Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

John Haugland slaví pětasedmdesátiny

Jednou z nejvýraznějších postav českého automobilového sportu je bezpochyby John Haugland. Předpokládáme, že i mladší generace ví, kdo to byl Haugland. Norský soutěžní jezdec, jehož druhým domovem byla naše vlast a jenž byl dvacet let věrný značce Škoda, kterou proslavil po celé Evropě, zvláště pak ve Skandinávii a Velké Británii.

Už v 18 letech začal závodit se Spartakem, to bylo v polovině šedesátých let. Zásadní vliv na jeho kariéru měl však Karel Švábek, který přišel do Norska jako technický delegát Motokovu a navíc přímo z Mladé Boleslavi. Brzy vycítil Hauglandův talent, a proto jej při nejbližší příležitosti přivedl do škodovky. Tím byl jeho osud zpečetěn.

Druhou postavou, která výrazně ovlivnila jeho kariéru, byl Slávek Cejp, s nímž se seznámil v roce 1968 při šestihodinovce v Brně, kterou rodák ze Mšena a svérázná postava českého motorismu, komentoval. V pozdějších letech u něj Haugland při návštěvách Mladé Boleslavi bydlel, jezdil k němu na dovolenou a až do odchodu pana Cejpa do motoristického nebe zůstali nerozlučnými přáteli.

Za tým Škoda startoval poprvé oficiálně, nikoliv na rallye, ale v šestihodinovce na Nürburgringu. Ve třídě dojeli s Jaroslavem Bobkem hned za favorizovaným Fiatem Abarth. První rallye v barvách Škoda, rakouskou Alpenfahrt, dokončil s vozem Š 110 na vynikajícím sedmém místě.

Jeho nejlepší roky jsou spjaty se Škodou 130 RS, českým Stratosem nebo Bombou z východu, jak se tehdy vozu přezdívalo. S ním nejen třikrát vyhrál Rallye Škoda i Barum rally ale zle proháněl soupeře na silnějších vozech po celé Evropě. Například umístění v první dvacítce při britské RAC rallye, kde se scházela konkurence jako řemen a běžně startovalo i přes 200 posádek, zůstala v dobách socialismu nedoceněna.

V letech 1974 a 75 dojel ještě se „120" absolutně patnáctý, což si zopakoval ještě v roce 1985, ale už s modelem 130 LR.

Z mnoha nabídek, které dostával od různých firem, využil jen příležitost startovat jednou s Triumphem při RAC rallye (12. místo) a s Nissanem při Švédské rallye. Jinak byl až do roku 1990 věrný škodovce, poslední dva roky strávil s novým Favoritem. S ním se mu už tolik nedařilo a příčinou většiny výpadků byly technické potíže. Pohon zadních kol přeci jen vyhovoval jeho stylu podstatně více. A tak za konec své kariéry považuje hlavně start v RAC rallye 1988, kterou s vozem Škoda 130 l dokončil na vynikajícím 16. místě!

Ani po skončení kariéry automobilový sport neopustil a pracoval jako poradce pro mnoho týmů jako například Peugeot, Nissan a další. Při Rallye Monte Carlo působil jako ledový špion Ari Vatanena. Prostě bez rallye si neumí život představit.

Ztracený syn se na místo činu přeci jen ještě vrátil, po dlouhých 18 letech, kdy naposledy absolvoval Rally Bohemia. Celkem absolvoval mladoboleslavskou soutěž čtrnáctkrát. Na staré dobré časy přijel vloni zavzpomínat jako předjezdec za volantem zrepasované Škody 130 RS.

V září, přesně 23.září oslaví sympatický Nor pětasedmdesátiny. Blahopřejeme. Škoda, že se nedá čas zastavit.

Jsme rádi, že jsme mohli sympatického Nora potkat v době jeho největší slávy a prožili s ním hodně krásných chvil.



Jindřich Lasík, 23.9.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar