Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hannu Mikkola - velká postava rally nás opustila

O automobilový sport se zajímám od roku 1970, v té době vyrůstala jedna z velkých postav světových rally. Fin Hannu Mikkola, jeden z létajících Finů společně s Timo Mäkinenem nebo Rauno Aaltonenem.

Styk se světem jsme měli tehdy velice omezený, a tak jsme hltali každou informaci ze zahraničních rallye. Když se nám dostal do rukou zahraniční odborný časopis, byl to svátek. Vzhledem ke vládě komunistů jsme neměli nejmenší šanci vycestovat za západní hranici a vidět světové nebo evropské rallye. Když už začínala rýsovat šance, že by mohla být Rallye Vltava zařazena mezi světové rallye, tak byla raději zrušena. Vyjet ven se nám podařilo teprve s pádem železné opony.


V roce 1993 jsem měl poprvé možnost vidět světovou soutěž. Rally 1000 jezer. Shodou okolností na soutěž, v níž se Hannu Mikkola loučil se svojí bohatou kariérou, trvající od roku 1973. Toyota mu připravila na rozloučení jeden z továrních vozů a jednapadesátiletý Fin „dolétal“ do cíle na sedmém místě. Zážitek na který nikdy nezapomenu. Pak se už tu a tam objevil na nejrůznější veteránské akci.


Za svoji kariéru absolvoval 123 světových rallye, osmnáct jich vyhrál a 44x vystoupil na stupně vítězů. V roce 1983 se s Audi Quattro stal mistrem světa, když vyhrál 1000 jezer, Argentinu, Portugalsko a Švédsko, druhý dojel v Safari, Cote d Ivore a RAC. V roce 1979 (Mercedes Benz) prohrál boj o titul o jediný bod, druhý skončil také v letech 1980 (MB) a 1984 (Audi Quattro). Roky 1986, 1982 a 1981 mu vynesly celkové třetí místo, pokaždé s Audi Quattro.


Kromě Audi Quattro, které mimochodem pomáhal vyvíjet a při prvním startu v Rally Algarve v roli předjezdce byl v cíli o 29 minut rychlejší než druhý. Kromě Audi nasbíral nejvíce úspěchů s Fordem Escort, ale pilotoval například i Peugeot 504, Toyotu Corolla i Celica, Mazdu 323, Opel Kadett, Fiat 124 Abarth.


Přes všechny úspěchy se poprvé zapsal do povědomí veřejnosti vítězstvím ve World Cup Rally z Londýna do Mexika, kterou v roce 1970 vyhrál s Fordem Escort. Jako první Evropan vyhrál East African Safari Rally, rovněž s Fordem Escort. To se psal rok 1973 a Hannu Mikkola se začal pravidelně objevovat v mistrovství světa.


V roce 2011 byl společně s další rally legendou, Walterem Röhrlem, uveden do Síně slávy rally. Nejznámějším a nejúspěšnějším spolujezdcem nebyl paradoxně finský spolujezdec, ale Švéd Arne Hertz, s kterým slavil prakticky všechny největší úspěchy. Společně startovali v 84 podnicích MS. Druhou významnou osobou v jeho kariéře byl Gunnar Palm.


Walter Röhrl: „Hannu Mikkola byl pán řidič a jeden z legendárních létajících Finů. Pro mě byl jedním ze vzorů. Když jsem začátkem 70. let začal s rally, tak Hannu byl už hvězdou. Při Olympia rally 1972 jsem ani nenašel odvahu, abych ho oslovil. Kdo by si pomyslel, že v letech 1984 až 1987 pojedeme v jednom týmu Audi. V Hannu Mikkolovi ztratil svět jednu ze největších osobností. Otřesený a hluboce smutný bych rád vyjádřit nejhlubší sympatie a upřímnou soustrast jeho ženě Arje, synům Juha a Vesa. Odpočívej v pokoji, Hannu.“
Carlos Sainz (dvojnásobný mistr světa): „Velmi smutný den pro rodinu rallye. Odešel jeden z vůbec nejlepších řidičů. Upřímnou soustrast jeho rodině a přátelům.“


Petter Solberg (mistr světa 2003): „Opravdu smutné. Byl legendou, správným gentlemanem, skutečným šampionem a úžasným otcem skvělých dětí. Soustrast jeho rodině a přátelům.“
Michèle Moutonová (Audi): „Moje první myšlenky směřují k rodině. Pamatuji si ho jako skvělého člověka, který mě vždy bral jako rovnocennou kolegyni, když jsem přicházela jako mladá do týmu.“



Juha Mikkola (syn): „Většina lidí znala Hannu Mikkolu jako soutěžního jezdce. Budu si ho vždycky pamatovat jako úžasného manžela mojí mámy Arji, otce Vese a mě a dědečka. Děkuji ti za všechno, tati. Jsi nám neuvěřitelným příkladem, který chceme v životě následovat.“
Hannu Olavi Mikkola se narodil ve finském Joensuu 24. května 1942, boj se zákeřnou chorobou prohrál v pátek 25. února ve věku 78 let.Vzpomínky a v našich srdcích žije dál.





JL 28.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar