Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hvězdy na Glasurit Classic Expo v Letňanech

Ve dnech 29. a 30. října se na výstavišti v pražských Letňanech uskuteční další ročník výstavy Prague Car Festival, jejíž součástí bude už potřetí Glasurit Classic Expo, věnovaná historickým vozidlům. Jednou z hlavních expozic bude vzpomínka na úžasného renovátora Václava Macháčka, který nás bohužel na jaře opustil.

Návštěvníci si budou moci prohlédnout pět historických automobilů, kterým vzkřísil život doslova a do písmene z bezcenných vraků. Jde o opravdové skvosty tří značek. V sobotu v 11 hodin si bude s dcerami Nikol a Marcelou Macháčkovými a jeho přáteli povídat publicista Jan Králík.



Cadillac 55

Nejstarším automobilem bude čtyřdveřový pěti až sedmimístný Cadillac 55 Suburban, z roku 1917. Zážehový vidlicový osmiválce objemu 5153 cm³ dosahuje výkonu 70 k při 2600 otáčkách za minutu. Jde o první sériově vyráběný vidlicový osmiválec. S mechanickou třístupňovou převodovkou a s hmotností takřka 1,8 tuny lze rozjet až na 110 km/h.

„Přijeli jsme tehdy před hromadu šrotu, kterou byl – a teď se podržte – sedmimístný a pětimetrový Cadillac 55 s vidlicovým pětilitrovým osmiválcem z roku 1917. Jak říkával, čím starší, tím lepší. Pojmenoval ho Lokomotiva,“ vzpomíná dcera Marcela Macháčková.
Nabídka představovala patnáct verzí od roadsteru po limuzínu, existovaly také sanitní, pohřební a policejní vozy. Celkem se prodalo přes osmnáct tisíc exemplářů. Vystavený vůz má mj. „skládací" volant, zřejmě kvůli snadnějšímu nastupování řidiče a také minibar.

Společnost mu bude Cadillac 62 Phaeton z roku 1922.



Laurin&Klement–Škoda 110

Vůbec prvním opravdovým historickým automobilem, který zrenovoval Václav Macháček byla Laurin&Klement–Škoda 110 z roku 1927, přezdívaná v rodině laura. Má najeto přes sto tisíc kilometrů a dodnes je ve skvělé kondici. To jen svědčí o preciznosti jeho práce. Jedná se o jeden z posledních vozů LK a naopak prvních se znakem Škoda. Vznikl z fúze Škodových závodů, zastoupené generálním ředitelem Josefem Šimonkem a firmy Laurin Klement s Václavem Klementem. Dokument byl podepsán v roce 1925 na zámku v Lobči, kde se každoročně pořádá veteránské Rojení. Několik let nesl automobil společné označení LK, tak i Škoda.

Vůz poháněl čtyřdobý řadový čtyřválec objemu 1791 cm³ o výkonu 25 k (později 1944 cm a 30 k), který se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku.

Válce byly odlity v jediném bloku a na klikový hřídel začal výrobce používat nejkvalitnější chromniklovou ocel. Automobil měří 4,2 metru, přičemž rozvor náprav byl necelé tři metry. Celková hmotnost se pohybovala kolem 1200 kg, z čehož šasi vážilo 660 kg. Největší rychlost je 85 km při spotřebě 12 litrů na sto kilometrů.


La Salle

Pak se pustil do renovace amerického automobilu Cadillac LaSalle, někdy označovaného také jako La Salle V8 303. S nímto modelem jsme Václava Macháčka často vídali na různých akcích, dnes usedá za volant dcera Nikol. Vůz si zamiloval pro jeho elegantní záď. Našel ho v Šáreckém údolí, skrz karoserii prorůstal strom. Před tím sloužil v jednom podniku jako odtah pro „vétřiesky“. Vůz dával dohromady deset let.

Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet pohání zážehový vidlicový osmiválec objemu 4973 cm³ a s výkonem 75 k při 3000 otáčkách za minutu. Jedná se o jeden z prvních vozů La Salle, vyráběných od roku 1927 v továrně Cadillac. Prakticky všech nabízených jedenáct různých karosérií pocházely od firmy.



Auburn 8-90 (1929)

Jeden z posledních skvostů, který Václav Macháček renovoval už společně s Petrem Knížkem. S touto karosérií se dochovaly v Evropě pouze dva modely s uzavřenou karosérií. Firma většinou dodávala na trh otevřené verze, tzv.Speedstery. Pod kapotou se ukrývá řadový čtyřlitrový osmiválec s výkonem 90 k.

Americkou firmu Auburn založili v roce roku 1900 bratři Frank a Morris Eckhartovi, když převzali po svém otci továrnu na výrobu kočárů. Firma sídlila v městečku Auburn, podle něhož byly automobily pojmenovány. Roku 1924 firmu převzal Lobban Cord a zavedl používání motorů Lycoming. Během krize ovšem prodej luxusních vozů poklesl a firma Auburn byla v roce 1937 zrušena.



Závěrem


Jestli si někdo myslí, že Václav Macháček byl vyučený automechanik, tak se hrozně mýlí. Vzhledem k buržoaznímu původu neměl na vybranou. Buď pekař, nebo zámečník. Tak si vybral černé řemeslo. Ani mu nebylo dopřáno, aby si udělal závěrečné zkoušky. Dalším řemeslům se vlastně vyučil za pochodu při renovaci. Stal se z něj automechanik, autoelektrikář, svářeč, karosář. Do noci ve sklepě vymýšlel, piloval, svařoval, šrouboval, ohýbal.



JL 25.10.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar