Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jede se 1000 mil československých

V pátek 25. května ve 4.00 hodiny ráno se vydává ze Staroměstského náměstí jako první Petr Michálek s vozem Maxwell 25 Tourer z roku 1917 na trať vzpomínkové jízdy 1000 mil československých, o pohár Jiřího Kristiána Lobkowicze.

My jsme některé z účastníků zastihli při páteční odpolední přejímce v Průhonicích. Celkem má na trať Praha – Bratislava – Praha vyrazit padesátka vozidel. Mezi nimi nechybí například Fiat 501 A (1925), Praga Piccolo (1926), Salmson VAL 3-7 (1927), Praga Mignon (1928) a Grand (1929), Z 18 Faeton (1927), Škoda 645 (1929), Ford A (1930), Nash 480 (1930), dále různé typy vozů Aero, Praga nebo Tatra. Nechybí ani krásný MG TB (1939) atd. Startovat mohou pouze vozy vyrobené do roku 1939.
V letošním roce chce Veteran Car Club Praha po mnoha letech připomenout slávu závodu 1000 mil československých, jehož tři ročníky se uskutečnily v letech 1933 až 1935. Ve své době šlo o největší automobilový závod na našem území.Už v roce 1970 si VCC Praha poprvé připomněl tento závod vzpomínkovou jízdou na polovině původní tratě, tedy pouze z Prahy do Bratislavy a zpět. Do „závodu“ se tehdy vydalo 56 automobilů, do cíle jich dojelo 39. Absolutní vítěz Milan Vaníček dosáhl na voze Salmson času 10.17.45 hodin, kategorii Classic vyhrál ing. Jaroslav Hausmann na MG z roku 1936 v čase 8:26.50. Po několika ročnících, kdy rostla hustota a rychlost silničního provozu, od této myšlenky pořadatelé ustoupili a místo toho začali pořádat oblíbenou Pražskou veteran rallye.
Vzpomínková jízda 1000 mil československých se jede na poloviční trati přes Kolín, Čáslav, Golčův Jeníkov, Vilémov, Chotěboř, Žďár nad Sázavou, velká Bíteš, Brno, Rajhrad, Židlochovice, Břeclav, Malacky, Bratislava, kde jsou posádky očekávány mezi 12 až 17. hodinou. Největší obavy mají účastníci z horkého počasí, neboť se shodovali, že nejvíce času mohou najet tak do osmi hodin.
Na zpáteční cestu se vydají pop stejné trase v sobotu v 8.00 hodin a na pražském Výstavišti jsou očekávány mezi 15. až 20. hodinou. Ještě připomeňme, že v Průmyslovém paláci probíhá od pátku do neděle výstava historických vozidel Veteran Show.


Z historie
Závod 1000 mil československých byl naším největším závodem cestovních sériově vyráběných automobilů a uskutečnil se v první polovině 30. let. Na jeho hladkém průběhu se podílela řada organizací. Radiožurnál dal k dispozici služby rozhlasu, který bylo možné ovládat celou trať z budovy Autoklubu po celých 24 hodin. Firma Mikrofona zařídila s poštovní správou přímé telefonní spojení s velitelstvím všech etap. S Autoklubem spolupracovaly úřady státní i samosprávy, vojsko, policie, četnictvo, silniční i železniční personál na přejezdech, sbory dobrovolných hasičů, červený kříž, členové autoklubů a motoklubů a tisíce dobrovolníků. Závod se konal sice za běžného silničního provozu, ale jelo se prakticky po uzavřené trati. Cestáři se postarali o opravy, úpravy a vybavení tratě dopravními značkami.
V letech 1933 a 34 vedla trať přes Kolín, Jihlavu, Brno, Hodonín, Břeclav, Malacky do Bratislavy a zpět, tedy 796, 4 kilometrů a to samé ještě jednou. V posledním ročníku se jelo z Brna přes Pohořelice, Mikulov do Břeclavi a dále po původní trati (770 km). Každý musel trať absolvovat dvakrát tam i zpět bez přestávky a jezdci se v řízení střídali.
Účast jezdců byla vždy mimořádná, ač si každý hradil náklady sám, pokud nebyl členem továrního týmu. Na startu tří ročníků byli všichni významní čeští jezdci – Knapp, Vitvar, bratři Pohlové, Turek, Hausmann, Kubíček, Sochor, Nimshaus, Chovanec, ing. Mucha, ale také ženy Slavíková, Zavřelová nebo Vlčková-Kavalierová. V letech 34 a 35 k nám zavítali také jezdci ze zahraničí, hlavně z Itálie nebo Německa s vozy BMW, Adler, Fiat, Lancia nebo Alfa Romeo. Rok od roku se měnilo také zastoupení českých značek, v roce 1934 se jich sešlo dokonce osm – Aero, Walter, Z, Wikov, Jawa, Tatra, Praga a Škoda


Přehled vítězů
1933Mucha – UrbanPraga Alfa19:01.1583,76 km/h
1934Knapp – VojířWalter Super15:22.37103,59 km/h
1935Kubíček – SmažíkBugatti15:46.1297,68 km/h


Jindřich Lasík, 24.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar