Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jak se dražilo na jarní Retro garáži

Stává se již tradicí že každé jaro a podzim patří výstaviště v Lysé nad Labem veteránistům. Jinak tomu nebylo ani letos. Prosluněné sobota přivítala spoustu prodejců a návštěvníků jak v halách, tak i na volných plochách. A zdá se, že po covidových dobách, a i když je stále velmi vysoká inflace, zájem o veterány neupadá. A to je dobře.

Výstavní plochy byly opět plničké vystavovatelů. Jak na komerčních plochách, tak i na klubových. A návštěvníků rovněž bylo velké množství. Možná jich bylo trochu méně jak před covidem, ale alespoň jsme se nemuseli u jednotlivých stánků tlačit.

Jako již tradičně byla zlatým hřebem výstavy a burzy náhradních dílů aukce motocyklů a automobilů. Ta probíhala netradičně až v odpoledním čase. Novinkou byl vydaný velmi hezký aukční katalog. Škoda, že byl k dispozici jen na místě a nebyl i v elektronické podobě několik dnů před aukcí samotnou. Byl hezký nejen s popisem konkrétního vozidla, ale i s popisem historie daného modelu. Zasloužil by si, aby se dostal k širší veřejnosti. A elektronická verze k tomu vybízí. Celkem se dražilo třináct motocyklů a sedm automobilů. A musím říci, že mnohé stroje mne oslovily a byly velmi zajímavé. Vůbec by mi nevadilo mít v garáži Tatru 54/30 nebo motocykl Jawa 500 OHC.


Tradiční byla i tombola, kde hlavní výhrou byl motocykl Jawa 350. Zájem ji vlastnit byl obrovský, a tak při losování se před hlavní budovou shromáždilo několik set zájemců. Ač jsem si koupil několik lístků do tomboly štěstí se na mne neusmálo.

Ale zpět k aukci. Musím opět pochválit hlavního garážníka a licitátora v jedné osobě Pavla Kočího. Aukce historických vozidel u nás neměly a nemají takovou tradici jako v zahraničí. Spoustu pokusů, které u nás proběhly skončily nezdarem. Proběhly jednou a dost. V tomto případě se jednalo již o jedenáctou aukci v řadě a opět velmi úspěšnou. Sice se dvě položky neprodaly, jiné se prodaly za tržní cenu, ale byly tam i položky které předčily očekávání prodávajících. K těm neprodaným položkám.


Jedna z nich byl automobil GAZ 69. Vozidlo původně deklarováno jako úplně nové, po bližším ohledání ale bylo zjištěno že se jedná sice o velmi kvalitní, ale přeci jen renovaci. Rovněž aukční jistota 600 000 Kč byla stanovena velmi vysoko. Já vím, zrenovovat takové vozidlo přijde na podstatně více peněz, ale pak zní otázka, zda se vyplatí. Potencionálních zájemců o tento druh automobilu není mnoho. Řekl bych, že se jedná převážně o zájemce z klubů vojenské historie, ale ti potřebuji vozidlo, které budou moci užívat a jezdit s ním na své akce. Výstavní model do muzea většinou nepotřebuji a je pro ně drahý.

Druhým vozidle byla Škoda Garde Cabrio. Určitě zajímavý, a i hezký automobil upravený z klasického kupé v Rakousku. Bohužel byl dobově „vytuněn“ a ani lak karoserie nebyl příliš hezký. A samozřejmě i cena, respektive aukční jistota ve výši 600 000 Kč byla vzhledem ke stavu vozidla poměrně vysoká.
Rovněž velmi zajímavou položkou byl motocykl Čezeta 506 – elektro. Nejednalo se sice o „veterána, ale o nově vyrobený elektrický motocykl ve vzhledu klasického skútru ČZ 502. Cena byla stanovena na 145 000 Kč a do aukce se přihlásili pouze tři zájemci. Možná, kdyby byla vyvolávací cena trochu nižší a kopírovala cenu těchto modelů – kolem sto tisíc Kč, přihlásilo by se více zájemců a mohla být soutěž o vlastnictví skútru trochu zajímavější. Nakonec byl motocykl prodán za 153 000 Kč, což se domnívám je cena pro nového majitele velmi příjemná. I vzhledem k tomu, že před třemi lety byla cena nového motocyklu 300 000 Kč. A to byl možná i důvod, proč se tento motocykl na trhu neujal a výroba byla zastavena.

Aukce je riziko a hra. Majitel automobilu Wikov 7/28 valník stanovil cenu bez rezervy na 800 000 Kč. Zariskoval. Kdyby se vozidlo prodalo za vyvolávací cenu tak by majitel prodělal – jak říkal můj děda „gatě“. Vozidlo je velkým unikátem. Jednak jak značkou a modelem, tak i perfektní renovací. Myslím si, že jiný valník této značky se do dnešní doby nedochoval. I samotná renovace musela být velmi drahá a určitě značně překročila vyvolávací cenu. I když osm set tisíc není málo, tak hodnota vozidla je podstatně vyšší. Přihlásilo se hned několik zájemců a „litý“ boj o to vlastnit tento automobil skončil na 1 650 000 Kč.


A na závěr. Je velkým zážitkem vidět Pavla Kočího v roli licitátora. Jde mu to. Sám se aukcí v některých menších položkách zúčastňuji. Sice jsem ještě nic nevydražil, přeci jen mám omezený finanční strop, ale i tak je to vzrušující a úžasné. Tak snad se na mě štěstí usměje příště….


Miroslav Kotlařík 25.4.2023 ModelVyvolávací">www.veterantrade.cz
Model|Vyvolávací
cena|Konečná cena
Jawa 50/20 Pionýr|1 Kč|34 000 Kč
Stadion S11|1 Kč|41 000 Kč
Stadion S22|1 Kč|32 000 Kč
Jawa-ČZ 150/352 „půlbuben“|1 Kč|71 000 Kč
Jawa-ČZ 250/353 „půlbuben“(FRA)|30 000 Kč|81 000 Kč
Jawa 350/353 + sajda + PAV|150 000 Kč|300 000 Kč
Čezeta 502|50 000 Kč|81 000 Kč
Čezeta 506 electric|145 000 Kč|153 000 Kč
Jawa 250/590 Sport|90 000 Kč|195 000 Kč
Jawa 250/559 Neckermann|90 000 Kč|150 000 Kč
Jawa 250/590 Californian Neck.|120 000 Kč|213 000 Kč
Jawa 350/361 Sport (USA)|170 000 Kč|320 000 Kč
Jawa 500 OHC 15/02|590 000 Kč|1 000 000 Kč
Škoda Favorit 136 L|40 000 Kč|180 000 Kč
Škoda Felicia|550 000 Kč|610 000 Kč
Škoda Garde Cabrio |550 000 Kč|neprodáno
GAZ 69M|400 000 Kč|neprodáno
Tatra 54/30 (taxi)|850 000 Kč|1 420 000 Kč
Wikov 7/28 valník|800 000 Kč|1 650 000 Kč






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar