Hasiči na Křivonosce
První hasičský sbor byl v Čechách založen v roce 1864 ve Velvarech a o patnáct let později proběhla ustavující schůze Ústřední zemské hasičské jednoty Království českého. Vzhledem k tomu, že v první polovině minulého století u nás existovala řada automobilek, tak nebyla nouze ani o hasičská auta.
Letos se divákům představilo hned pět vozidel z let 1915 až 1936. Nejstarším a proto i právem nejvíce obdivovaným byla nedávno nádherně zrenovovaná Praga R vyrobená v roce 1915 jako nosič reflektorů pro CK rakouskou armádu. Benzinový čtyřválec 3,8 litru dosahoval výkonu 35 k, což stačilo na rychlost 35 km/h. Takže asi bylo třeba často udržovat oheň než dorazila jednotka na místo, nehledě k tomu, že na 100 km spotřeboval vůz mezi 36 až 48 litry benzínu. Takřka pětimetrový automobil měl mechanické brzdy jen na zadní kola, plné pryžové obruče o rozměru 910 x 100, vzadu dvojmontáž. Přestavbu na hasičský vůz provedla v roce 1926 firma Josef Vystrčil Telč.
Vycházel z podvozku typu L (L - lehký), který se v různých obměnách vyráběl od roku 1912 až do 1931 A právě takový používala i Praga L z roku 1929. Také v tomto případě šlo o čtyřválec s válci v jednom bloku a vzájemně vyměnitelnými ventily na levé straně motoru.
Pouze o rok mladší byly dvě Tatry 17/31 se šestiválci 2.3 a výkonu 40 k. Šlo o zdokonalený předchozí Typ 17 a konstrukčně navazoval na princip použitý v T 11 a T 12. Motor patřil vzhledově k nejhezčím, které byly postaveny.Mohutná a vysoká hlava byla téměř aerodynamicky tvarovaná jako u leteckého motoru. Jako celek vzbuzoval dojem daleko většího motoru než odpovídal objem. Odhaduje se, že se dochovalo jen několik málo kousků.
Nejmladším a pochopitelně i nejrychlejším byla stříkačka Walter Lord, pod jejíž kapotou byl řadový šestiválec 2.6 s výkonem 55 k. K přednostem vozu, který vycházel z italské licence Fiat byl patřičně pružný, spolehlivý a úsporný motor a technicky propracovaný a na svoji dobu moderní podvozek. Při této příležitosti vzpomeňme, že pro Prahu byl kdysi vyroben hasičský automobil s dvanáctiválcovým motorem Royal, jehož objem byl u původních 5,8 l zvýšen na 7,4 litru. Rychlostí 100 až 120 km/h patřil dlouhou dobu k nejrychlejším hasičským vozů v Československu. Bohužel se nedochoval ani osobní ani hasičský Royal.
Nechme povídání, a raději se podívejme na hasičské automobily, které se letos zúčastnily veteránské Rallye Křivonoska.
Jindřich Lasík, 16.5.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














