Hispano Suiza - francouzské setkání v Čechách
V minulých dnech se Česká republika stala cílem dálkové jízdy francouzského Hispano Suiza klubu, kdy se sedm jejich členů rozhodlo absolvovat cestu z Paříže až na Dvůr Míče, nedaleko Křivoklátu. Tady, v příjemném a nerušeném prostředí, našli na několik dnů své útočiště.
Akce nazvaná Rallye Paris – Prague vyvrcholila pak v úterý spanilou jízdou Křivoklátskem a Karlštejnskem. Z Míčů nejdříve zamířili přes Pustověty a náročným lesním úsekem k rozhledně Velká Buková. Poté se pokračovalo údolím Berounky, kolem Rozvědčíka na most ve Skryjích a dále na hrad Točník, kde své klenoty zaparkovali přímo na nádvoří. Nechceme se nikterak dotknout kulturní památky, ale takové, prakticky nevyčíslitelné hodnoty, tady asi už dlouho neměli.
Po vydatném a chutném rautu se vydali přes Český kras na Karlštejn, aby si prohlédli hrad a po hodince odpočinku pokračovali přes Srbsko do Svatého Jana pod Skalou a pak přes Beroun zpátky na Dvůr Míče. Počasí po celý den spanilé jízdě přálo (lepší si ani nemohli přát), a tak dvacítka Francouzů se už těšilo na chutnou českou kuchyň. Po náročném dni a sto padesáti ujetých kilometrech byli všichni nadmíru spokojeni a odvezli si od nás ty nejlepší zážitky. A nechyběla mezi nimi ani nejmladší vnučka konstruktéra Marca Birkgita.
Automobily Hispano-Suiza se vyráběly ve Španělsku a Francii (v licenci také ve Škodě Plzeň v letech 1924 až 1929), ale nikdy ne ve Švýcarsku, jak by se mohlo z názvu zdát. Ze Švýcarska totiž pocházel Marc Birkgit, jeden ze zakladatelů slavné značky, který v roce 1904 založil ve Španělsku společnost Hispano- Suiza de Automobiles. Na autosalonu v Paříži 1906 vzbudily pozornost dva čtyřválce 3.8 a 7.4, které si díky špičkovému zpracování získaly přízeň publika. V té doby se začaly vozy vyvážet do Francie, ale aby se Španělé vyhnuli dovozní přirážce, a mohly lépe sloužit nárokům francouzských zákazníkům, tak byl postaven závod ve Francii. Když prostory nestačily, rozhodl se Birkgit přemístit část výroby do Levallois, kde začala výroba nejprestižnějšího modelu H6, jenž snese srovnání s takovými značkami jako Rolls Royce, Isotta Fraschini nebo Mercedes. Zatímco v Barceloně se automobily Hispano-Suiza vyráběly do čtyřicátých let, než značku pohltila firma Pegas, tak ve Francii zanikla výroba v roce 1934. Zásluhou nadšených sběratelů však žijí dodnes.
Do Čech dorazilo šest unikátních vozů Hispano Suiza pěti francouzských a jednoho španělského majitele, které doplnili panové Vladimír Novák a Ivo Smutný se svými automobily. Ti také vlastně celou akci pro Francouze připravili. Na Žebrák pak ještě dorazil pan Petr Skuhravý ukázat svoji licenční Škodu-Hispano Suiza. Je možná škoda, že neabsolvoval celou jízdu, určitě by se mezi Francouzi neztratil.
Co automobil, to v podstatě originál s jinou karosérií, protože ve třicátých letech „oblékaly“ automobily Hispano Suiza nejrůznější karosářské firmy, které si pokládaly za čest, že mohou postavit karosérii pro vozy tak věhlasné značky.
K této ojedinělé akci, jaká se asi dlouho nebude opakovat se ještě vrátíme. Škoda, že o ni neprojevily zájem televizní magazíny Auto-Moto-Revue na ČT1 ani Autosalon na Primě.
J.Lasík, 23.6.2010
Po vydatném a chutném rautu se vydali přes Český kras na Karlštejn, aby si prohlédli hrad a po hodince odpočinku pokračovali přes Srbsko do Svatého Jana pod Skalou a pak přes Beroun zpátky na Dvůr Míče. Počasí po celý den spanilé jízdě přálo (lepší si ani nemohli přát), a tak dvacítka Francouzů se už těšilo na chutnou českou kuchyň. Po náročném dni a sto padesáti ujetých kilometrech byli všichni nadmíru spokojeni a odvezli si od nás ty nejlepší zážitky. A nechyběla mezi nimi ani nejmladší vnučka konstruktéra Marca Birkgita.
Automobily Hispano-Suiza se vyráběly ve Španělsku a Francii (v licenci také ve Škodě Plzeň v letech 1924 až 1929), ale nikdy ne ve Švýcarsku, jak by se mohlo z názvu zdát. Ze Švýcarska totiž pocházel Marc Birkgit, jeden ze zakladatelů slavné značky, který v roce 1904 založil ve Španělsku společnost Hispano- Suiza de Automobiles. Na autosalonu v Paříži 1906 vzbudily pozornost dva čtyřválce 3.8 a 7.4, které si díky špičkovému zpracování získaly přízeň publika. V té doby se začaly vozy vyvážet do Francie, ale aby se Španělé vyhnuli dovozní přirážce, a mohly lépe sloužit nárokům francouzských zákazníkům, tak byl postaven závod ve Francii. Když prostory nestačily, rozhodl se Birkgit přemístit část výroby do Levallois, kde začala výroba nejprestižnějšího modelu H6, jenž snese srovnání s takovými značkami jako Rolls Royce, Isotta Fraschini nebo Mercedes. Zatímco v Barceloně se automobily Hispano-Suiza vyráběly do čtyřicátých let, než značku pohltila firma Pegas, tak ve Francii zanikla výroba v roce 1934. Zásluhou nadšených sběratelů však žijí dodnes.
Do Čech dorazilo šest unikátních vozů Hispano Suiza pěti francouzských a jednoho španělského majitele, které doplnili panové Vladimír Novák a Ivo Smutný se svými automobily. Ti také vlastně celou akci pro Francouze připravili. Na Žebrák pak ještě dorazil pan Petr Skuhravý ukázat svoji licenční Škodu-Hispano Suiza. Je možná škoda, že neabsolvoval celou jízdu, určitě by se mezi Francouzi neztratil.
Co automobil, to v podstatě originál s jinou karosérií, protože ve třicátých letech „oblékaly“ automobily Hispano Suiza nejrůznější karosářské firmy, které si pokládaly za čest, že mohou postavit karosérii pro vozy tak věhlasné značky.
K této ojedinělé akci, jaká se asi dlouho nebude opakovat se ještě vrátíme. Škoda, že o ni neprojevily zájem televizní magazíny Auto-Moto-Revue na ČT1 ani Autosalon na Primě.
J.Lasík, 23.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout