Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Historie motorismu v Nové Pace

Jednu z největších českých soukromých sbírek motoristické historie najdeme v Nové Pace v Auto Moto Muzeu. Na výjezdu z města směrem na Krkonoše stojí nenápadný modrobílý dům, jehož zdi by mohly vyprávět.

Kdysi totiž patřil Antonínu Vitvarovi, známému závodníkovi, který v něm prodával a opravoval auta i motocykly značky Jawa. O současnou expozici se zasloužili motorističtí nadšenci ing. Zdeněk Vondrák se svými třemi syny. Až dosud shromáždili na šedesát exponátů, které doplňují historické předměty více či méně související s motorismem. A další čekají ještě v depozitáři nebo na renovaci. Muzeum se soustřeďuje především na česká vozidla a to hlavně sportovní a závodní. I když nechybí ani několik zahraničních kousků či limuzín. Nakoukněme alespoň na pár těch nejzajímavějších.

Mezi nejstarší a nejcennější automobily patří závodní speciál Tatra 11 z roku 1924. Stroj poháněný čtyřdobým plochým dvouválcem o objemu 1,1 litru byl postaven pro Josefa Veřmiřovského, který s ním slavil řadu úspěchů převážně v závodech do vrchu. S výkonem 16 koní dosahoval rychlosti až 125 km/h.

Prvním českým automobilem klasifikovaným při Velké ceně Brna byl v roce 1932 speciál Wikov 7/28 s hliníkovou karoserií. V závodě tehdy skončil šestý s průměrnou rychlostí 84 km/h a to jej poháněl pouze 1,5litrový čtyřválec s výkonem 40 koní. Prostějovská firma Wikov vyrobila celkem šest sportovně-závodních automobilů, odvozených od běžných sériových verzí. Tento speciál s původními pneumatikami, vzadu ručně řezanými, byl určen pro nejrychlejšího jezdce Adolfa Szczyzckeho.

Pozornost návštěvníků poutá také jedno ze tří hliníkových kupé Škoda Popular Sport Monte Carlo s aerodynamickou karoserií se svislou ploutví na splývavé zádi. Původně měl startovat v roce 1936 v závodě 1000 mil československých, který se však nakonec neuskutečnil. Dnes patří k vyhledávaným sběratelským objektům.

Na dvou vozech Jawa - model 700 a Minor můžeme vypozorovat, jaký pokrok v eleganci udělala značka Jawa během tří let. Vůz z roku 1933 vznikl na základě licence DKW a měl dřevěnou karoserii potaženou koženkou. O tři roky mladší vůz vlastní konstrukce se vyráběl v několika karosářských variantách, přičemž tento roadster sklízel obchodní úspěchy hlavně u žen.

Mezi bohatou sbírkou motocyklů Jawa rozhodně nelze přehlédnout slavný Böhmerland-Čechie, mimochodem nejdelší motocykl na světě. Za zmínku stojí také luxusní provedení kabrioletu Z5 Express, karosovaného firmou Sodomka v roce 1935. Takže až pojedete přes Novou Paku, potom si udělejte malou přestávku a přijďte pobejt. Otevřeno je však pouze ve všední dny.

Aleš Hodouš


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar