Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Motor Co. - 60 let

V 60. letech se Honda, do té doby výrobce jízdních kol s pomocným motorkem, zařadila mezi největší výrobce spalovacích motorů a největší výrobce motocyklů na světě. Už v roce 1946 založil Soichiru Honda svůj podnik Honda Technical Research Institute a začal s produkcí motorových kol.

Poptávka záhy převyšovala nabídku, a tak v roce 1947 přišel konečně první produkt s názvem Honda – typ 1, kolo s pomocným motorkem. Stále více lidí však toužilo po mobilitě, a to nejen proto, že stroj dosahoval rychlosti 45 km/h. V září 1948 si nechal Honda zapsat u obchodního soudu podnik Honda Motor Co.Ltd. Se základním kapitálem 6300 eur se začaly psát dějiny úspěšného japonského podniku. Zpočátku omezil vývoj jen na motocykly, ale brzy začal vyrábět také průmyslové motory, které mu přinesly velký úspěch. Zvláště motor – typ H zajistil v roce 1953 firmě dobrý obrat i zisk. Byl používán v generátorech, sekačkách a v mnoha dalších odvětvích.
V roce 1949 začala expedice prvního motocyklu s dvoudobým jednoválcem o objemu 98 cm³. Revoluční úspěch přineslo firmě v roce 1958 uvedení lehkého mopedu Super Cup. Počty prodaných strojů trhaly rekordy a dodnes je nejprodávanějším transportním prostředkem na světě. Do července 2008 jich bylo vyrobeno přes 60 milionů,.
První automobil, minivozidlo Honda S500 sport, se objevil v roce 1962, nejdříve se čtyřválcem 360 cm³ o výkonu 32 k při 9000/min, později s objemem 492 cm³ a výkonem ca 40 k při 8000/min. Šlo o nejmenší automobil s motorem, který měl vačkový hřídel uložen v hlavě válců. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, převodovka byla čtyř- nebo pětistupňová. Malý roadster se prodával tak dobře, že se stal základem úspěchu v automobilovém sektoru.
Během krátké doby se objem zvýšil nejdříve na 600 cm³, později také na 800 cm³, a na světě byly sportovní modely S600 a S800. Slabší čtyřválec měl výkon 44 k. Vozy se vyráběly v provedení kupé i kabriolet. Model S800 představoval vyvrcholení sériové výroby malých sportovních automobilů, jejichž technika profitovala z dlouholetých zkušeností s motocykly. Cenově nákladný motor o objemu 791 cm³ se vyznačoval vysokými otáčkami, v poslední verzi až 11 000.
Dalším typem byl N360 určený pro japonský trh a N600, jenž nabízel více prostornosti. Vzduchem chlazený dvouválec měl výkon 42 k při 6600/min, což umožňovalo rychlost 130 km/h.
V roce 1963 začala Honda pomocí užitkového modelu T360 dobývat také americký trh. Čtyřválec o výklonu 30 k se točil až do 8000/min a dosahoval rychlosti 100 km/h. Za čtyři roky se prodalo přes sto tisíc exemplářů.
V následujícím roce vstoupila Honda do F1 s vidlicovým dvanáctiválcem, umístěným napříč před zadní nápravou. O rok později Richie Ginther vyhrál první Grand Prix.
První opravdová Honda se objevila v Tokiu 1968, ještě jako prototyp. S modelem 1300 se snažila Honda proniknout do střední třídy. Vzduchem chlazený čtyřválec OHC o objemu 1298 cm³ měl výkon 100 k při 7200/min, ale existoval také ve sportovní úpravě se čtyřmi karburátory o výkonu 110 k při 7500/min. Celosvětový úspěch zajistil Hondě model Civic, jehož první generace se čtyřválcem o objemu 1169 cm³ a výkonu 44 kW při 5500/min, se objevila v roce 1971 a vyrábí se dodnes, po boku dalších nesmrtelných modelů jako třeba Accord, Legend apod.
V roce 1961 otevřela Honda v Hamburku jako první japonský výrobce oficiální zastoupení Honda Motor Trading Comp. pro Evropu, o rok později pak v belgickém Aalstu první evropský závod v Evropě. Další záhy vznikly v Itálii, Španělsku a Anglii.

JL, 29.12.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar