Historici v Roudnici - kdo se nebál počasí, udělal dobře
Zpravidla s Roudnickým vinobraním pořádají místní veteránisté akci s názvem Historici v Roudnici, letos již 19. ročník. Mezitím, co jsme tady nebyli, se dopolední výstava spojená s módní přehlídkou zúčastněných podsádek přesunula z náměstí na nádvoří zámku.
Jen tak mimochodem, víte, že Lobkowiczův zámek je čtvrtým největším památkovým objektem u nás. Čítá 240 pokojů. Tolik historických automobilů a motocyklů sice do Roudnice nedorazilo, ale i tak byla účast slušná. Bohužel vzhledem k předpovědi počasí se řada majitelů obávala deště a nedorazila. Udělali chybu, protože zapršelo jen krátce při odpolední vyjížďce. Jinak po celý den svítilo sluníčko.
Program akce je už tradiční, dopolední výstava spojená s plněním úkolů na nádvoří a náměstí, módní přehlídka, živá hudba, občerstvení a pochopitelně nemohl chybět skvělý burčák z Velkých Žernosek.
Motocyklisté měli vyhrazený prostor před zámkem, kde bylo k vidění několik zajímavých strojů.
Například Orion C4 z roku 1924. Dodnes se dochovalo jen pár strojů z firmy Orion Michl Slaný. Jde o nejstarší českou továrnu na jízdní kola a motocykly. Málo vídaný je motocykl podivné konstrukce Ner-A-Car B z roku 1925. Tvůrcem netradičního vozidla byl inženýr Carl Andrews Neracher ze Syrakus. Začátkem dvacátých let minulého století se zabýval konstrukcí jednostopých vozidel, pro která vytvořil 21 patentů. Týkaly se především způsobu ovládání a řízení předního kola, upevnění kol vozidel, třecích převodů, nahrazující převodovku atd.
Oko návštěvníka vždy potěší stroje Indian, ať jde o Big Chief 1200 z roku 1924 nebo Scout 750 o tři roky mladší.
Do Roudnice přijel opět Zdeněk Stuna, který nám prozradil, že je již letos na sedmnácté akci a prozradil, co všechno, by rád ještě stihnul. Není toho málo. A to před týdnem absolvoval Královehradeckou rallye, kde se svým Buickem 10 najezdil přes dvě stovky kilometrů. Tento vůz nebyl jediný Buick, společnost mu dělal model Master Sis z roku 1926 se 4,4 litrovým šestiválcem.
Když už jsme u amerických značek, tak nesmíme zapomenout na krásný Cadillac 341 A Convertible Coupe se šestiválcem 5,5 litru z roku 1928. A do třetice, co by to bylo za veteránskou akci bez sto let starého Fordu T. V roce 1918 dokázal Ford vyrobit auto za 93 sekund a denní mzda byla šest dolarů. Čtyřválec 2,8 litru s výkonem 20 k spotřeboval na sto kilometrů 13 až 22 litrů benzinu.
Z evropských značek stojí za zmínku třeba MG M, roku výroby 1920, renovovaný firmou Carozzeria Vyskočil ve Slaném.
Akce je určena automobilům a motocyklům do roku 1965, ale objevili jsme i mladší, jako například atraktivní Simcu Matra Bagheera z roku 1979. Nevzít takový automobil by byl ovšem hřích. Ze stejného roku byla i Škoda 110 R coupe. Před branami stál ještě nádherný Ford Taunus 17 M.
Pěkný den zakončila pak spanilá jízda do nově vybudovaného Parku inspirace u jezera v Píšťanech.
JL 12.9.2022
Program akce je už tradiční, dopolední výstava spojená s plněním úkolů na nádvoří a náměstí, módní přehlídka, živá hudba, občerstvení a pochopitelně nemohl chybět skvělý burčák z Velkých Žernosek.
Motocyklisté měli vyhrazený prostor před zámkem, kde bylo k vidění několik zajímavých strojů.
Například Orion C4 z roku 1924. Dodnes se dochovalo jen pár strojů z firmy Orion Michl Slaný. Jde o nejstarší českou továrnu na jízdní kola a motocykly. Málo vídaný je motocykl podivné konstrukce Ner-A-Car B z roku 1925. Tvůrcem netradičního vozidla byl inženýr Carl Andrews Neracher ze Syrakus. Začátkem dvacátých let minulého století se zabýval konstrukcí jednostopých vozidel, pro která vytvořil 21 patentů. Týkaly se především způsobu ovládání a řízení předního kola, upevnění kol vozidel, třecích převodů, nahrazující převodovku atd.
Oko návštěvníka vždy potěší stroje Indian, ať jde o Big Chief 1200 z roku 1924 nebo Scout 750 o tři roky mladší.
Do Roudnice přijel opět Zdeněk Stuna, který nám prozradil, že je již letos na sedmnácté akci a prozradil, co všechno, by rád ještě stihnul. Není toho málo. A to před týdnem absolvoval Královehradeckou rallye, kde se svým Buickem 10 najezdil přes dvě stovky kilometrů. Tento vůz nebyl jediný Buick, společnost mu dělal model Master Sis z roku 1926 se 4,4 litrovým šestiválcem.
Když už jsme u amerických značek, tak nesmíme zapomenout na krásný Cadillac 341 A Convertible Coupe se šestiválcem 5,5 litru z roku 1928. A do třetice, co by to bylo za veteránskou akci bez sto let starého Fordu T. V roce 1918 dokázal Ford vyrobit auto za 93 sekund a denní mzda byla šest dolarů. Čtyřválec 2,8 litru s výkonem 20 k spotřeboval na sto kilometrů 13 až 22 litrů benzinu.
Z evropských značek stojí za zmínku třeba MG M, roku výroby 1920, renovovaný firmou Carozzeria Vyskočil ve Slaném.
Akce je určena automobilům a motocyklům do roku 1965, ale objevili jsme i mladší, jako například atraktivní Simcu Matra Bagheera z roku 1979. Nevzít takový automobil by byl ovšem hřích. Ze stejného roku byla i Škoda 110 R coupe. Před branami stál ještě nádherný Ford Taunus 17 M.
Pěkný den zakončila pak spanilá jízda do nově vybudovaného Parku inspirace u jezera v Píšťanech.
JL 12.9.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout