Jičínský autoklub slaví 60
Pokud v tomto týdnu zavítáte do Jičína, potom si v galerii místního zámku na náměstí můžete do 22. října prohlédnout pěknou výstavu – 60 let Autoklubu Jičín. K vidění jsou především motocykly mnoha značek a několik automobilů, které do výstavní síně „prošly dveřmi“.
Tehdejší trať, na níž prožil kus závodnického života František Šťastný, měřila 14,5 kilometrů a jezdci museli zvládnout 19 levých a 27 pravých zatáček. Prvním vítězem se stal Ladislav Štajner na tovární Jawě 500 OHC průměrnou rychlostí 118,2 km/h. Od roku 1956 se jezdil závod jako mezinárodní a hned přijeli tovární jezdci NSU. Absolutním vítězem se však stal „Fanánek z Kochánek" na Jawě 500 OHC průměrem 133,7 km/h před návštěvou 40 tisíc diváků.
Jeden z nejkvalitněji obsazených závodů se odehrál v roce 1961, kdy do skal zavítala taková esa jako byli Driver, Perris, Findlay, Sullassari a hlavně jezdci tovární Hondy . Philips a Redman. Nakonec zvítězil Phillip průměrem 125,37 km/h o šíři pneumatiky před Stanislavem Malinou na ČZ 125. O rok později se na závod přišlo podívat sto tisíc diváků! Od roku 1969 byl závod povýšen na Cenu ČSR, na níž v roce 1970 ukončil svoji kariéru František Šťastný. V posledních dvou ročních (1975 a 76) kraloval na okruhu Maďar János Drápal s Yamahou 750. V roce vytvořil absolutní rekord tratě 166,5 km/h a o rok později se stal posledním absolutním vítězem a uzavřel tak nejslavnější kapitolu Autoklubu Jičín.
Jeho členové pořádali pak ještě několik různých motocyklových či automobilových závodů a od roku 1981 se soustřeďují na soutěž historických vozidel Veteranem Českým rájem, letos se uskutečnil ji 22. ročník.
Na výstavě lze vidět například Jawu 350 GP z roku 1971, s níž jezdil František Šťastný závody veteránů. Tento stroj dosahoval rychlosti 245 km/h. Z dalších zajímavých strojů jmenujme například NSU 351 Sport, Ariel 557 nebo 500 Red Hunter, sidecary v původním stavu BSA 550 nebo Triumph 550, nechybí renovovaný Indian Scout a mnoho dalších.
Mezi čtveřicí automobilů vyniká zajímavý Renault NN z roku 1924. Z torza vozu jej jeho majitel do současné podoby dokázal zrenovovat během jednoho roku. Zajímavostí je také závěsný lodní motor, kapalinou chlazený z Jawy 350 nebo rikša nesoucí označení Ogar-ČZ.
Výstava je otevřena ještě do neděle 22. října v době od 9 do 17 hodin.
Jindřich Lasík, 16.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













