třetí ročník akce nazvané Automobilové klenoty. Zatímco předchozího ročníku se zúčastnilo na sedmdesát historických automobilů a třicet motocyklů, tak letos byla účast poněkud slabší – 36 automobilů.

[*10

Důvod? Těžko odhadnout. Jarní termín? Vysoké startovné? Ale na druhou stranu bylo k vidění několik velice cenných automobilů. Jen málokdy můžete totiž obdivovat najednou tři automobily Hispano Suiza – H6, (1929), H6C (1930) a J12 s dvanáctiválec 7,4 litru (1931). První model přivezl Pavel Beran a vloni s ním absolvoval 1000 mil československých. Automobil vlastnila německá závodnice Heidi Hetzer, která s ním absolvovala cestu kolem světa. Pozoruhodná karoserie pochází od pařížské firmy Belvallette.


U zbývajících dvou byl jako majitel uvede Club Hispano Suiza, který by měl sraz těchto automobilů uspořádat 24. června v Kostelci nad Labem. Alespoň tak je to uvedeno v kalendáři. Právě Hispano Suiza získala titul odborné poroty Best of show.


Před těmito skvosty dokážete stát dlouhé minuty. Ale ještě déle návštěvníci postávali u vozu Talbot Lago T26 GS z roku 1948 Františka a Roberta Kudelových. Pod kapotou se ukrývá vidlicový šestiválec objemu 4,5 litru a výkonu 145 kW. Karosérie pochází od francouzské firmy Figoni Falaschi. Vůz na Concours d Elegance v Peble Beach získal ocenění Fist in Class a byl nominován na Best of Show.
V hlasování diváků tento skvost prvenství s velkým náskokem, když získal takřka dvakrát víc hlasů než druhý vůz v pořadí. Zároveň si František Kudela s manželkou odvezli ještě cenu v kategorii poválečných vozů. V roce 2019 získal František Kudela cenu Best of Show za dvanáctiválcovou Lagondu DHC z roku 1939.


Havarovaný automobil byl do Čech dovezen z Kalifornie před osmi roky ve třech bednách a sedmdesáti krabicích. Renovace v Chropyňské klinice zabrala tři roky.


Nejstarším automobilem byl Oldsmobile R-Runabout z roku 1902, s nímž chce Jiří Černý, nestor českého veteránského hnutí, který nedávno oslavil osmdesáté narozeniny, absolvovat závod London – Brighton. Z roku 1911 pocházela Lancia 30 HP a jestli se nemýlíme, tak měla v Praze svoji výstavní premiéru.



Na žádné podobné výstavě by neměl chybět automobil Bugatti, tentokrát Jakub Stauch, předseda českého Bugatti Clubu, přivezl vloni renovovaný typ 44 z roku 1928. Z dalších zajímavých automobilů jmenujme třeba Hotchkiss 411 (1933), Volvo PV 36 (1935), Daimler ELS 24 (1939) nebo sportovní Triumph Dolomite Cabrio (1939) ze sbírky Luboše Pešáka z olomoucké Veteran areny. Z novějších ročníků stojí za zmínku Marcos 1600 GT, s nímž se Jiří Pecka pravidelně zúčastňuje setinových rallye. Vzácně k vidění je rovněž Bitter Diplomat CD, ročník 1977.



I přes nejisté počasí a prodloužený víkend si na klenoty udělalo čas asi 1500 návštěvníků a je dobře, že akce, která by se jednou mohla přiblížit zahraničním soutěžím elegance, ale v našem měřítku, se opět uskutečnila, za což patří díky Jiřímu Martinkovi a Jiřímu Patočkovi.



Jestli jste klenoty nestihli, tak můžete v pondělí 8.května vyrazit do zámku v Roztokách u Prahy, kde se koná tradiční Soutěž elegance. Tady také budou k vidění velice zajímavé automobily a několik motocyklů.




JL 5.5.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar