Jak se dražilo na Retro Garáži
Letos proběhla na jarní burze Retro garáže již třináctá aukce historických vozidel. Je úžasné, co vrchní retrogarážník Pavel Kočí dokázal. Několikrát se různí organizátoři pokoušeli prostřednictvím renomovaných akčních síní uspořádat u nás aukci "veteránů". První aukce byly organizovány již v 90 tých letech.
A ze vzpomínek tehdejšího organizátora o těchto aukcím vím, že k ním přistupovali trochu naivně a byl to propadák. Rovněž pozdější aukce, které byly v Praze a Brně dopadly dost bídně. Proběhly jednou a pak nic. Jak je ale možné že pan Kočí je tak úspěšný, ač za zády nemá žádnou renomovanou aukční síň? Je to vlastně velmi jednoduché.
Jde krůček po krůčku. Začínal jednoduchými motocykly – neboli mopedy, Pionýry. A koupil je za své a aukci uspořádal jen tak pro oživení probíhající burzy. A byl úspěšný. Ne snad ziskem, kdy mi řekl že se z počátku náklady do aukce jen tak tak vrátily. Ale zájmem lidí. A bylo jich dostatek. A o tom to je. Nešlo mu o to získat okamžitě "miliony", ale oživit burzu. A to se mu bezezbytku podařilo. A tak dnes se na tuto akci těší a připravují desítky, možná i stovky zájemců a dražitelů. Dnes již můžeme říci, že i přes poměrně vysoké náklady které investuje do reklamy a popularizace aukce nějakou tu korunu vydělá. Ale nezávidím mu ji. Je to hodně práce a starostí.
Dalším krokem je získat do aukce vhodná vozidla. Jak motocykly, tak automobily. Vzhledem k tomu, že za těch osm let, kdy s první aukcí na Retrogaráži začínal, si již získal značné renomé. Nemá o zájemce ze strany prodávajících nouzi. Jenže mnozí z nich si neuvědomují, že aukce není prodej na Bazoši, kde dáte svou cenu a pak čekáte, zda se někdo ozve a vozidlo koupí. Musíte jít s cenou značně pod hodnotu, kterou si představujete a pak mít nervy na to, zda se vozidlo prodá a za kolik.
Rovněž výběr vozidel není jednoduchý. Ano, na těchto aukcích jsou přítomni zejména zájemci o české či československé stroje. A to je další kladný bod, který pan Kočí dokázal u zájemců o vozidla objevit. Nostalgie. Určitě každý ze starších lidí se na těchto fichtlech či kozích deších - jak se jim lidově říkalo proháněl, mnozí měli to embéčko, či toužili po feldě či erku. A tak si chtějí splnit sen na který tehdy neměli, nebo se jen vrátit o těch dvacet, třicet či padesát let zpět. Ano, je to o nostalgii, emocích.
A tak je mi líto těch lidí, kteří pod článek od pana Majurníka na Seznamu píší, že ti co si na aukci koupí takovýto motocykl či automobil "vyhodí peníze za křáp". Ano, je mi jich líto, protože tito lidé nikdy nepoznali, co to je vrátit se do svého mládí, nikdy nepoznají, co to je naučit se ovládat dopravní prostředek se kterým jezdili naši tátové a dědové, nepoznají, co to je mít trochu špinavé ruce od oleje, cítit vůni spáleného benzínu. Nechť si koupí Teslu, nezávidím jim ji. Ale ať nemluví do něčeho, co nedokáží ocenit a je jím cizí.
Trochu mne mrzí že se v aukci nedokáží prosadit zahraniční dopravní prostředky. Letos nikdo neprojevil zájem o krásný motocykl BSA 500 z roku 1933 ani o Fantomasův automobil Citroën DS. Ale věřím, že i o tato zahraniční vozidla dokáže pan Kočí své portfolio v budoucnosti rozšířit.
A poznámka na konec. V ten samý den probíhala v Praze Hostivaři na renomované akci Automobilové klenoty rovněž akce historických vozidel pořádaná prestižní aukční síní Autiva Auctions. Ačkoliv byly do aukce voženy vozidla svou hodnotou mnohonásobně převyšující hodnotu aukce na Retro garáži, její obrat na aukci byl téměř poloviční oproti aukci v Lysé nad Labem. A teď budu mít trochu jizlivou poznámku. Věřím, že pánové z Antivy dokáží skvěle prodávat obrazy, či jiné umělecké předměty. Ale aukce historických vozidel by se měli u pana Kočího napřed naučit.
Výběr z aukce
Motocykly
Automobily
Mirek Kotlařík 2.5.2024
www.veterantrade.cz
Jde krůček po krůčku. Začínal jednoduchými motocykly – neboli mopedy, Pionýry. A koupil je za své a aukci uspořádal jen tak pro oživení probíhající burzy. A byl úspěšný. Ne snad ziskem, kdy mi řekl že se z počátku náklady do aukce jen tak tak vrátily. Ale zájmem lidí. A bylo jich dostatek. A o tom to je. Nešlo mu o to získat okamžitě "miliony", ale oživit burzu. A to se mu bezezbytku podařilo. A tak dnes se na tuto akci těší a připravují desítky, možná i stovky zájemců a dražitelů. Dnes již můžeme říci, že i přes poměrně vysoké náklady které investuje do reklamy a popularizace aukce nějakou tu korunu vydělá. Ale nezávidím mu ji. Je to hodně práce a starostí.
Dalším krokem je získat do aukce vhodná vozidla. Jak motocykly, tak automobily. Vzhledem k tomu, že za těch osm let, kdy s první aukcí na Retrogaráži začínal, si již získal značné renomé. Nemá o zájemce ze strany prodávajících nouzi. Jenže mnozí z nich si neuvědomují, že aukce není prodej na Bazoši, kde dáte svou cenu a pak čekáte, zda se někdo ozve a vozidlo koupí. Musíte jít s cenou značně pod hodnotu, kterou si představujete a pak mít nervy na to, zda se vozidlo prodá a za kolik.
Rovněž výběr vozidel není jednoduchý. Ano, na těchto aukcích jsou přítomni zejména zájemci o české či československé stroje. A to je další kladný bod, který pan Kočí dokázal u zájemců o vozidla objevit. Nostalgie. Určitě každý ze starších lidí se na těchto fichtlech či kozích deších - jak se jim lidově říkalo proháněl, mnozí měli to embéčko, či toužili po feldě či erku. A tak si chtějí splnit sen na který tehdy neměli, nebo se jen vrátit o těch dvacet, třicet či padesát let zpět. Ano, je to o nostalgii, emocích.
A tak je mi líto těch lidí, kteří pod článek od pana Majurníka na Seznamu píší, že ti co si na aukci koupí takovýto motocykl či automobil "vyhodí peníze za křáp". Ano, je mi jich líto, protože tito lidé nikdy nepoznali, co to je vrátit se do svého mládí, nikdy nepoznají, co to je naučit se ovládat dopravní prostředek se kterým jezdili naši tátové a dědové, nepoznají, co to je mít trochu špinavé ruce od oleje, cítit vůni spáleného benzínu. Nechť si koupí Teslu, nezávidím jim ji. Ale ať nemluví do něčeho, co nedokáží ocenit a je jím cizí.
Trochu mne mrzí že se v aukci nedokáží prosadit zahraniční dopravní prostředky. Letos nikdo neprojevil zájem o krásný motocykl BSA 500 z roku 1933 ani o Fantomasův automobil Citroën DS. Ale věřím, že i o tato zahraniční vozidla dokáže pan Kočí své portfolio v budoucnosti rozšířit.
A poznámka na konec. V ten samý den probíhala v Praze Hostivaři na renomované akci Automobilové klenoty rovněž akce historických vozidel pořádaná prestižní aukční síní Autiva Auctions. Ačkoliv byly do aukce voženy vozidla svou hodnotou mnohonásobně převyšující hodnotu aukce na Retro garáži, její obrat na aukci byl téměř poloviční oproti aukci v Lysé nad Labem. A teď budu mít trochu jizlivou poznámku. Věřím, že pánové z Antivy dokáží skvěle prodávat obrazy, či jiné umělecké předměty. Ale aukce historických vozidel by se měli u pana Kočího napřed naučit.
Výběr z aukce
Motocykly
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena | Konečná cena |
JAWA 50/555 PIONÝR | 1959 | 1 Kč | 86 000 Kč |
JAWA 50/550 PAŘEZ | 1957 | 1 Kč | 111 000 Kč |
ČEZETA 175/502 | 1963 | 50 000 Kč | 95 000 Kč |
JAWA 350/638 TS | 1991 | 50 000 Kč | 220 000 Kč |
JAWA 350/634 | 1983 | 60 000 Kč | 91 000 Kč |
ČZ 175/482 TRAIL | 1974 | 70 000 Kč | 146 000 Kč |
JAWA 250/590 SPORT | 1969 | 90 000 Kč | 190 000 Kč |
JAWA 250/362 CALIF. | 1969 | 120 000 Kč | 200 000 Kč |
JAWA 500 / 682 BITRAK | 1988 | 360 000 Kč | 630 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK FJ | 1947 | 140 000 Kč | 190 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK ZBR. | 1950 | 130 000 Kč | 165 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK KOM. | 1948 | 140 000 Kč | 165 000 Kč |
OGAR 350/12 | 1948 | 250 000 Kč | 306 000 Kč |
JAWA 500 OHC 15/01 | 1955 | 750 000 Kč | 1 210 000 Kč |
ČZ 175 STANDARD | 1938 | 140 000 Kč | 300 000 Kč |
JAWA 175 SPECIAL | 1954 | 150 000 Kč | 235 000 Kč |
JAWA 500 OHV RUMPÁL | 1929 | 1 100 000 Kč | 1 300 000 Kč |
Automobily
ŠKODA FAVORIT 136L | 1989 | 45 000 Kč | 115 000 Kč |
METALEX ROADSTER | 1993 | 600 000 Kč | 800 000 Kč |
ŠKODA FELICIA 996 | 1963 | 550 000 Kč | 1 050 000 Kč |
ŠKODA 1000 MBX DE LUXE | 1967 | 750 000 Kč | 850 000 Kč |
ŠKODA 110 R | 1980 | 350 000 Kč | 760 000 Kč |
ŠKODA POPULAR | 1940 | 650 000 Kč | 717 000 Kč |
Mirek Kotlařík 2.5.2024
www.veterantrade.cz
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout