Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Hasiči na Křivonosce

První hasičský sbor byl v Čechách založen v roce 1864 ve Velvarech a o patnáct let později proběhla ustavující schůze Ústřední zemské hasičské jednoty Království českého. Vzhledem k tomu, že v první polovině minulého století u nás existovala řada automobilek, tak nebyla nouze ani o hasičská auta.

Praga R

Praga R

Praga R

Praga R

Praga R

Praga R

Praga L17

Praga L17

Tatra 17/31

Tatra 17/31

Tatra 17/31

Tatra 17/31

Walter Lord

Walter Lord

Prakticky každá firma - Laurin&Klement, Tatra, Praga, Walter, Aero nebo Škoda byla schopna dodat kvalitní podvozky a pohonné jednotky, na které pak různě specializované firmy vyráběly na zakázku potřebné hasičské vybavení. Většina vozidel byla však v pozdějších letech sešrotována, ale naštěstí se často našla parta dobrovolných hasičů, která automobil nedala z ruky a během doby jej zrestaurovala. A tak dnes můžeme na některých veteránských akcích vidět zajímavé červené automobily s plnou polní a hasičskou jednotkou v dobových uniformách. Jednou z akcí, kde lze každoročně spatřit několik hasičských automobilů je Rallye Křivonoska

Letos se divákům představilo hned pět vozidel z let 1915 až 1936. Nejstarším a proto i právem nejvíce obdivovaným byla nedávno nádherně zrenovovaná Praga R vyrobená v roce 1915 jako nosič reflektorů pro CK rakouskou armádu. Benzinový čtyřválec 3,8 litru dosahoval výkonu 35 k, což stačilo na rychlost 35 km/h. Takže asi bylo třeba často udržovat oheň než dorazila jednotka na místo, nehledě k tomu, že na 100 km spotřeboval vůz mezi 36 až 48 litry benzínu. Takřka pětimetrový automobil měl mechanické brzdy jen na zadní kola, plné pryžové obruče o rozměru 910 x 100, vzadu dvojmontáž. Přestavbu na hasičský vůz provedla v roce 1926 firma Josef Vystrčil Telč.

Vycházel z podvozku typu L (L - lehký), který se v různých obměnách vyráběl od roku 1912 až do 1931 A právě takový používala i Praga L z roku 1929. Také v tomto případě šlo o čtyřválec s válci v jednom bloku a vzájemně vyměnitelnými ventily na levé straně motoru.

Pouze o rok mladší byly dvě Tatry 17/31 se šestiválci 2.3 a výkonu 40 k. Šlo o zdokonalený předchozí Typ 17 a konstrukčně navazoval na princip použitý v T 11 a T 12. Motor patřil vzhledově k nejhezčím, které byly postaveny.Mohutná a vysoká hlava byla téměř aerodynamicky tvarovaná jako u leteckého motoru. Jako celek vzbuzoval dojem daleko většího motoru než odpovídal objem. Odhaduje se, že se dochovalo jen několik málo kousků.

Nejmladším a pochopitelně i nejrychlejším byla stříkačka Walter Lord, pod jejíž kapotou byl řadový šestiválec 2.6 s výkonem 55 k. K přednostem vozu, který vycházel z italské licence Fiat byl patřičně pružný, spolehlivý a úsporný motor a technicky propracovaný a na svoji dobu moderní podvozek. Při této příležitosti vzpomeňme, že pro Prahu byl kdysi vyroben hasičský automobil s dvanáctiválcovým motorem Royal, jehož objem byl u původních 5,8 l zvýšen na 7,4 litru. Rychlostí 100 až 120 km/h patřil dlouhou dobu k nejrychlejším hasičským vozů v Československu. Bohužel se nedochoval ani osobní ani hasičský Royal.

Nechme povídání, a raději se podívejme na hasičské automobily, které se letos zúčastnily veteránské Rallye Křivonoska.

Jindřich Lasík, 16.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar