Karosárna Sodomka (II) - první autobus
Podle Sodomkových výkresů byla v roce 1928 zhotovena první autobusová karoserie na podvozku Škoda 125 s kapacitou pro čtrnáct cestujících a další karoserie autobusů na podvozcích Praga, Škoda, Tatra, Walter. Do konce roku pak bylo v továrně vyrobeno celkem šest autobusů, z nichž jeden tzv. „lázeňský“ dostal do vínku otevřenou karoserii.
1928-1936
V letech 1928–1936 pokračovala kusová výroba autobusů, jejichž podoba respektovala individuální přání zákazníků. Stavěly se na podvozcích Škoda, Praga a Walter, jeden byl vyroben na podvozku Graham. Do roku 1936 jich opustily brány továrny čtyři desítky.
1935
Výroba na podvozcích Tatra 82 a Škoda 606 DN
Díky státním zakázkám mohlo být v roce 1937 vyrobeno dvanáct stejných karosérií na podvozcích Tatra 82, které o rok později následovala série sedmnácti autobusů pro ČSD postavených na podvozcích Škoda 606 DN. Jedno z těchto vozidel, určené pro linku Praha – Karlovy Vary, dostalo podobu luxusního autokaru.
1937
Výroba na podvozcích Praga NDO
Roku 1938 začala výroba autobusů na podvozcích Praga NDO v úpravách pro využití v městské dopravě a pro zájezdy. První dodávky byly určeny pro Elektrické dráhy v Brně a v Olomouci, zatímco hlavním zákazníkem během války se staly Českomoravské dráhy (ČMD). Smíšenou dřevo-kovovou konstrukci, používanou na začátku výroby, vystřídala postupem času konstrukce celokovová. Významnou zakázkou pak byla série padesáti autobusů určených pro účastníky XI. všesokolského sletu, jenž se konal v roce 1948 v Praze. Vozy byly vybaveny dvěma širokými čtyřkřídlými, pneumaticky ovládanými dveřmi, a automatickými pěti stupňovými převodovkami Praga-Wilson. Celkem vzniklo ve Vysokém Mýtě 195 autobusů typu Praga NDO.
1939-1940
Výroba na podvozcích Tatra 24/67 a Tatra 24/58
Během let 1939 a 1940 opustilo brány Sodomkovy továrny sedm linkových autobusů vyrobených na podvozcích Tatra 24/67 a šest luxusních autokarů postavených na podvozcích Tatra 24/58. Aerodynamické tvary těchto autokarů byly bezesporu jedním z vrcholů Sodomkovy práce v oblasti autobusových karoserií, a rovněž jejich interiér se mohl pochlubit na svou dobu velice přepychovým vybavením. Po květnu 1945 pak zřejmě v továrně vznikl ještě jeden autokar Tatra 24/58 určený pro město Olomouc. Celkové množství autobusů vyrobených na podvozcích Tatra 24 dosáhlo čísla čtrnáct.
1939
Výroba na podvozcích Škoda 706 N
Podvozky Škoda 706 N byly roku 1940 použity při výrobě deseti autobusů pro Českomoravské dráhy (ČMD) vybavených podélně umístěnými sedadly pro přepravu cestujících na kratší vzdálenosti. Na prakticky stejných podvozcích pak roku 1945 vznikly vozy Škoda 706 ND, pouze s tím rozdílem, že byly prodlouženy v rozvoru z původních 4.600 mm (706 N) na 5.400 mm (706 ND). Autobusů tohoto typu se vyrobilo celkem 20 kusů.
1942
Výroba menších autobusů Praga RN
Od roku 1942 probíhala výroba menších autobusů Praga RN vybavených benzinovým motorem a určených pro Českomoravské dráhy (ČMD). Stejné vozy se pak v dalších letech dodávaly i jiným zákazníkům, např. elektrickým podnikům zajišťujícím městskou dopravu. Při jejich výrobě se zpočátku používala smíšená dřevo-kovová a později již celokovová konstrukce. Celkem jich vzniklo 162.
1942
Výroba série autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem
Protektorátní vláda si v roce 1942 objednala sérii padesáti autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem a Sodomkova firma se s vestavbou plynového generátoru do karoserie vypořádala velmi esteticky. Autobusy byly dodávány Ministerstvu dopravy pro Protektorátní dráhy Čech a Moravy (ČMD–BMB), městským dopravním podnikům v Brně, Ostravě, Olomouci a Hradci Králové, a rovněž soukromým dopravcům.
1942
Výroba na německých podvozcích Saurer 4CP
Pro slovenské železnice vznikla v roce 1942 série autobusů zhotovených na německých podvozcích Saurer 4CP. V návaznosti na tyto dodávky si pak Československé dráhy (ČSD) na přelomu let 1945 a 1946 objednaly pro téhož zákazníka další série těchto vozů. Celkem jich na Slovensko putovalo asi dvacet.
PR Iveco 28.11.2020
Pokračování příště
V letech 1928–1936 pokračovala kusová výroba autobusů, jejichž podoba respektovala individuální přání zákazníků. Stavěly se na podvozcích Škoda, Praga a Walter, jeden byl vyroben na podvozku Graham. Do roku 1936 jich opustily brány továrny čtyři desítky.
1935
Výroba na podvozcích Tatra 82 a Škoda 606 DN
Díky státním zakázkám mohlo být v roce 1937 vyrobeno dvanáct stejných karosérií na podvozcích Tatra 82, které o rok později následovala série sedmnácti autobusů pro ČSD postavených na podvozcích Škoda 606 DN. Jedno z těchto vozidel, určené pro linku Praha – Karlovy Vary, dostalo podobu luxusního autokaru.
1937
Výroba na podvozcích Praga NDO
Roku 1938 začala výroba autobusů na podvozcích Praga NDO v úpravách pro využití v městské dopravě a pro zájezdy. První dodávky byly určeny pro Elektrické dráhy v Brně a v Olomouci, zatímco hlavním zákazníkem během války se staly Českomoravské dráhy (ČMD). Smíšenou dřevo-kovovou konstrukci, používanou na začátku výroby, vystřídala postupem času konstrukce celokovová. Významnou zakázkou pak byla série padesáti autobusů určených pro účastníky XI. všesokolského sletu, jenž se konal v roce 1948 v Praze. Vozy byly vybaveny dvěma širokými čtyřkřídlými, pneumaticky ovládanými dveřmi, a automatickými pěti stupňovými převodovkami Praga-Wilson. Celkem vzniklo ve Vysokém Mýtě 195 autobusů typu Praga NDO.
1939-1940
Výroba na podvozcích Tatra 24/67 a Tatra 24/58
Během let 1939 a 1940 opustilo brány Sodomkovy továrny sedm linkových autobusů vyrobených na podvozcích Tatra 24/67 a šest luxusních autokarů postavených na podvozcích Tatra 24/58. Aerodynamické tvary těchto autokarů byly bezesporu jedním z vrcholů Sodomkovy práce v oblasti autobusových karoserií, a rovněž jejich interiér se mohl pochlubit na svou dobu velice přepychovým vybavením. Po květnu 1945 pak zřejmě v továrně vznikl ještě jeden autokar Tatra 24/58 určený pro město Olomouc. Celkové množství autobusů vyrobených na podvozcích Tatra 24 dosáhlo čísla čtrnáct.
1939
Výroba na podvozcích Škoda 706 N
Podvozky Škoda 706 N byly roku 1940 použity při výrobě deseti autobusů pro Českomoravské dráhy (ČMD) vybavených podélně umístěnými sedadly pro přepravu cestujících na kratší vzdálenosti. Na prakticky stejných podvozcích pak roku 1945 vznikly vozy Škoda 706 ND, pouze s tím rozdílem, že byly prodlouženy v rozvoru z původních 4.600 mm (706 N) na 5.400 mm (706 ND). Autobusů tohoto typu se vyrobilo celkem 20 kusů.
1942
Výroba menších autobusů Praga RN
Od roku 1942 probíhala výroba menších autobusů Praga RN vybavených benzinovým motorem a určených pro Českomoravské dráhy (ČMD). Stejné vozy se pak v dalších letech dodávaly i jiným zákazníkům, např. elektrickým podnikům zajišťujícím městskou dopravu. Při jejich výrobě se zpočátku používala smíšená dřevo-kovová a později již celokovová konstrukce. Celkem jich vzniklo 162.
1942
Výroba série autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem
Protektorátní vláda si v roce 1942 objednala sérii padesáti autobusů Škoda 706 GN (GND) s plynovým agregátem a Sodomkova firma se s vestavbou plynového generátoru do karoserie vypořádala velmi esteticky. Autobusy byly dodávány Ministerstvu dopravy pro Protektorátní dráhy Čech a Moravy (ČMD–BMB), městským dopravním podnikům v Brně, Ostravě, Olomouci a Hradci Králové, a rovněž soukromým dopravcům.
1942
Výroba na německých podvozcích Saurer 4CP
Pro slovenské železnice vznikla v roce 1942 série autobusů zhotovených na německých podvozcích Saurer 4CP. V návaznosti na tyto dodávky si pak Československé dráhy (ČSD) na přelomu let 1945 a 1946 objednaly pro téhož zákazníka další série těchto vozů. Celkem jich na Slovensko putovalo asi dvacet.
PR Iveco 28.11.2020
Pokračování příště
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout