Jochen Berger odešel do závodnického nebe
Koncem července zemřel po dlouhé těžké nemoci známý spolujezdec Jochen Berger, který se v roce 1974 stal po boku Waltera Röhrla mistrem Evropy v automobilových rallye. Po mnoha aktivních letech působil jako vedoucí sportovního oddělení Opel.
Když něco řekl, tak to mělo vždy svoji váhu, jak dokazují také slova Waltera Röhrla, dvojnásobného mistra světa. „Jochen Berger byl perfektním spolujezdcem. Byl mým prvním profesionálním spolujezdcem, on mě zformoval a naučil psát itinerář“. V roce 1972 usedli oba poprvé společně do jednohu vozu. Nejdříve to byl Ford Capri, poté Opel Ascona.
Jochen Berger se narodil 19. července 1946 v duryňském Hilburchhausenu, vyrůstal v Kasselu, kde studoval publicistiku. Ještě než se dal dohromady s dlouhánem z Řezna, tak startoval s vozy NSU nebo Ford. V roce 1973 přišli s Röhrlem titul jen těsně, ale v následujícím roce se už stali mistry Evropy na voze Opel Ascona. V těchto letech také zvítězili v posledních dvou ročnících legendární soutěže Rallye Vltava. Tehdy byla „Evropa“ vrcholem, protože mistrovství světa jezdců v té době ještě neexistovalo, bylo vypsáno pouze pro značky.
„Nikdy jsme neměli žádné problémy, nikdy se nespletl nebo něco podobného“, vzpomíná Röhrl. Spolu také zvítězili poprvé ve světové soutěži – Rallye Akropolis 1975. V roce 1976 startovali společně naposledy v Rallye Monte Carlo a s Kadettem dojeli za třemi Lanciemi Stratos.
Potom převzal Berger vedení soutěžního týmu Opel, kde vychovával mladé talenty a vytvořil všechny předpoklady proto, aby se Walter Röhrl a Christian Geistdörfer stali v roce 1982 s Opelem Ascona 400 mistry světa. „Vždy říkal, že to byl jeho největší sportovní úspěch, nikoliv vítězství v evropském šampionátu, nýbrž dovést ostatní lidi v týmu Opel k úspěchu“, říká Bergerova manželka Gabriela. „Jako šéf týmu byl skutečně jedinečný, na světě neexistoval žádný druhý“, myslí si rovněž Walter Röhrl, „dokonce, když jsme měli deset aut, měl vždy všechny detaily v hlavě“.
Také později zůstal Berger v každém ohledu věrný značce s bleskem ve znaku a objevil svoji vášeň pro historické soutěže. Mimo jiné vyhrál Histo Monte, ale jel také Le Mans Classic nebo na Severní smyčce, kde se jedenkrát vlivem náhody umístil před svým bývalým jezdcem Röhrlem a měl z toho ohromnou radost. Ani na historické scéně mu nebylo nic zatěžko a rád pomohl svými vědomostmi každému – nezakrýval nic ze svého mínění, jednáním byl prostě charakter. Pokud neseděl v nějakém autě se startovním číslem, trávil čas nejraději ve svém domě v pohoří Eifelu, asi deset kilometrů od Nürburgringu. Tam mu v posledních letech působily radost historické traktory, v nich našel zalíbení a touto vášní nakazil také Waltera Röhrla, který většinou u svého spolujezdce přespával, pokud měl na nedalekém okruhu nějakou práci. Jochen Berger zemřel 26.7. 2010 ve věku 64 let po dlouhé těžké nemoci v Mainzu.
J.Lasík, 11.8.2010
Jochen Berger se narodil 19. července 1946 v duryňském Hilburchhausenu, vyrůstal v Kasselu, kde studoval publicistiku. Ještě než se dal dohromady s dlouhánem z Řezna, tak startoval s vozy NSU nebo Ford. V roce 1973 přišli s Röhrlem titul jen těsně, ale v následujícím roce se už stali mistry Evropy na voze Opel Ascona. V těchto letech také zvítězili v posledních dvou ročnících legendární soutěže Rallye Vltava. Tehdy byla „Evropa“ vrcholem, protože mistrovství světa jezdců v té době ještě neexistovalo, bylo vypsáno pouze pro značky.
„Nikdy jsme neměli žádné problémy, nikdy se nespletl nebo něco podobného“, vzpomíná Röhrl. Spolu také zvítězili poprvé ve světové soutěži – Rallye Akropolis 1975. V roce 1976 startovali společně naposledy v Rallye Monte Carlo a s Kadettem dojeli za třemi Lanciemi Stratos.
Potom převzal Berger vedení soutěžního týmu Opel, kde vychovával mladé talenty a vytvořil všechny předpoklady proto, aby se Walter Röhrl a Christian Geistdörfer stali v roce 1982 s Opelem Ascona 400 mistry světa. „Vždy říkal, že to byl jeho největší sportovní úspěch, nikoliv vítězství v evropském šampionátu, nýbrž dovést ostatní lidi v týmu Opel k úspěchu“, říká Bergerova manželka Gabriela. „Jako šéf týmu byl skutečně jedinečný, na světě neexistoval žádný druhý“, myslí si rovněž Walter Röhrl, „dokonce, když jsme měli deset aut, měl vždy všechny detaily v hlavě“.
Také později zůstal Berger v každém ohledu věrný značce s bleskem ve znaku a objevil svoji vášeň pro historické soutěže. Mimo jiné vyhrál Histo Monte, ale jel také Le Mans Classic nebo na Severní smyčce, kde se jedenkrát vlivem náhody umístil před svým bývalým jezdcem Röhrlem a měl z toho ohromnou radost. Ani na historické scéně mu nebylo nic zatěžko a rád pomohl svými vědomostmi každému – nezakrýval nic ze svého mínění, jednáním byl prostě charakter. Pokud neseděl v nějakém autě se startovním číslem, trávil čas nejraději ve svém domě v pohoří Eifelu, asi deset kilometrů od Nürburgringu. Tam mu v posledních letech působily radost historické traktory, v nich našel zalíbení a touto vášní nakazil také Waltera Röhrla, který většinou u svého spolujezdce přespával, pokud měl na nedalekém okruhu nějakou práci. Jochen Berger zemřel 26.7. 2010 ve věku 64 let po dlouhé těžké nemoci v Mainzu.
J.Lasík, 11.8.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout