Jean Rédéle dal světu alpinku
Historie značky Alpine, to je vize jejího zakladatele Jeana Rédélé. Je to spojení závodů, technické geniality, stylu a smyslu pro obchod. Je to opravdová sága, ověnčená setkáními a výměnou zkušeností.
„Vybral jsem si pro svou firmu název Alpine, protože toto adjektivum pro mě představuje radost z jízdy po horských silnicích. Bylo to ve stínu Alp, kde jsem se svým 4CV s pětistupňovou převodovkou zažíval největší radost. Taková napínavá jízda, chtěl bych, aby jí moji zákazníci prožívali rovněž, za volantem vozu, který vytvořím. Alpine je jméno, které hezky zní, a je to také symbol,“ prohlásil kdysi Jean Rédélé, zakladatel společnosti Alpine
Historie značky Alpine, to je vize jejího zakladatele Jeana Rédélé. Je to spojení závodů, technické geniality, stylu a smyslu pro obchod. Je to opravdová sága, ověnčená setkáními a výměnou zkušeností, která právě oslavuje své 60. výročí.
Po mnoha vítězstvích za volantem svého upraveného vozu Renault 4CV si Jean Rédélé uvědomil existující potenciál pro vybudování vlastní automobilové značky. Na trhu bylo místo pro vozidlo inovativní koncepce, vybavené konkurenceschopnými sériově prodávanými skupinami a díly, uloženými v lehké a atraktivní karosérii. To bylo technickým základem, který dominoval konstrukci A106 a oficiálnímu zrození značky Alpine v roce 1955.
Druhým základem, na kterém Jean Rédélé stavěl, byl obchod. Cílem bylo dát svým aktivitám mezinárodní rozměr prostřednictvím poskytování licencí.
Mezi lety 1955 a 1995 vyrobila a prodala společnost Alpine 30 000 sportovních automobilů. Ačkoliv obchodně vymizela před dvaceti lety, drží se Alpine během této přestávky při životě. Aktivita pamětníků značky, zápal klubů a zájem soukromých pilotů v nejrůznějších závodech nesou své ovoce. Trvalá péče o plamínek Alpine vyústila až do bláznivých myšlenek na návrat. Návrat, který se nyní stává skutečností.
Automobily Renault Alpine sbíraly úspěchy nejen ve světových a e vropských soutěžích, ale v první polovině 70. let také ve státech východní Evropy. U nás to byl Vladimír Hubáček, v Bulharsku pak Ilja Čubrikov, v Maďarsku Attila Ferjancz, V Polsku Blažej Krupa. Ti všichni získali minimálně jednou titul ve své zemi.
Col de Turini
Col de Turini je pro fanoušky rallye pravděpodobně totéž co pro námořníky Mys Horn. Tato nebezpečná a nevyzpytatelná trať vyžaduje opatrnost a pokoru. Tento průsmyk, již navždy spojený s nejošidnější etapou rallye Monte-Carlo, slibuje peklo v případě, že se sejdou nepříznivé podmínky. Na trati dlouhé 32 kilometrů, spojující Sospel s La Bollène, si dává osud – někdy podporovaný svými spojenci – rendez-vous s vítězstvím nebo zatracením.
V roce 1968, když byla silnice suchá, nosili diváci sníh a házeli ho do nebezpečných zatáček. Přijel Gérard Larrousse, se svou A110 sklouznul a narazil do skály. Tým Alpine ztratil vítězství, které se již zdálo jisté.
V roce 1973, kdy Alpine triumfovala v mistrovství světa v rallye, bojoval Jean-Claude Andruet o první místo s týmovým kolegou Anderssonem. Poškozená pneumatika při prvním průjezdu Francouze srazila na třetí místo. Když se švédskému jezdci přihodilo v následující rychlostní zkoušce totéž, Andruet se k němu přiblížil na dvacet sekund. Oba muži byli v kontaktu až do posledního měřeného úseku. Byl to nakonec Andruet, kdo vyhrál s náskokem pouhých 26 sekund.
Col de Turini dostál své pekelné pověsti. Značka Alpine obsadila všechna tři místa na stupních vítězů v celkovém pořadí rallye Monte-Carlo a položila tak pevný základ ke svému vítězství v mistrovství světa v roce 1973.
Výroba Alpine od roku 1955 do roku 1995
Cestovní vozy vyrobené ve Francii
Cestovní vozy vyrobené licenčně v zahraničí
Rallye
1967 : MISTR ŠPANĚLSKA (B. TRAMONT / A110)
1968 : MISTR FRANCIE (J. C. ANDRUET / A110)
1968 : MISTR ŠPANĚLSKA (B. TRAMONT / A110)
1969 : MISTR FRANCIE (J. VINATIER / A110)
1970 : MISTR EVROPY (J. C. ANDRUET / A110)
1970 : MISTR FRANCIE (J. C. ANDRUET / A110)
1970 : MISTR BULHARSKA (I. TCHUBRIKOV / A110)
1970 : MISTR RUMUNSKA (G. PUIU / A110)
1971: MEZINÁRODNÍ MISTR RALLYE (TÝM ALPINE / A110)
1971 : MISTR FRANCIE (J. P. NICOLAS / A110)
1971 : MISTR BULHARSKA (I. TCHUBRIKOV / A110)
1972 : MISTR FRANCIE (B. DARNICHE / A110)
1972 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1973 : MISTR SVĚTA (TÝM ALPINE / A110)
1973 : MISTR FRANCIE (J. L. THÉRIER / A110)
1973 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1974 : MISTR FRANCIE (J. HENRY / A110)
1974 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1974 : MISTR POLSKA (B. KRUPA)
1975 : MISTR FRANCIE (J. HENRY / A110)
1975 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1975 : MISTR MAĎARSKA (A. FERJANCZ)
1976 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1977 : MISTR FRANCIE (G. FREQUELIN / A310)
1980 : MISTR FRANCIE (J. RAGNOTTI / R5 ALPINE)
1995 : MISTR FRANCIE VHC (J. C. RÉDÉLÉ / A110)
J:Lasík 7.2.2021
Historie značky Alpine, to je vize jejího zakladatele Jeana Rédélé. Je to spojení závodů, technické geniality, stylu a smyslu pro obchod. Je to opravdová sága, ověnčená setkáními a výměnou zkušeností, která právě oslavuje své 60. výročí.
Po mnoha vítězstvích za volantem svého upraveného vozu Renault 4CV si Jean Rédélé uvědomil existující potenciál pro vybudování vlastní automobilové značky. Na trhu bylo místo pro vozidlo inovativní koncepce, vybavené konkurenceschopnými sériově prodávanými skupinami a díly, uloženými v lehké a atraktivní karosérii. To bylo technickým základem, který dominoval konstrukci A106 a oficiálnímu zrození značky Alpine v roce 1955.
Druhým základem, na kterém Jean Rédélé stavěl, byl obchod. Cílem bylo dát svým aktivitám mezinárodní rozměr prostřednictvím poskytování licencí.
Mezi lety 1955 a 1995 vyrobila a prodala společnost Alpine 30 000 sportovních automobilů. Ačkoliv obchodně vymizela před dvaceti lety, drží se Alpine během této přestávky při životě. Aktivita pamětníků značky, zápal klubů a zájem soukromých pilotů v nejrůznějších závodech nesou své ovoce. Trvalá péče o plamínek Alpine vyústila až do bláznivých myšlenek na návrat. Návrat, který se nyní stává skutečností.
Automobily Renault Alpine sbíraly úspěchy nejen ve světových a e vropských soutěžích, ale v první polovině 70. let také ve státech východní Evropy. U nás to byl Vladimír Hubáček, v Bulharsku pak Ilja Čubrikov, v Maďarsku Attila Ferjancz, V Polsku Blažej Krupa. Ti všichni získali minimálně jednou titul ve své zemi.
Col de Turini
Col de Turini je pro fanoušky rallye pravděpodobně totéž co pro námořníky Mys Horn. Tato nebezpečná a nevyzpytatelná trať vyžaduje opatrnost a pokoru. Tento průsmyk, již navždy spojený s nejošidnější etapou rallye Monte-Carlo, slibuje peklo v případě, že se sejdou nepříznivé podmínky. Na trati dlouhé 32 kilometrů, spojující Sospel s La Bollène, si dává osud – někdy podporovaný svými spojenci – rendez-vous s vítězstvím nebo zatracením.
V roce 1968, když byla silnice suchá, nosili diváci sníh a házeli ho do nebezpečných zatáček. Přijel Gérard Larrousse, se svou A110 sklouznul a narazil do skály. Tým Alpine ztratil vítězství, které se již zdálo jisté.
V roce 1973, kdy Alpine triumfovala v mistrovství světa v rallye, bojoval Jean-Claude Andruet o první místo s týmovým kolegou Anderssonem. Poškozená pneumatika při prvním průjezdu Francouze srazila na třetí místo. Když se švédskému jezdci přihodilo v následující rychlostní zkoušce totéž, Andruet se k němu přiblížil na dvacet sekund. Oba muži byli v kontaktu až do posledního měřeného úseku. Byl to nakonec Andruet, kdo vyhrál s náskokem pouhých 26 sekund.
Col de Turini dostál své pekelné pověsti. Značka Alpine obsadila všechna tři místa na stupních vítězů v celkovém pořadí rallye Monte-Carlo a položila tak pevný základ ke svému vítězství v mistrovství světa v roce 1973.
Výroba Alpine od roku 1955 do roku 1995
Cestovní vozy vyrobené ve Francii
A106 | 251 | (1955-1960) |
A108 | 236 | (1960-1962) |
GT4 | 112 | (1963-1965) |
A110 | 7 579 | (1961-1977) |
A310 4 válc. | 2 340 | (1971-1976) |
A310 V6 | 9 276 | (1976-1984) |
GTA | 1 509 | (1984-1989) |
GTA Turbo | 4 545 | (1985-1990) |
A610 | 818 | (1990-1995) |
Celkem | 26 666 |
Cestovní vozy vyrobené licenčně v zahraničí
BRAZÍLIE (INTERLAGOS) | 822 | (1962-1966) |
ŠPANĚLSKO (FASA) | 1 904 | (1963-1978) |
MEXICO (DINALPIN) | 693 | (1964-1972) |
BULHARSKO (BULGARALPINE) | 35 | (1967-1970) |
Rallye
1967 : MISTR ŠPANĚLSKA (B. TRAMONT / A110)
1968 : MISTR FRANCIE (J. C. ANDRUET / A110)
1968 : MISTR ŠPANĚLSKA (B. TRAMONT / A110)
1969 : MISTR FRANCIE (J. VINATIER / A110)
1970 : MISTR EVROPY (J. C. ANDRUET / A110)
1970 : MISTR FRANCIE (J. C. ANDRUET / A110)
1970 : MISTR BULHARSKA (I. TCHUBRIKOV / A110)
1970 : MISTR RUMUNSKA (G. PUIU / A110)
1971: MEZINÁRODNÍ MISTR RALLYE (TÝM ALPINE / A110)
1971 : MISTR FRANCIE (J. P. NICOLAS / A110)
1971 : MISTR BULHARSKA (I. TCHUBRIKOV / A110)
1972 : MISTR FRANCIE (B. DARNICHE / A110)
1972 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1973 : MISTR SVĚTA (TÝM ALPINE / A110)
1973 : MISTR FRANCIE (J. L. THÉRIER / A110)
1973 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1974 : MISTR FRANCIE (J. HENRY / A110)
1974 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1974 : MISTR POLSKA (B. KRUPA)
1975 : MISTR FRANCIE (J. HENRY / A110)
1975 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1975 : MISTR MAĎARSKA (A. FERJANCZ)
1976 : MISTR ČESKOSLOVENSKA (V. HUBÁČEK / A110)
1977 : MISTR FRANCIE (G. FREQUELIN / A310)
1980 : MISTR FRANCIE (J. RAGNOTTI / R5 ALPINE)
1995 : MISTR FRANCIE VHC (J. C. RÉDÉLÉ / A110)
J:Lasík 7.2.2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout