Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Historic Show - nejedno oko zaslzelo

Jak jsme už informovali součástí Rally Bohemia byla také jízda historických soutěžních automobilů – Historic show. Ačkoliv šlo o první pokus, účast třiceti posádek nebyla vůbec špatná.

Hlavní zásluhu na zorganizování této akce má především Jiří Kotek, ale také Jaroslav Mansfeld a Stanislav Kafka. Po dlouhých jednáních se podařilo do Mladé Boleslavi dostat 11 posádek z Německa, Itálie a Holandska.
Bohužel se na poslední chvíli omluvil z pracovních důvodů Harald Demuth, vítěz z roku 1985 s Audi Quattro. Tehdy vyhrál s náskokem tří sekund před Ingvar Carlssonem s Mazdou RX7. Takovýmto rozdílem škodovácká rallye nikdy později ani před tím neskončila. I tentokrát měl pilotovat Audi Quattro, s nímž Michele Moutonová absolvovala RAC Rally. Kromě něho se omluvila ještě dvě podsádky s BMW 2002 a Mercedesem Benz 450.
Bohužel pouze v Sosnové viděli diváci Johny Hauglanda, který se Škodou 130 RS vyhrál třikrát Rallye Škoda. Také v šedesáti letech předváděl mistrovskou jízdu se Škodou 120, s níž jsou spjaty jeho úspěchy v 70. letech. Pak se musel věnovat svému svěřenci Brynildsenovi, jenž mu však mnoho radosti neudělal.
První dvě zkoušky projely také dva unikáty z muzea Auto Škoda. Soutěžní speciál Škoda 200 RS vyrobený v roce 1974 pouze ve třech kusech pro Oldřicha Horsáka (v roce 175 s ním dojel druhý), Jiřího Šedivého a Josefa Srnského. K tomuto unikátnímu automobilu s dvoulitrovým motorem se ještě vrátíme.
Třicet let od fantastického úspěchu v Rallye Monte Carlo připomněla Škoda 130 RS, s níž Václav Blahna vybojoval vynikající 12. místo. Škodě 130 RS, jenž v těžkých soutěžích mistrovství světa několikrát dojet v první desítce se přezdívalo Stratos východu nebo plastiková bomba. Protože jde o dva cenné exponáty, tak nikdo nechtěl riskovat jejich případné poškození. I tak patří muzeu díky za to, že jej představilo mladší generaci, která zná vozy pouze z obrázků.
Největší atrakcí byly čtyři italské posádky, dvě s kompresorovými Lanciemi 037, jedna Lancia Stratos a Delta Integrale. Jen pamětníci se pamatují, že v roce 1986 vyhrál v Mladí Boleslavi s tímto modelem Belgičan Pastrick Snijers před svým týmovým kolegou Mauro Pregliascem.
Také Stratos startoval v roce 1980 na Rallye Škoda, ale jeho posádka Gianello a Rorato zůstala tehdy hodně dlužná kvalitám vozu. Holanďan Smeets zase představil Opel Ascona ve žlutočerných barvách, tedy stejných v jakých v roce 1974 vyhrál Walter Röhrl slavnou Rallye Vltava.
Atraktivní bylo rovněž Porsche 911 v úpravě pro Safari rallye. Tuto těžkou soutěž s ním absolvoval specialista na africké soutěže Edgar Herman.
Ve startovním poli se objevily ještě Audi Quattro, Trabant 601 v továrních barvách, legendární Fiat 124 Abarth, BMW 2002 po Achimu Warmboldovi, Renault 5 Turbo (s takovým vyhrál Ferjancz v roce 1982), Audi 80 Quattro týmu Sweden a řada nejrůznějších typů škodovek.
Jen dodejme, že posádky těchto automobilů nezávodí na čas (možná i proto, aby náhodou nebyly některé rychlejší než soudobé automobily), ale jde pouze o demonstrační jízdy po uzavřené trati. Přesto si diváci přišli na své a určitě nelitovali, že si na tyto automobily počkali.
Po vydařené premiéře by možná stálo za to, oddělit tyto automobily od hlavního startovního pole Rallye Bohemia a uspořádat pro ně vlastní akci. Pokud by se podařilo získat ještě další majitele zajímavých automobilů, potom bychom se měli nač těšit. Jak známe Jirku Kotka, určitě něco vymyslí.

Jindřich Lasík, 19.6.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar