Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hasiči na Křivonosce

První hasičský sbor byl v Čechách založen v roce 1864 ve Velvarech a o patnáct let později proběhla ustavující schůze Ústřední zemské hasičské jednoty Království českého. Vzhledem k tomu, že v první polovině minulého století u nás existovala řada automobilek, tak nebyla nouze ani o hasičská auta.

Praga R

Praga R

Praga R

Praga L17

Tatra 17/31

Tatra 17/31

Walter Lord

Prakticky každá firma - Laurin&Klement, Tatra, Praga, Walter, Aero nebo Škoda byla schopna dodat kvalitní podvozky a pohonné jednotky, na které pak různě specializované firmy vyráběly na zakázku potřebné hasičské vybavení. Většina vozidel byla však v pozdějších letech sešrotována, ale naštěstí se často našla parta dobrovolných hasičů, která automobil nedala z ruky a během doby jej zrestaurovala. A tak dnes můžeme na některých veteránských akcích vidět zajímavé červené automobily s plnou polní a hasičskou jednotkou v dobových uniformách. Jednou z akcí, kde lze každoročně spatřit několik hasičských automobilů je Rallye Křivonoska

Letos se divákům představilo hned pět vozidel z let 1915 až 1936. Nejstarším a proto i právem nejvíce obdivovaným byla nedávno nádherně zrenovovaná Praga R vyrobená v roce 1915 jako nosič reflektorů pro CK rakouskou armádu. Benzinový čtyřválec 3,8 litru dosahoval výkonu 35 k, což stačilo na rychlost 35 km/h. Takže asi bylo třeba často udržovat oheň než dorazila jednotka na místo, nehledě k tomu, že na 100 km spotřeboval vůz mezi 36 až 48 litry benzínu. Takřka pětimetrový automobil měl mechanické brzdy jen na zadní kola, plné pryžové obruče o rozměru 910 x 100, vzadu dvojmontáž. Přestavbu na hasičský vůz provedla v roce 1926 firma Josef Vystrčil Telč.

Vycházel z podvozku typu L (L - lehký), který se v různých obměnách vyráběl od roku 1912 až do 1931 A právě takový používala i Praga L z roku 1929. Také v tomto případě šlo o čtyřválec s válci v jednom bloku a vzájemně vyměnitelnými ventily na levé straně motoru.

Pouze o rok mladší byly dvě Tatry 17/31 se šestiválci 2.3 a výkonu 40 k. Šlo o zdokonalený předchozí Typ 17 a konstrukčně navazoval na princip použitý v T 11 a T 12. Motor patřil vzhledově k nejhezčím, které byly postaveny.Mohutná a vysoká hlava byla téměř aerodynamicky tvarovaná jako u leteckého motoru. Jako celek vzbuzoval dojem daleko většího motoru než odpovídal objem. Odhaduje se, že se dochovalo jen několik málo kousků.

Nejmladším a pochopitelně i nejrychlejším byla stříkačka Walter Lord, pod jejíž kapotou byl řadový šestiválec 2.6 s výkonem 55 k. K přednostem vozu, který vycházel z italské licence Fiat byl patřičně pružný, spolehlivý a úsporný motor a technicky propracovaný a na svoji dobu moderní podvozek. Při této příležitosti vzpomeňme, že pro Prahu byl kdysi vyroben hasičský automobil s dvanáctiválcovým motorem Royal, jehož objem byl u původních 5,8 l zvýšen na 7,4 litru. Rychlostí 100 až 120 km/h patřil dlouhou dobu k nejrychlejším hasičským vozů v Československu. Bohužel se nedochoval ani osobní ani hasičský Royal.

Nechme povídání, a raději se podívejme na hasičské automobily, které se letos zúčastnily veteránské Rallye Křivonoska.

Jindřich Lasík, 16.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar