Herkomerova jízda - návrat starých časů
Vidět pohromadě na sedm desítek historických automobilů s datem výroky nejpozději do roku 1930, přičemž pětadvacet vozidel pocházelo z let 1903 až 1918, se hned tak nevidí. Pestrá paleta automobilů z dob začátků motorismu se představila v uplynulém víkendu na akci Herrkomer-Konkurrenz.
V městě Landsberg am Lech uspořádali první vzpomínkovou jízdu na jeden z nejstarších automobilových závodů světa poprvé v roce 1997, a od té doby se opakuje vždy po dvou letech.
První Herkomerova jízda se uskutečnila v roce 1905, měřila 937 kilometrů a vedla z Mnichova před Augsburg, Baden Baden, Stuttgart, Norimberk, Regensburg do Mnichova. Zvítězil Edgar Ladenburg na Mercedesu. V následujícím roce měřila trať už 1647 kilometrů a vedla z Frankfurtu přes Mnichov, Vídeň, Innsbuck opět do Mnichova. Pohár za vítězství si odnesl Rudolf Stöss na voze Horch 18/20. Nejdelší byl poslední ročník v roce 1907, plných 1818 kilometrů z Drážďan přes Eisenach, Mannheim, Lindau, Mnichov do Frankfurtu a prvenství zopakoval opět Edgar Ladenburg.
Tím historie skončila, ale ne tak úplně, protože na Herkomerovu jízdu navázala v letech 1908 až 1910 Jízda Prince Jindřicha.
Nejstarším vozidlem měl být Petigars Prat Carrabin z roku 1898, ale jeho majitel nakonec nedorazil, a tak jeho místo zaujal otevřený jednoválec Leon Buat z roku 1903. Ze stejného roku pocházel také americký Stevens Duryea s dvouválcem o objemu 2,6 litru. Z bohaté přehlídky značek se vlastně do dnešního dne zachovaly mj. Renault, Rolls Royce, Ford, Peugeot, Citroën, Opel, Mercedes, Chevrolet. Fiat, BMW Vauxhall, zatímco třeba Napier, Bedford, Brasier, Overland, Delaunay Bellevile, Hispano Suiza, Stellite, Delage, Chandler, Rochet Schneider, Roland Pilain, AGA, Unic a mnoho dalších patří již do minulosti.
Kupodivu největší zastoupení měly automobily Rolls Royce nejrůznějších typů a karosérií (mj. Silver Ghost Barker, Twenty Brichet, Phantom I Barker, 20 HP Rannalah, 20 HP Bertelli Boattail, Phantom II Barker, 20/25 Muliner a Binder). Ovšem snad ještě větší pozornost na sebe poutaly automobily obřích rozměrů, hlavně pak závodní American La France type 10 (čtyřválec 9,4 litru, 85 k, 1915), Locomobile M48 (šestiválec 8,6 litru, 90 k, 1916) nebo francouzský Napier T27 Sports (čtyřválec 5,0 litru, 26 k, 1907).
Jestli si však někdo myslí, že osmdesátiletí nebo ještě starší veteráni se snad po silnicích „plíží“, tak je na velkém omylu. Měli jsme možnost je sledovat v akci po oba dny, a musíme přiznat, že jsme nad jejich rychlostí častokrát jen žasli a před jejich řidiči neskrývali hluboký obdiv. Rychlá jízda z kopce vyžaduje už velký kus odvahy.
Pořadatelé by za dva roky velice rádi uvítali také účastníky z České republiky, a tak doufejme, že do Landsbergu, který leží 400 kilometrů od Prahy, najdou cestu také naši majitelé krásných strojů. Můžeme jim zaručit, že prožijí dva pěkné dny v hezké krajině a hlavně si pořádně zajezdí. Každý den se začínalo v 9 hodin, končilo po 16. hodině a mezitím byla jedna větší přestávka na oběd, asi dvouhodinová. Vzhledem k tomu, že jde o pohodovou akci, při níž je třeba zvládnout jen některé úkoly a projet všechny kontrolní body, tak se najde čas i na nějakou tu kávu či občerstvení. Na žádnou průměrnou rychlost se tady nehraje. Jízda má také plnou podporu města Landsberg, záštitu nad ní převzal Leopold Prinz von Bayern a těší se velké pozornosti diváků. Ti jsou perfektně informováni, protože pořadatelé pro ně připravili speciální noviny (zdarma) v nákladu osmdesáti tisíc výtisků a program.
Jindřich Lasík, 14.7.2009
První Herkomerova jízda se uskutečnila v roce 1905, měřila 937 kilometrů a vedla z Mnichova před Augsburg, Baden Baden, Stuttgart, Norimberk, Regensburg do Mnichova. Zvítězil Edgar Ladenburg na Mercedesu. V následujícím roce měřila trať už 1647 kilometrů a vedla z Frankfurtu přes Mnichov, Vídeň, Innsbuck opět do Mnichova. Pohár za vítězství si odnesl Rudolf Stöss na voze Horch 18/20. Nejdelší byl poslední ročník v roce 1907, plných 1818 kilometrů z Drážďan přes Eisenach, Mannheim, Lindau, Mnichov do Frankfurtu a prvenství zopakoval opět Edgar Ladenburg.
Tím historie skončila, ale ne tak úplně, protože na Herkomerovu jízdu navázala v letech 1908 až 1910 Jízda Prince Jindřicha.
Nejstarším vozidlem měl být Petigars Prat Carrabin z roku 1898, ale jeho majitel nakonec nedorazil, a tak jeho místo zaujal otevřený jednoválec Leon Buat z roku 1903. Ze stejného roku pocházel také americký Stevens Duryea s dvouválcem o objemu 2,6 litru. Z bohaté přehlídky značek se vlastně do dnešního dne zachovaly mj. Renault, Rolls Royce, Ford, Peugeot, Citroën, Opel, Mercedes, Chevrolet. Fiat, BMW Vauxhall, zatímco třeba Napier, Bedford, Brasier, Overland, Delaunay Bellevile, Hispano Suiza, Stellite, Delage, Chandler, Rochet Schneider, Roland Pilain, AGA, Unic a mnoho dalších patří již do minulosti.
Kupodivu největší zastoupení měly automobily Rolls Royce nejrůznějších typů a karosérií (mj. Silver Ghost Barker, Twenty Brichet, Phantom I Barker, 20 HP Rannalah, 20 HP Bertelli Boattail, Phantom II Barker, 20/25 Muliner a Binder). Ovšem snad ještě větší pozornost na sebe poutaly automobily obřích rozměrů, hlavně pak závodní American La France type 10 (čtyřválec 9,4 litru, 85 k, 1915), Locomobile M48 (šestiválec 8,6 litru, 90 k, 1916) nebo francouzský Napier T27 Sports (čtyřválec 5,0 litru, 26 k, 1907).
Jestli si však někdo myslí, že osmdesátiletí nebo ještě starší veteráni se snad po silnicích „plíží“, tak je na velkém omylu. Měli jsme možnost je sledovat v akci po oba dny, a musíme přiznat, že jsme nad jejich rychlostí častokrát jen žasli a před jejich řidiči neskrývali hluboký obdiv. Rychlá jízda z kopce vyžaduje už velký kus odvahy.
Pořadatelé by za dva roky velice rádi uvítali také účastníky z České republiky, a tak doufejme, že do Landsbergu, který leží 400 kilometrů od Prahy, najdou cestu také naši majitelé krásných strojů. Můžeme jim zaručit, že prožijí dva pěkné dny v hezké krajině a hlavně si pořádně zajezdí. Každý den se začínalo v 9 hodin, končilo po 16. hodině a mezitím byla jedna větší přestávka na oběd, asi dvouhodinová. Vzhledem k tomu, že jde o pohodovou akci, při níž je třeba zvládnout jen některé úkoly a projet všechny kontrolní body, tak se najde čas i na nějakou tu kávu či občerstvení. Na žádnou průměrnou rychlost se tady nehraje. Jízda má také plnou podporu města Landsberg, záštitu nad ní převzal Leopold Prinz von Bayern a těší se velké pozornosti diváků. Ti jsou perfektně informováni, protože pořadatelé pro ně připravili speciální noviny (zdarma) v nákladu osmdesáti tisíc výtisků a program.
Jindřich Lasík, 14.7.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















